A mainstream mellett a streetdance, azaz az utcai táncműfajok népszerűségét remekül példázza, hogy az egyik ikonikus táncstílus, a breaktánc 2024-ben már hivatalos olimpia sportágként szerepel majd Párizsban. A k-pop nemzetközi sikere után itt az idő a következő lépésre - ez a streetdance!
Televíziózásból csillagos ötös
Aki nemcsak a koreai drámák, hanem a nemzetközileg is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő – idegen szóval élve – "reality" programokat is követi, már észrevehette, hogy a koreai televíziózás, annak ellenére, hogy sokan már évekkel ezelőtt a médium alkonyát jósolták, mégis képes megújulni.
A népszerű streaming oldalak telis-tele vannak koreai TV programokkal, az asztal körüli kultúra ünneplésétől (pl. KOREAI eszem-iszom) a rejtély-vetélkedőkön át (pl. Az ördög terve) a randevús műsorokig (pl. Szinglik pokla). Ám ha az utóbb említett, immáron harmadik évadát indító valóságshow (amelyben kivételesen előnyös külsejű egyedülállók utaznak a romantika hullámain) helyett a csapatszellem, a küzdelem és a kreativitás egy új formáját szeretnénk megtapasztalni, bizalommal ajánlom a Street Woman Fighter sorozatot.
Mnet - a popkultúra óriás legújabb dobása
A koreai könnyűzenében járatos olvasónak nagy valószínűséggel nem ismeretlen az Mnet csatorna, amely nézettségét és formátumait tekintve mindenképpen a szakma innovátorai közé tartozik. Még a magyar TV-nézőkhöz is eljutott már a csatorna legalább egy műsora, nemrégiben ugyanis a 2015-ös indulása óta már 10 évadot megélt, 너의 목소리가 보여 (I Can See Your Voice) c. showját tűzte műsorra a TV2, Mutasd a hangod! címmel. Ám az utóbbi évek egyik legmeghatározóbb sikerét mégsem az énekhangok, hanem a tánctudás produkálta, és valóságos tánc-lázat indított el.
Az Mnet korábban már olyan sikeres műsorokat vetített, mint a Hit The Stage (amelyben k-pop előadók mutatkoztak be) vagy a Dancing High (amelyben még az egyetemi évek előtt álló tinédzserek mérték össze tánctudásukat). A produceri gárdának jócskán volt gyakorlata a műsorszerkesztést illetően, de az igazi közönségsikert a Street Woman Fighternek köszönhetik.
Kihívásokkal teli táncparkett
Csupán egy epizódnak kellett eltelnie, hogy a műsor első évada felrobbantsa a koreai internetet. A műsor sok fronton bolygatta meg az állóvizet: a szereplők szemmel láthatóan nem illenek a többségi társadalom nőképébe. Testüket gyakran tetoválások díszítik, amely a mai napig különösen érzékeny téma a koreai társadalomban. A lányok sok sminket viselnek, piercinget hordanak, szókimondóak és nem félnek önmaguk lenni, legyen szó véleményről vagy öltözködésről. Már az első rész számtalan mémnek és ikonikus mondatnak adott életet: a sokszor megszerkesztettnek tűnő konfliktusok helyett a készítőknek mintha csupán hátra kellett volna dőlniük, és élvezni a sziporkázó szereplőket.
A verseny első köre az úgynevezett No Respect Battle (szabad fordításban: "nem tisztelem a munkásságod"), amely során a csapatok versenyzői egyénileg szállnak tánc-harcba egymással, így kicsikarva pontokat a saját csapatuknak. A kihívás során egyszersmind karakterüket is összemérik. Ismerős archetípusokkal és fordulatokkal él, ám új köntösbe öltözteti őket "A tanár és diákja" vagy épp "A tékozló fiú” rész. Korábbi partnerek, már elhidegült távoli ismerősök találkoznak először vagy éppen újra.
A különböző körökben újabb és újabb kihívások elé kerülnek a csapatok: ikonikus k-pop dalok koreográfiáját gondolják újra, frissen elkészült dalokhoz kell koreót alkotniuk, amelyet maga az előadóművész bírál el (az eddigi évadokban Jessie és Hwasa dalai voltak terítéken). Mindig nagy érdeklődés övezi a "Mega Crew Mission" feladatot, amely során a megszokott 6-8 fős csapatok helyett minimum 30 főre kell grandiózus produkciót alkotni. Ambícióban nincs hiány, az idei évadban a 1Million táncstúdió csapata egyenesen 100-ra növelte a résztvevők számát.
Harc a rivaldafényért
A kirobbanó siker természetesen folytatásokat is hozott magával: a Street Woman Fightert 2-t a Street Man Fighter követte, amelybe már egy szupercsapatot is castingoltak a szerkesztők egy külön műsor keretében.
Szűk körben sok az ismerős, az intrika a tetőfokára hágott a második évadban, amelyet az előzőhöz hasonlóan szintén követett egy turné is. A 3. évadra lett a leginkább letisztult a formátum, és szokatlan módon a zsűrit sem érte annyi kritika a publikumtól. Megjegyezném, hogy ritka dolog a klasszikus televíziós világában, hogy a szerkesztők évadról évadra érzékenyen reagáljanak, és finomítsanak a formátumon.
Több mint showműsor
A népszerűség egyik jele, ha az ismétlés is érdekli a közönséget, és paródiák is jelennek meg egy adott műsorról. Itt sem történt másként, a kedvelt komikus páros Enjoycouple nevű csatornájukon tették közzé a Street Gag Woman Fighter (szabad fordításban: "Komikusok utcai harca") c. epizódot, amelyben varieté műsorok szereplői, stand-up comedy előadók személyesítették meg az eredeti műsor híressé vált karaktereit és ikonikus jeleneteit, sőt, nemrégiben a 2. évad kulcsmomentumait is feldolgozták.
Persze, semmilyen műsor nem létezhet kritikák nélkül. A sorozatot többször érték plágiumvádak, még az is sokakban felmerült, hogy a csatorna először nőkön "tesztelte" a műsor sikerét, hogy aztán a férfiak vehessék át a főszerepet. A legtöbb kritika azonban a második évad zsűrijét érte a közönség részéről, a versenyzők nagyobb tudással rendelkeztek, mint az őket bíráló, jelenleg énekes-előadóművészként dolgozó ítészek.
Melyik lépés jön most?
A műsor sikerességének legbiztosabb jele, ha minél több folytatást él meg - ezt nevezzük szaknyelven "spin-off"-nak: azaz a műsor karaktereire és azok készségeire alapozó módosításoknak. A formátum sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy már a legújabb évad végének másnapján kihirdették a Street Girl Fighter legújabb évadát, amely a 20 év alatti versenyzőkből verbuválódott. A szereplők mondhatni mindannyian hírességekké váltak: reklámok szereplői lettek, zenei klipet forgattak, különböző tehetségkutató műsorokban szerepeltek mentorként, és ahogy az manapság lenni szokott, Youtube-csatornát indítottak.
A koreai táncláz tehát továbbra is megállíthatatlanul dübörög, a kérdés csak annyi, mi lesz a következő lépés, és mi mikor csatlakozunk majd be?
A cikket írta: Nagy Ildi
Borítókép forrása: pixabay.com
Források: paris2024.org, washingtonpost.com, vice.com