A repülőgépnél is gyorsabb mágnesvasút kötné össze Szöult és Puszant
2025. május 14. írta: Koreai Kulturális Központ

A repülőgépnél is gyorsabb mágnesvasút kötné össze Szöult és Puszant

Dél-Korea nekifekszik a következő generációs nagysebességű közlekedési rendszer fejlesztésének, és a hagyományos maglev (mágneses levitációval haladó) vonatokat egy vákuumközeli csőrendszerben továbbítva elérnék az óránkénti 1200 kilométeres sebességet.

hypertube.jpg

Az így közlekedő járatok az ország két legnagyobb városát, Szöult és Puszant kötnék össze, a hetedére csökkentve a jelenlegi KTX gyorsvasút menetidejét - a tervezett Hypertube (하이퍼튜브) 16 perc és 15 másodperc alatt tenné meg a valamivel több mint 400 kilométeres távot. Az ehhez szükséges technológia tökéletesítésére a dél-koreai kormány egy új fejlesztési programot indított, amit a helyi közlekedési minisztérium és az állami vasúttársaság műszaki kutatóintézete irányít. Bár a lebegő mágnesvasút ötlete már több mint 100 éves, hagyományosnak nevezni azért túlzás talán, mert a technológia - főként az infrastruktúra horribilis kivitelezési költsége miatt - nem terjedt el széles körben. A különböző tesztpályák mellett az egyetlen, közforgalomnak átadott nagysebességű maglev a sanghaji repülőteret köti össze a kínai metropolisz belvárosával. Az alacsonyabb sebességű maglevek csupán néhány kelet-ázsiai városban közlekednek menetrendszerűen, Japán pedig egy minden eddiginél nagyobb projekttel Tokiót és Oszakát köti össze egy már épülő, nagysebességű maglev vonallal - a közel 440 kilométeres táv első szakaszának átadását a 2030-as évek közepére tervezik.

Dél-Koreában sem ismeretlen a maglev technológia: Tedzson városában 2008-ban adták át a helyi tudományos múzeumot és az Expo-parkot összekötő, alig egy kilométeres maglev szakaszt. A csupán 80 km/h sebességre képes járatok napi 16 alkalommal indultak, aztán 2014-ben megfelezték az egyébként is rövid vonalat. Ez értelemszerűen az utasszám bezuhanásához vezetett, végül a 2020-as koronavírus-járvány idején megszüntették és felszámolták a teljes vonalat. Hasonló sorsra jutott az Incshoni nemzetközi repülőtérnél közlekedő maglev is - a hat állomásos, 6 km hosszú vonal csupán 2016 és 2023 között üzemelt. 

A már régóta tervezett Hypertube kulcsfontosságú műszaki részeire fókuszáló projekt 2027-ig tart majd, a fejlesztésére szánt költségvetés 12,7 milliárd won (átszámítva 3,2 milliárd forint). Ez az összeg kifejezetten alacsonynak tűnhet, ennek oka, hogy a technológia egy jelentős részét Dél-Korea az elmúlt években már kifejlesztette. A tervezési munkákban négy egyetem és hat kutatóintézet vesz részt. Első körben négy kulcsfontosságú technológia tesztelését tervezik: a Hypertube számára egy külön pálya, a szupravezető elektromágneses rendszer, a vonatvezérlő rendszerek, valamint a vonattest tervezését és gyártását.

A közlekedési minisztérium április 9-i közlése szerint a Hypertube szén-dioxid kibocsátás nélkül működik majd, felhasználja a csőrendszert borító napelemekből szerzett energiát, az időjárási viszonyok szinte egyáltalán nem befolyásolják, a csőrendszer földrengésbiztos módon megépíthető, és éppen a megújuló energia használata miatt a jegyek is megfizethetőek lesznek az utasok számára. A Hypertube ráadásul a légi közlekedéssel szemben nagyobb sebességet biztosítana, miközben kisebb környezeti terhelést jelentene. 

Jun Dzsinhvan, a minisztérium vasúti hivatalának vezetője szerint a most induló fejlesztési szakasz az első jelentős lépés, hogy megvalósuljon a Hypertube. Ami nemcsak hozzájárul majd ahhoz, hogy az ország területileg kiegyensúlyozottan fejlődjön, de segíthet megállítani a népességcsökkenést a fővároson túli régiókban. Jun szerint húsz évvel ezelőtt Dél-Korea még a vasúti technológiák behozatalára szorult, ma azonban már exportálja az ország a saját sikeres vasúti megoldásait, bizonyítva azok globális versenyképességét.

Nagy kérdés azonban, hogy a szükséges technológiák kidolgozása után anyagilag egyáltalán megérné-e egy ekkora beruházás megvalósítása. Dél-Korea ugyanis már 2017 óta fejleszti a Hypertube-ot, jelentős részeredményeket is értek már el, ugyanakkor csupán egy év telt el azóta, hogy a kormány 2024 tavaszán lefújta az egész projektet a megvalósíthatósági tanulmányok számai láttán. Hogy most újra foglalkoznak a Hypertube-bal, abban szerepet játszhat, hogy több ország, köztük Japán, Kína, Kanada és  Németország is fejleszti a saját maglev rendszereit, és Dél-Korea nem akar lemaradni az élmezőnytől.

Márpedig a technológiai versenyben Korea jó esélyekkel indul: 2020-ban már sikeresen tesztelték a Hypertube életnagyságú modelljét, akkor 1019 km/h sebességet értek el a csőben haladó járművel. Ezzel Korea lett az első ország a világon, amelynek sikerült több mint ezer km/h-s végsebességet kihoznia egy vasúti szerelvényből. 

 

 

A cikket írta: Kocsis G. János

Kép forrása: Korean Railroad Research Institute

Források: koreajoongangdaily.joins.com, koreatimes.co.kr

koreatimes.co.kr, reuters.com, chosun.com, businesskorea.co.kr

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr8718855236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása