4 évvel ezelőtt a katona Han Jung-suk (Gang Dong-won) igyekezett kimenteni Koreából nővérét (Jang So-yeon) és családját az éppen kitörő zombiinvázió elől. A tervek nem úgy sikerültek, ahogyan azt Jung-suk eltervezte, mind katonaként, mind emberként kudarcot vallott. Napjainkban Jung-suk és sógora, Goo Chul-min (Kim Do-yoon) számkivetett menekültként, céltalanul tengetik mindennapjaikat Hongkongban.
Jung-suk átküzdi magát minden akadályon, legyen az élő vagy élőholt
A zombiinváziót sikerült megfékezni a Koreai-félsziget karantén alá vonásával. Hongkongban a helyi bűnbanda gátlástalan vezére egy lehetetlen küldetéssel bízza meg Jung-sukot és Chul-mint. A két férfinak egy apró csapattal vissza kell térnie a kihalt (?) félszigetre, hogy kimentsenek egy teherautót, melynek rakterében dollármilliók hevernek a bátor kincsvadászokra várva. A dolgok persze ezúttal sem a terv szerint alakulnak, a két férfinak nemcsak az élőholtakkal, hanem a hasonlóan vérengző túlélőkkel is meg kell küzdenie. Jung-suk egészen különös segítőtársakra lel a kamasz testvérpár Joon-yi (Lee Re) és Yoo-jin (Lee Ye-won) személyében. Megkezdődik a versenyfutás az idővel, a zombikkal és más túlélőkkel szemben, mert a pénzállító kamion az egyetlen kiút a földi pokolból.
A Peninsula a hangos világsikert aratott Vonat Busanba – Zombi expressz (Train to Busan, 2016) kicsit megkésett, de mégis jókor jött folytatása. 2020-ban minden a feje tetejére állt a XXI. század első nagy világjárványa, a koronavírus miatt. A COVID-19 elterjedése megváltoztatta a mindennapi életet, köztük a moziba járási szokásainkat. A streaming-szolgáltatások kivételével tetszhalott állapotba került filmpiac most kezd feltámadni hamvaiból. A koreai mozikba is lassú szívdobbanásokként pumpálja vissza az életet néhány nagyobb volumenű hazai produkció. Ezek egyike a Peninsula, amit a koronavírus-helyzet egészen új megvilágításba helyez.
Akik szerették a Vonat Busanba – Zombi expressz c. filmet, azok szeretni fogják a Peninsula első 20 percét is. A stílus és a hangulat ott veszi fel a fonalat, ahol a 2016-os előd azt letette. Megrázó tragédiák és emberei kegyetlenségek váltogatják egymást az expozícióban, a film ráadásul olyan szociális témákat is pedzeget, mint a menekültkérdés és az előítéletek. A Peninsula előtt ott áll a lehetőség, hogy „vonat Puszanba” helyett ez legyen a „hajó Puszanból”. Bár ez nem lenne túl eredeti ötlet, általában jól be szokott válni. A ’90-es években Steven Seagal ezt pont fordítva tette, az Úszó erőd (Under Siege, 1992) hadihajójáról a Száguldó erőd (Under Siege 2: Dark Territory, 1995) vonatjára szállt át. Azonban a Peninsula mégsem ezt a lehetőséget játssza meg, hanem a ’80-as évek posztapokaliptikus világába kalauzolja a nézőket.
A súlyos kezdés után a film tudatosan átcsap egy könnyedebb, bűnös élvezetbe, ami merőben elüt a Vonat Busanba – Zombi expressz c. előd stílusától és felfogásától, de remekül illeszkedik a kissé őrültebb B-filmek sorába. A főhős Jung-suknak egy posztapokaliptikus helyre kell beszivárognia, és kihozni valamit egy szűkös határidőn belül, éppen úgy, mint Snake Plisskennek a Menekülés New Yorkból (Escape from New York, 1981) c. filmben. Eközben sógora, Chul-min a gátlástalan túlélők brutális társadalmában próbál életben maradni, mint Max a Mad Max 3. - Az igazság csarnokán innen és túl (Mad Max: Beyond Thunderdome, 1985) c. filmben – hogy az őrült autósüldözésekről már ne is beszéljünk. Szóval a VHS-korszak posztapokaliptikus filmjeinek szerelmesei imádni fogják ezt a filmet.
A készítők persze a zombifilmek rajongóit sem hagyják magukra, a Peninsula érdekesebbnél érdekesebb ötletekkel rukkol elő, hogy bemutassa a megváltozott feltételekhez alkalmazkodott emberek különös mindennapjait. A film pergősebb a The Walking Dead (2010–) c. sorozatnál és visszafogottabb a Zombieland (2009) c. filmnél, de a Vonat Busanba – Zombi expressz rajongói mégsem azt kapják, amire számítanak.
Ne feledjük, hogy a Peninsula mégis csak Yeon Sang-ho filmje! A rajzfilmesként indult (The King of Pigs, 2011) író-rendezőnek ez a 3. zombifilmje ugyanabban a világban. A 2016-os Vonat Busanba – Zombi expressz mellett még ugyanabban az évben megjelent a mozi rajzfilmes előzménye, a Seoul Station. Stílusában a Peninsula mintha egyszerre mindkét film folytatása lenne: hol komolyan vehető mozi, hol túlzásokba eső rajzfilm. És bár kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, mint amire számítanánk, de legalább koreai blockbuster. Reméljük, hogy sikere életet lehel a koreai mozis piac pangó világába!
A film szinkronos változatát 2020. szeptember 17-től játsszák a magyar mozik. - szerk.
A cikket írta: Szilágyi Miklós
Képek forrása: slashfilm.com, mafab.hu