A k-pop ipar egyik ikonikus tárgya a rajongók kezében tartott világító pálca, azaz lightstick, koreaiul penbong (팬봉). Ezek a különleges, kézbe illeszkedő, változatos kialakítással bíró eszközök nemcsak a koncertek látványvilágát teszik egyedivé, hanem a rajongók és az idolok közötti köteléket is erősítik.
A k-pop kezdeti éveiben a rajongók különböző színű lufikkal mutatták ki támogatásukat kedvenc előadóik felé. Ez a hagyomány a második generáció idejében változott meg. A BIGBANG 2006-ban bemutatta az első hivatalos lightsticket; a “Bang Bong” nevű eszközt maga G-Dragon tervezte, melynek korona formája egyaránt volt hivatott reprezentálni a banda különleges pozícióját az iparon belül, valamint általános üzenetüket, hogy mindenki törekedjen saját maga legjobb verziójára. Az üzenetátadás eszméje a lightstickek kialakítása mögött a későbbiekben is fontos maradt.
Érdekesség, hogy G-Dragon régóta áhított visszatérése és közelgő szóló turnéja apropóján nemrég egy saját, egyéni verzióval is előállt. Az új pálca annak a százszorszépnek a háromdimenziós megvalósulása, mely az előadóval mostanra teljesen összenőtt saját márkája, a PEACEMINUSONE logóján is szerepel.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Több, mint egyszerű világítóeszköz
A lightstickek legfontosabb funkciója a vizuális élmény fokozása. A felvillanó eszközök a koncertek során egyesítik a rajongókat, akik – különösen a ma elérhető technológiai háttérrel – együtt hoznak létre lenyűgöző fényjátékokat. Az elmúlt években egyre meglepőbb és kreatívabb megoldásokkal találkozhattunk. Ma már Bluetooth-kapcsolaton keresztül szinkronizálhatók a stickek a koncert fénytechnikájával, lehetővé téve a szervezők számára, hogy egy adott időpontban meghatározott színekben vagy mintákban változtassák a fényeket, így feliratok, alakzatok vagy színátmenetek is kirajzolhatóak a nézőtéren.
Közismert, hogy a k-pop rajongói közösségek nagyon is aktívak, ha kreatív ötletekről van szó, így hamar nekiláttak a személyre szabásának. Megjelentek a kimondottan ezekre az eszközökre készülő matricák, plüss borítások, karláncok, és hamar felívelt az egyedi dekorálós online tartalmak népszerűsége is, melyeket a rajongók büszkén osztanak meg egymással.
Lightstickek a különböző fandomokban
Ezek a szimbolikus tárgyak ma már a k-pop ipar elengedhetetlen részévé váltak, minden nagyobb csapat rendelkezik sajátos névre keresztelt, egyedi dizájnnal. A BTS ARMY Bomb, a BLACKPINK Hammer Bong vagy az EXO Eribong mind hatalmas rajongói bázist szolgál ki világszerte. Egy 2023-as statisztika szerint az akkor legkelendőbb lightstick a BTS ARMY Bomb volt, amelyből több mint 500.000 darabot adtak el egyetlen év alatt.
Lehetőségek a jövőre nézve
A lightstickek mára koncert kiegészítőkből kifinomult interaktív eszközökké fejlődtek, amelyek jól tükrözik az egész ipar szélesebb körű fejlődését is. És ki tudja, hol érnek véget a fejlesztések? A szórakoztatóipari cégek már fontolóra vették a kiterjesztett valóság (AR) integrációját, a napenergiával működő lehetőségeket, valamint más továbbfejlesztett interaktivitási funkciókat is.
Mindenesetre az bizonyosan kijelenthető, hogy ezek a különleges tárgyak az iparág globális növekedésével is a rajongói identitás és a közösség erőteljes szimbólumai maradnak, folyamatosan feszegetve a koncerttechnológia határait.
Szerző: Lukács Edit
Források: TatlerAsia, etour, Mashable