Katasztrófa-komédia Korea lehetetlen lakáspiaci helyzetéről
2022. augusztus 24. írta: Koreai Kulturális Központ

Katasztrófa-komédia Korea lehetetlen lakáspiaci helyzetéről

Sinkhole (2021)

Az ingatlanpiac és a lakásvásárlás száraz gazdasági-társadalmi téma. Minden ember álma, hogy legyen saját otthona. Ezt az álmot viszont egyre nehezebb megvalósítani. Elszállnak az árak, nő az infláció, és a beépíthető hely is fogyóban van. Ez különösen igaz Szöulra, ahol minden egyes négyzetméterért meg kell küzdeni. Mindenki szeretne magának egy saját tulajdonú ingatlant, ami nemcsak státuszszimbólum, hanem akár jövedelmező befektetés is lehet, ha a piac felkapja a környéket. Ugyanakkor a lakásvásárlás egyúttal egy zsákbamacska hazárdjáték is, mert igazából sosem tudhatjuk, mi rejtőzik a falakban, sem azt, hogy mi rejtőzik a betonalap alatt. A Sinkhole (2021) c. film esetében egy hatalmas víznyelő.

Park Dong-won (Kim Sung-kyun) 11 éve robotol vezetői állásban, és végre összespórol annyit, hogy lakást tudjon venni egy újabb építésű lakóházban. Beköltözéskor hamar kiderül, hogy nem minden arany, ami fénylik. Dong-won egyből összekap új szomszédjával, a laza és faragatlan Man-Sooval (Cha Seung-won). A baj csak tovább fokozódik, amikor megjelennek az épület elmozdulására utaló jelek, mint a vízszint elbillenése vagy a semmiből megjelenő repedések a falon. A lakásavató másnapján pedig az egész lakóházat elnyeli a föld. Dong-won és Man-soo kénytelen összefogni, hogy kimentsék magukat, fiaikat és barátaikat a feneketlen gödörből.

sinkhole_int_l_main_poster.jpg

Kim Ji-hoon rendező majd’ egy évtizednyi szünet után, 2021-ben tért vissza a mozikba. Legutóbb, 2012-ben az Ázsiai pokoli torony (The Tower) c. akció-katasztrófafilmmel borzolta a nézők idegeit. Kim ezúttal a felhőkarcolók magasságából a víznyelők mélységébe helyezte a történetet. A rendező jártassága a katasztrófazsánerben igen szembeötlő, mivel a klausztrofóbia és az enyészet szinte átüt a képi világon. A víznyelőbe zuhant épület képi metaforája sokszor megjelenik a mélységi kompozíciókon, amelyeken a lényeg a kép közepére, a háttér síkjába szorul. A néző szinte észre sem veszi, de maga is bekerül a lyukba a szereplőkkel együtt.

A találó képi beállítások keltette feszültség a legtöbbször talán azért sem annyira szembeötlő, mert a rendező az Ázsiai pokoli toronyban használt, jól bevált akciófilmes elemeket ezúttal humorra cserélte le. A humor pedig könnyen röhejessé teszi a legizgalmasabb jeleneteket. A Sinkhole lényegében egy olyan katasztrófafilm, amelyet mintha nyakon öntöttek volna társadalmi kommentárral és burleszk komédiával. 

A lakásvásárló főhősünket még saját beosztottjai is madárnak nézik, amiért egy sebtében rehabilitált városrészen, egy régi gyárterületen vett lakást. Dong-won szégyelli, hogy otthona nem tökéletes, ezért igyekszik elbagatellizálni a problémákat munkatársai előtt. Az épületben valójában senki sem akar tudomást venni a katasztrófa előjeleiről, mivel az csökkentené a lakásuk értékét. A társadalmi kommentár mellett fontos humorforrás a burleszk. Charlie Chaplin és Buster Keaton is megirigyelné azt a néhány őrült geget, amikor hőseink szintről szintre zuhannak az épületben. Ám a legviccesebb humorforrás mégis a karót nyelt Dong-won és a laza Man-Soo furcsa párosa. A két férfi kakaskodását egyszerűen öröm nézni.

Persze – mivel a Sinkhole egy katasztrófafilm, sőt, koreai – a humor mellett nincs hiány drámából sem. A drámai elemek az alapvetően komikus hangnemmel igen nagy kontrasztban állnak, így igazán meghökkentővé és szívbe markolóvá válnak. Mégis pont a könnyed hangvétel az, ami a Sinkhole-t kiemeli a sok hasonló film közül. 

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

Képek forrása: Showbox (all rights reserved)

Videó forrása: youtube.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr1517914939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása