1734, Jongdzso király egy évtizede ül a viharos történelemben meggyötört Csoszon trónján. Shim Hak-kyu (Lee Bong-geun) egy tehetséges phanszori (판소리, pansori) énekes, aki szerényebb körülmények között, de boldogan él feleségével, az ügyes kezű szabó Gan-nannal (Lee Yoo-ri) és kislányukkal, Cheonggal (Kim Ha-yeon). Egy este banditák elrabolják a nőt és a gyereket.
Cheongnak sikerül megszöknie a banditák markából, de egy baleset következtében megvakul. A phanszori énekes vak kislányával és hűséges dobosával, Dae-bonggal (Park Cheol-min) útra kel, hogy az országot bejárva megtalálja Gan-nant. Hak-kyu és kísérői phanszori előadásokkal hívják fel magukra a figyelmet, és ébresztik fel a népben az együttérzést.
A The Singert rendezőként és íróként is jegyző Cho Jung-rae legalább annyira filmkészítő, mint phanszori zenész. Saját bevallása szerint Cho már gyerekkorától kezdve ismerte a koreai tradicionális elbeszélő énekes műfajt, de a phanszori ízére az 1993-as Seopyeonje c. film láttán érzett rá. Cho azóta tradicionális dobosként is megvetette a lábát, máig fellép előadásokon. A phanszori-rajongó rendező küldetésként fogja fel, hogy a nézők minél szélesebb rétegét ismertesse meg a műfaj szépségeivel és mélységével. Ennek érdekében még a dalszövegek is megjelennek feliratként a képen. A végeredmény egy különleges, minden korosztály számára fogyasztható, kosztümös mese lett az egyik legnagyobb phanszori mű, a Simcshongga (심청가, Simcheongga) megszületéséről.
A Simcshongga története az özvegy Vak Simről és az ő hűséges lányáról, Sim Cshongról szól. Sim Cshong feláldozza magát azért, hogy apja visszakapja látását. A történet teljes ismertetését ezúttal mellőzzük, hiszen okozhat meglepetéseket a film nézése közben. Ugyanis Shim Hak-kyu és lánya, Cheong neve nem véletlenül hasonlít a Simcshongga hőseinek nevéhez. Shim Hak-kyu ugyanis az őt, a családját és a barátait ért megpróbáltatásokból merít a történet kiötléséhez és megénekléséhez. A The Singerben párhuzamosan láthatjuk a film világának valóságát és a megénekelt mesét megelevenedni.
Cho rendező nem bízta a véletlenre filmje sikerét, ugyanis színészeit rendkívül alaposan válogatta meg. Gan-nan szerepében a sorozatokból ismert Lee Yoo-rit láthatjuk, aki bő másfél évtizedes kihagyás után tért vissza az egész estés filmek világába. Maga a szerep, valamint a színésznő jelenléte is igen erős, kitűnik a többi mellékszereplő közül. Valójában a mellékszereplőkből igencsak sok van, humoros és szerethető figurák egész kompániája csatlakozik Cheonghoz és Hak-kyuhoz, akik a hátukon viszik a filmet. Cheong szerepében az elsőfilmes Kim Ha-yeon remekül megállja a helyét, nagy jövő áll még a kis gyerekszínész előtt.
És ha hiszik, ha nem, maga a főszereplő is csakugyan elsőfilmes. Lee Bong-geun képzett phanszori énekes, és most először állt kamerák elé a színpadon kívül. A férfi remek Shim Hak-kyunak bizonyult, hiszen nem egy színészt látunk phanszorit énekelni, hanem egy vérbeli phanszori énekest. Leenek megvolt a maga elképzelése a szereppel és az énekkel kapcsolatban. Képzettsége ellenére nem a tökéletes előadásmódot választotta, hanem egy nyersebb, érzelmesebb technikával rukkolt elő. Az énekes így akarta ábrázolni a phanszori lényegét, azaz (vándor)zenészként megérinteni az utca emberének szívét is. És ez maradéktalanul sikerült is neki.
Maga a film is néhol kissé nyersebb és érzelmesebb csakúgy, mint Lee előadásmódja, de pont ez volt Cho Jung-rae rendező célja. A The Singer a phanszori népszerűsítése szempontjából nagyszerű alkotás. A tradicionális műfaj népszerűsége újra erősödni látszik (lásd a LEENALCHI sikerét korábbi cikkünkben), így remélhetőleg fogunk még találkozni a jövőben újabb phanszori-musicalekkel.
A cikket írta: Szilágyi Miklós
Forrás: koreajoongangdaily.joins.com, koreaherald.com, hancinema.net