Érzelmi hullámvasút a négyzeten
2023. november 22. írta: Koreai Kulturális Központ

Érzelmi hullámvasút a négyzeten

Az első koreai musical

Ha koreai közönségfilmről van szó, műfajtól függetlenül garantált az érzelmi hullámvasút. Elengedhetetlen kelléke ugyanis a vígjátéki és a drámai elemek hatásos váltakozása, ami itthon néhány néző számára akár szokatlan is lehet, miközben sokan éppen ezért is szeretik a koreai darabokat. Egy közismert slágereket felvonultató musicalfilm ugyanilyen érzelmi hullámvasút a nagyszabású zenés betétekkel és a népes tánckarral. De milyen lehet, ha ez a két világ találkozik? 

lifeisbeautiful_official_still_03.jpg

A dél-koreai filmiparnak mára védjegyévé váltak az egyedi történetek, ezzel egy időben pedig javában tart a koreai könnyűzene, azaz a k-pop világhódító útja is. A két művészeti ág, a zene és a film ötvözésével azt gondolhatnánk, hogy szinte futószalagon készülnek a koreai musicalfilmek, ezért is meglepő, hogy az első darabra mégis egészen 2022-ig kellett várni. Jól jelzi, mennyire rendkívüli Az élet gyönyörű (Life is Beautiful, 인생은 아름다워) című közönségfilm léte is, hogy bemutatása idején egyenesen azzal reklámozták, hogy végre itt az első koreai jukebox musical. Azaz olyan musical, ahol a zenés betéteket közismert popslágerek adják - ahogy mondjuk az ABBA életművére építő 2008-as Mamma Mia! és a folytatása, vagy például az ausztrál-amerikai koprodukcióban készült Moulin Rouge! (2001) esetében. 

Ugyanilyen módon vonultat fel 14 örökzöld koreai slágert Az élet gyönyörű is, időben negyven évet átfogva. Főszereplője a negyvenes éveiben járó Szejon (Jom Dzsonga / Yum Jung-ah), aki a családanyák átlagos életét éli. Azonban hiába szolgálja ki férjét (Rju Szungnjong / Ryu Seung-ryon) és két kamasz gyerekét, ezt a gondoskodást mindannyian magától értetődőnek veszik, és nem is törődnek a nővel. Amikor Szejon megtudja, hogy súlyos beteg, fellázad. Nem hajlandó többé cseléd lenni a saját életében, és eldönti, útnak indul, hogy megtalálja kamaszkori szerelmét.

A dél-koreai filmek között éppen azért igazi kuriózum Az élet gyönyörű, mert az országban nem készülnek klasszikus musicalfilmek. A 2022-ben bemutatott, road movie-ba oltott musical mégis az év egyik sikerévé tudott válni, köszönhetően annak is, hogy több évtized nagy koreai slágerei csendülnek fel benne a szereplők előadásában - a nosztalgiával játszó történetre végül több mint egymillióan váltottak jegyet. 

Bár korábban is készültek már zenés filmek, a musical hamisítatlan műfaja hiányzik a koreai filmgyártásból. A színházi musical is csupán a kilencvenes években jelent meg az országban, és ennek a távolságtartásnak az oka az érzelmeket illetően hagyományosan tartózkodó társadalomban keresendő. A koreai néző számára még tíz éve is egyszerre volt zavarba ejtő és megmosolyogtató, hogy egy szereplő - a mozifilm történetéből mintegy kiszakadva - táncolva fejezze ki és dalban mondja el az érzelmeit egy zenés betét keretében. 

Napjainkban a színházi musical is csak alig boldogul a hazai piacon, és bár időnként csak jó előre lehet jegyet venni egy-egy darabra, a műfajt mégis jórészt a külföldi sikerdarabok, de főleg a sztárkultusz, a szereplőgárdában rendszeresen feltűnő k-pop sztárok és filmszínészek tartják csak életben. Beszédes adat, hogy 2018-ban az összes helyben játszott musicalre 384 ezer jegyet adtak el egész évben, miközben csak az aktuális mozis kasszasiker, a Harcban az istenekkel második része egymaga több mint 12 millió eladott mozijegyet tudott felmutatni. Hogy a zenés műfaj ki tudjon törni a jelenlegi kereteiből és növekedni tudjon, ahhoz szakértők szerint arra lenne szükség, hogy népszerű helyi színpadi musicalek szülessenek. 

life_is_beautiful_main_poster_intl.jpeg

Szerencsére születnek is, 2022 ugyanis egy másik elsőséget is hozott. A függetlenségi aktivista An Dzsunggun életéről szóló Hero (영웅) az első olyan musicalfilm volt, amely egy eredeti koreai musical adaptációja, főszerepben ráadásul azzal a színésszel, aki 2009 óta alakítja a színpadon a címszereplőt.

Az élet gyönyörű esetében ha a műfaj nem is lepi meg az embert, a rendező személye biztosan. Egy alvilági sportfogadásokról szóló film (Split, 2016) és az 1997-es gazdasági válságról szóló dráma után (Default, 2018) jó eséllyel nem Cshö Gukhi (Choi Kook-hee) személyére tippelnénk az első koreai jukebox musical esetében. Zenés filmjében két igazi szupersztár alakítja a középkorú házaspárt, és külön öröm látni, hogy az ötvenes éveikben járó színészekre is tudnak igazi jutalomjáték szerepeket írni a forgatókönyvírók. A kamaszkori szerelme után útnak induló háziasszony szerepéért Jom Dzsonga elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat a koreai Oscarnak is tartott Nagyharang Gálán (대종상 영화제). Az egykori szépségkirálynővel a magyar nézők tavaly még a hazai mozikban is  találkozhattak az Alienoid című fantasy akciófilmben. 

Rju Szungnjong a tavalyi Koreai Filmfesztiválon is vetített Talán szerelem (Perhaps Love) után újra a morcos kisember bőrébe bújik, aki semmi mást nem szeretne, csak hogy hagyják békén, de az élet és a családja folyton közbeszól. Ez a karakter különösen jól áll a színésznek, aki az elmúlt 25 évben tucatnyi kasszasiker főszereplője volt, de azt valószínűleg kevesen tudják róla, hogy 15 éves korában egy színpadi musicalben debütált. Később színházi diplomát szerzett az egyetemen, és jelenleg a filmezés mellett az egyik szöuli színművészeti főiskola oktatója. 

A népszerű slágerek szinte önmagukban is eladnak egy jó jukebox musicalt, ám épp emiatt kell minden rendezőnek ügyesen egyensúlyoznia. A hazai közönség ugyanis hiába fújja kívülről a dalokat, a zenés filmnek ezek ismerete nélkül is működnie kell, különben kevéssé lesz érthető nemzetközi szinten. Cshö Gukhi vette ezt az akadályt, így Az élet gyönyörű a magyar néző számára is teljes mértékben élvezhető, még ha mi kényszerűen le is maradunk néhány plusz extráról. Hiszen valljuk be, kevesen fogjuk észrevenni, hogy egy 1992-es pörgős koreai hip-hop számból a filmben búskomor ballada lett, vagy hogy miért is van a történetben tökéletes helyen az 1985-ös Fagylaltszerelem

A címben is jelzett érzelmi hullámvasútra végül maga az élet is felült. 42 évnyi működés után a zenés történetben különösen fontos szerepet betöltő mozikomplexum, a népszerű Seoul Cinema még a film bemutatója előtt végleg bezárt. 

 

A cikket írta: Kocsis G. János

Források: asianews.network, koreatimes.co.kr, koreajoongangdaily.joins.com

Fotókredit: Lotte Entertainment (lotteent.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr10018260041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása