A titokzatos nő
2022. december 12. írta: Koreai Kulturális Központ

A titokzatos nő

Decision to Leave (헤어질 결심)

Egy gazdag üzletember halálos balesetet szenved hegymászás közben. A látszólag egyértelmű baleset ügyében az alvászavarral küszködő detektív, Hae-joon (Park Hae-il) nyomoz. Az esetet – és vele együtt a nyomozó életét – a gyönyörű özvegy, a kínai származású Seo-rae (Tang Wei) megjelenése fenekestül felforgatja. Hae-joon az ügy és az özvegy megszállottjává válik. A titokzatos nő iránti vonzalma Hae-joon karrierjét, házasságát és az életét is veszélybe sodorja.

dtl_sti-mkt-02.jpg

Hae-joon nyomozó (Park Hae-il) kihallgatja Seo-raet (Tang Wei)

Park Chan-wook legújabb filmjével Dél-Korea abszolút esélyesként bejelentkezett a legjobb idegen nyelvű filmnek járó, 2023-as Oscar-díjért. A rendező sokéves kihagyás után egy hitchcocki mesterművel tért vissza a filmvászonra. A mestermű szó használata ez esetben még véletlenül sem közhely, hiszen Park felvonultatja valamennyi stílusjegyét a filmben. A nyers erőszak (Bosszú-trilógia), a film noir (Oldboy, 2003), a szélsőségesen különös szerelem (Cyborg vagyok, amúgy minden oké, 2006), a fülledt erotika (A szobalány, 2016) és még számos más, a rendező kézjegyének számító elem ötvöződik a filmben. A titokzatos nő attól válik különlegessé, hogy Park a jól bevált elemeket hitchcocki feszültségkeltéssel köti össze. A Hátsó ablak (1954) kukkolásba hajló megfigyelése és a Szédülés (1958) neurózisa egyaránt tetten érhető a sztoriban.

a_titokzatos_no_poszter.jpg

De Park legnagyobb húzása ezúttal a visszafogottság. A koreai filmekre jellemző műfajkavalkád A titokzatos nő esetében csak kettő zsáner keverésére redukálódik: krimi és románc. Viszont ez a két műfaj is igen visszafogottan jelenik meg. A nyomozás nehezen halad előre. A főhős az ügyet felgöngyölítené is, meg nem is. Hae-joon érzi, hogy vagy az élete, vagy a lelke rá fog menni erre az esetre. A másik fő műfaji elem, a románc (és a fentebb említett fülledt erotika) pedig még ennél is redukáltabb. Képzeljünk el egy mindent elsöprő szerelmet, amelynek felei magázzák egymást, mélyen tisztelik és csodálják a másikat, és a legpőrébb testi interakció közöttük az, hogy talpig felöltözve megérintik egymás kezét. És mindennek ellenére szikrázik a levegő Hae-joon és Seo-rae között, szinte lángra kap a filmvászon. Mind a nyomozás, mind a szerelmi szál lényege a beteljesületlenség. Ez az elfojtás A titokzatos nő lényege. Ez fog Oscar-díjat, vagy legalább Oscar-jelölést érni 2023.

És az operatőri munka is megérdemelne legalább egy jelölést. A csodálatosan fényképezett beállítások utalnak a Hae-joon és Seo-rae közötti áthidalhatatlan távolságra és a film visszatérő allegóriájára, a belső harmóniát kereső pungsu-jirire. Ez a kulturális mögöttes tartalom külön színt visz a filmbe. A pungsu-jiri, vagyis a koreai feng shui, a hegy és víz (hullám) motívuma képileg és kompozícióban is megfigyelhető a filmben. Az embernek a hegyhez és a vízhez viszonyítva úgy kell megtalálni a helyét, hogy az szerencsét, jólétet és harmóniát hozzon, nemcsak saját maga, hanem a szerettei számára is. A pungsu-jiri motívumok teljesen körülölelik a filmet, az első perctől kezdve az utolsóig. És bizony a film vége felejthetetlen élménnyel ajándékozza és gyötri meg a nézőket.

dtl_sti-mkt-07.jpgPungsu-jiri a díszletben

A titokzatos nő 2022. december 15-től megtekinthető a mozikban!

 

Az ajánlót írta: Szilágyi Miklós

Képek forrása: mozinet.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr9118000318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása