Csoszon, 1801. Szundzsó király uralma alatt megkezdődik a helyi keresztényüldözés. A katolicizmus tanai felé fordult tudós mester, Csong Jakcson (Sol Kyung-gu) életének megkegyelmeznek, de árulóként a Hukszan-szigetre száműzik. Csong figyelmét felkelti a különlegesen gazdag tengeri élővilág, és lenyűgözi a fiatal helyi halász, Csang Cshangte (Byun Yo-han) gyakorlati ismerete a halakról. Csong a fejébe veszi, hogy megírja „A halak könyvét”, amiben részletesen ismerteti a változatos fajokat. Ehhez azonban szüksége van Cshangte segítségére is. A fiatal halász viszont megrögzött konfuciánus, és elutasít mindent, ami a nyugati kereszténységgel kapcsolatos, így Csong közeledését is. Ám Cshangténak is szüksége van az öreg tudósra, ha valaha le szeretné tenni az állami vizsgákat.
A koreai kosztümös filmektől megszokott, nagy volumenű történetek, udvari intrikák és összeesküvések helyett A mester és a halász a maga szerénységével és egyszerűségével új színt visz a koreai történelmi filmek csoportjába – még annak ellenére is, hogy a film fekete-fehér. A néhány központi szereplő köré fonódó történet egy megkapó kamaradráma mesterről és tanítványáról, akiknek van mit eltanulniuk a másiktól. Csong tanulhat Cshangtétől a tengeri élővilágról, a fiú pedig tanulhat az öregtől nemcsak konfuciánus ideológiát, de keresztény ideológiát is. Az előbbi a kézzel fogható világot, az utóbbi az eszmék világát nyitja meg a másik előtt. Mint kiderül, Cshangte tanítása jóval nehezebb, mivel a fiú csökönyösen ragaszkodik a konfuciánus tanokhoz, és elvből elutasítja a keresztény elveket, még ha szíve mélyén sokszor egyet is ért velük. A mester és a halász így már nemcsak a tengeri élővilág enciklopédiájának megírásáról szól, hanem két ember lelki békéjének megtalálásáról is.
Persze, az ideológiák egymásnak feszülése korántsem lenne olyan érdekes téma, ha a központi figurák nem volnának elég rokonszenvesek. Szerencsére Csong Jakcson szerepében Sol Kyung-gu, Cshangte szerepében Byun Yo-han meggyőző alakítást nyújtanak. Úgy lubickolnak a szerepükben, mint a feljegyzendő halak a vízben. Sol Kyung-gu veterán színészként kisujjból rázza ki Csongot, ami nem is csoda annak tudatában, hogy Sol karrierje a hallyuval együtt emelkedett fel a 2000-es Peppermint Candy főszereplőjeként. A karrierje elején álló Byun Yo-han saját bevallása szerint kezdetben tartott attól, hogy fel tud-e nőni Cshangte szerepének hiteles eljátszásához, de számíthatott a barátságos rendező, Lee Joon-ik instrukcióira. A látottak alapján nem is kételkedhetünk sem Byun Yo-han színészi tehetségében, sem Lee Joon-ik rendezői képességeiben.
Lee Joon-ik rendező amúgy is nagy névnek számít a koreai kosztümös filmek világában. A zsánerben 2005-ben mutatkozott be a nagy sikerű A király és a bohóc (The King and the Clown) drámával, majd következett a Blades of Blood (2010) akciófilm és a Battlefiled Heroes (2011) vígjáték, valamint eddigi legsikeresebb történelmi filmje, A trón (The Throne, 2015), Song Kang-ho és Yoo Ah-in emlékezetes alakításával. Lee rendező A mester és a halász esetében még inkább a színészek közötti dinamikára szeretett volna koncentrálni, illetve az archaikusságot kiemelni, ezért is lett a film végül fekete-fehér (csakúgy, mint a 2016-os filmje, a Dongju: The Portrait of a Poet). A mester és a halász nemcsak a különleges témaválasztásának, hanem a szemet gyönyörködtető, kéttónusú képi világnak köszönhetően is kitűnik a koreai filmdömping közül.
A mester és a halász megtekinthető lesz a Koreai Filmfesztiválon, 2021. szeptember 27-én 18:00-kor a Corvin Moziban. Bővebb információ hamarosan a koreaifilm.hu oldalon.
A cikket írta: Szilágyi Miklós
Képek forrása: koreanfilm.or.kr