Insaengnekeot, azaz a fotófülke reneszánsza Koreában
2024. február 26. írta: Koreai Kulturális Központ

Insaengnekeot, azaz a fotófülke reneszánsza Koreában

A blogon már többször írtunk arról, hogy a koreaiak igencsak fogékonyak a trendekre. Időről-időre van valami, amely lázban tartja a félszigetet, hosszabb-rövidebb időszakokra. Volt már szó chips őrületről, személyiségtesztről, de kézműves sörről is. Ebben a posztban a mostanra már pár éve tartó trendről, a gombamód felbukkanó fotófülke jelenségről lesz szó. 

samuel-regan-asante-jpl_5e5ijlm-unsplash.jpg

Manapság, ha a fiatalabb generáció tagjai összefutnak, akkor van egy napirendi pont, melynek teljesítése nem maradhat el. Ez nem más, mint egy személyzet nélkül működő, instant nyomtatást kínáló fotóstúdióban való fényképezkedés. A 2010-ig népszerű, különféle díszítőmatricákat, effekteket kínáló fotófülkéket 2017-től elkezdték felváltani ezek az önkiszolgáló fotóstúdiók. Ezek közül a legnépszerűbbek a life4cut, a HaruFilm és a Photoism. Az ilyen helyeken elkészíthető fotókra az insaengnekeot (인생네컷, insaengnekeot, ejtsd: inszengnekat) kifejezést használják, amely az 인생 (élet), 네 (négy) és 컷 (vágás) szavak összetétele. Ha megnyitjuk kedvenc koreai hírességünk vagy ismerősünk Instagram profilját, nagy valószínűséggel találni fogunk insaengnekeot posztot. 

A life4cut brand 2017-ben indult Daeguból, első üzletüket 2018-ban nyitották meg, 2022 decemberéig pedig országszerte 430 üzletnél tartottak. Havonta átlagosan 2-2,3 millió látogatója volt a life4cut stúdióinak, az elmúlt öt évben így elkészült fotók száma elérte a 100 milliót. Így nem meglepő, hogy ez vált az instant, 4 képet keretbe foglaló jelenség szinonimájává és irányadójává. 

Nincs új a nap alatt, így a fotófülkében való pózolás sem 2017-ben született meg. Viszont a 2000-es évek elején népszerű változattal összehasonlítva több különbséget mutat. Hiányoznak a matricák, a különféle díszítőelemek, melyekkel előszeretettel pakolták teli a képet nyomtatás előtt. A legfontosabb különbség a jelenlegi időszak standardjának tekinthető négyes egység, amely arra ösztönzi az alanyt, hogy 4 fotóba sűrítve mutassa meg kreativitásának legjavát. Számos olyan Instagram poszt, YouTube és TikTok videó készül, amelyekben a készítők különféle pózokat, kiegészítőket ajánlanak. Hiszen mindenki jó fotókat szeretne készíteni. Ez nem jelenti azt, hogy ezek a fotók teljesen csupaszak. Évszakoknak, ünnepeknek megfelelően folyamatosan frissül az elérhető keretek repertoárja. Illetve változatos kollaborációk keretein belül például különféle rajzfilm vagy képregény karakterek is felbukkannak insaengnekeot fotókon. Születésnapokra, évfordulókra vagy egyéb jeles alkalmakra idolok és színészek fényképével előre elkészített keretek is elérhetőek. 

Népszerűsége bizonyára sokakat meglep, hiszen pontosan azok a generációk vannak oda érte, akik a digitális fényképezőgépek és fényképezős telefonok világában születtek. Talán pont ezért szeretik annyira, és válik az egész élménnyé. Emellett olcsó is, körülbelül 1000 forintba kerül egy 4 fotóból álló fotócsík. Megfizethető áron, sokszor különféle akciók keretén belül tehetünk szert örök emlékekre. Miközben a fotóra várunk, QR kódon keresztül a telefonunkra is rámenthetjük a fájlokat. Ennek köszönhetően az analóg emléket még könnyebb online megosztani. 

 

Cikket írta: Rácz Ivett

Forrás: theden.co.kr, seoul.co.kr

Borítókép forrása: unsplash.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr9618320441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása