Dél-Korea vitathatatlanul a trendek országa, melyek időről időre végigsöpörnek az egész országon. Elég csak olyan virális jelenségekre gondolni, mint a mézes-vajas chips őrület, vagy a dalgona kávé láz a közelmúltból. Viszont nem minden trend ilyen tiszavirág életű. A világszerte ismert Myers–Briggs személyiségteszt Koreában évek óta hatalmas népszerűségnek örvend, hirdetéseken díszeleg, napi beszélgetésekben bukkan fel, számítógépes játékokban szerepel. Sőt, a 2022-es elnökválasztási kampányban is szerepet kapott, mellyel a fiatalabb szavazókat szerették volna megnyerni a jelöltek. A következőkben a koreai MBTI jelenségről olvashattok!
A koreaiak szeretik az MBTI-t. Szeretik megkérdezni egymástól, hogy mi az MBTI személyiségtípusuk, jó beszélgetésindító. Nem az MBTI az első – és valószínűleg nem is az utolsó – trendi módja a személyiség meghatározásának, amely népszerűséget szerez magának a koreaiak között. A 2000-es évek elején a vércsoportokra hagyatkozó módszer volt az országban a legnépszerűbb. Az utóbbi években viszont magasan az MBTI személyiségteszt vezet, mely iránt az érdeklődés a Google Trends alapján továbbra is töretlen, a teszt tudományosságát és módszertanát megkérdőjelező vélemények ellenére is. Az MBTI (Myers-Briggs Type Indicator) egy olyan személyiségteszt, melyet Isabel Myers és Katharine Briggs dolgozott ki 1943-ban. A teszt 4 vonal mentén határozza meg kitöltőjének személyiségét, 16 lehetséges személyiségtípussal.
Az „MBTI” keresőszó népszerűsége régiók szerint, az elmúlt egy év alapján. Az értékek 0-tól 100-ig terjedő skálán vannak feltüntetve, amelyen a 100 azt a helyet jelöli, ahol a keresések összesített számához képest a legnagyobb a népszerűség
A kérdés adott: miért pont a dél-koreai fiatalok körében tudott ekkora népszerűségre szert tenni?
Korea a stresszes iskolai és munkakörnyezetéről is ismert, az embereknek gyakran követniük kell bizonyos normákat, emiatt sokszor nehéz egyénként érvényesülni a társadalomban. Az MBTI egy viszonylag egyszerű alternatívát kínál önmagunk meghatározására és értékelésére. A típusokhoz tartozó leírások elolvasásával az emberek megérthetik önmagukat. Ezzel együtt egy bizonyos csoporthoz való tartozás élményt, biztonságot is ad. Egyes vélemények szerint ez a fajta önismeret segíthet a kapcsolatok kiépítésében és a konfliktusok megoldásában, illetve javíthatja az együttműködésre való hajlamot.
Főként az MZ generáció kommunikációs szokásait figyelembe véve észrevehetjük, hogy előszeretettel határozzák meg önmagukat és másokat is a teszt eredményei alapján, azt gyakran a bemutatkozás egyik alappilléreként is használják. Formátumának köszönhetően nagyon gyorsan sok információt megoszthatunk magunkról, és tudhatunk meg a másik félről. A legelszántabb 'hívők' már a párkeresésben is használják. A hagyományos, időigényes módszerek helyett a teszt alapján határozzák meg, hogy kivel érdemes ismerkedni.
Egy 2021-es felmérés alapján a koreaiak több mint fele kitöltötte az MBTI tesztet, sőt a 19 és 28 év közötti lakosságot figyelembe véve 10 emberből 9 volt kíváncsi személyiségtípusára. A teszt népszerűségére a cégek is felfigyeltek, így az utóbbi években különféle termékek, reklámok is megjelentek a 16 személyiségtípusnak megfelelően. Tévéműsorokban előszeretettel ösztönzik a résztvevőket személyiségtípusaik megvitatására, felbukkan még sorozatokban is. Rengeteg ilyen témájú YouTube-videó készül, ideértve a zenei lejátszási listákat, randi tippeket és akár a különböző paródiákat is, melyek gyakran milliós megtekintéssel bírnak. Ez az irány arra enged következtetni, hogy az MBTI egy ideig még biztosan trendi lesz Koreában.
Cikket írta: Rácz Ivett
Forrás: weekly.chosun.com, koreatimes.co.kr, edition.cnn.com, youtube.com
Képek forrása: unsplash.com, trends.google.com, unsplash.com