A folyamatosan változó szórakoztatóipar egyik legérdekesebb újdonsága a virtuális személyiségek megjelenése. A korábban a piac csak egy elhanyagolható részét érintő jelenség kezd elterjedni a koreai idol iparban is. Bár sokaknak első pillantásra bizarrnak tűnhet, de a számok azt mutatják, hogy akad hely a virtuális idolok számára is.
A virtuális zenész jelensége nem teljesen új, elég, ha csak az 1998-ban alapított brit együttesre, a Gorillazra gondolunk. Aztán ott van még a 2007-ben debütált japán Hatsune Miku is, aki nemcsak hazájában és Ázsiában sikeres, hanem már Amerika egyik legnagyobb zenei fesztiválját, a Coachellát is "megjárta". A League of Legends számítógépes játék karaktereit felhasználó K/DA vagy az Isegye Idol lányegyüttes sikere sem elhanyagolható.
Az említett együttesek tevékenységeinek fókusza mind más, a közös bennük az, hogy a megjelenített tagok nem emberek, hanem rajzolt karakterek vagy úgynevezett avatárok. A technológia fejlődésével viszont ezek a tagok új, eddig nem látott megoldásokkal rukkolnak elő. Segítségükre van pl. a digitális mozgásrögzítés (motion capture), melynek lényege, hogy a megfelelő felszerelést viselő személy mozgását digitalizálják, majd erre rákerülnek az avatár vizuális elemei. Ezt a megoldást használja a PLAVE is, amely az első olyan együttesnek tekinthető, amely a virtuális világot ötvözi a k-pop idol léttel, és amely komolyabb sikereket ért el a popzene világában.
Forgatás digitális mozgásrögzítést lehető tévő ruhában
A PLAVE 2023 márciusában debütált öt virtuális taggal. Az együttesnek otthont adó cég, a Vlast sem egy megszokott szórakoztatóipari vállalat, hanem egy tech startup. Bár a kezdeti nézőszámok aggodalomra adtak okot, debütálásukkal mondhatni berobbantak a mezőnybe, hiszen már az első albumukból több mint 200 000 kelt el az első héten. Ezt a számot tovább tetézte a második album megjelenése, melyből ugyanennyi idő alatt már közel 570 000 fogyott. Idén augusztusban már azzal kerültek a figyelem középpontjába, hogy első fiúbandaként sikerült meghódítaniuk a Melon TOP 100-as lista első helyét.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az együttes virtuálisan megjelenített tagjai mögött a fentebb említett felszerelést viselő, hús-vér előadók állnak, a karakterek teljesen úgy viselkednek, mint az idolok: zenei showműsorokban lépnek fel, fesztiválokon énekelnek, rádióban szerepelnek, rajongókkal találkoznak. Sőt, ők maguk szerzik a dalaikat és koreografálják a táncaikat. A cég szerint ez a sikerük titka, azaz sikeresen vegyítik karaktereik virtuális mivoltát az emberi tulajdonságokkal, cselekedetekkel. Ami a rajongókat illeti, a vezérigazgató szerint nagy részét koreaiak teszik ki, közülük sokan webtoon (digitális képregény) és manhwa (koreai képregény) fogyasztók. A folyamatos sikereknek köszönhetően a szakma is másképp kezdett viszonyulni a virtuális bandákhoz, a kezdeti elutasítások ellenére egyre többször kapnak felkérést nyilvános szereplésekre, erre azonban a TV társaságok stúdiói nem mindig vannak technikailag felkészülve.
A PLAVE megjelenése óta több hasonló technológiát felhasználó idol együttes is felbukkant, de legtöbbjük egyelőre a rajongók kis százalékát érte csak el. A PLAVE sikere így sokkal inkább tekinthető kivételnek, mint követendő példának. Egyelőre még biztosan nem kell attól tartani, hogy virtuális idolok vagy a mesterséges intelligencia fogja uralni a piacot, egyes befektetők szerint azonban az érdeklődés a virtuális idolok iránt nem egy múló hóbort, és a nagyobb szórakoztatóipari vállalatok is közelről figyelik a tendenciák alakulását.
Cikket írta: Rácz Ivett
Forrás: Koreana Summer 2024
starnewskorea.com, m.entertain.naver.com, mk.co.kr
ajunews.com, m.news.nate.com, koreajoongangdaily.joins.com
Képek forrása: unsplash.com, unsplash.com