Menekülés Dél-Koreából
2020. szeptember 14. írta: Koreai Kulturális Központ

Menekülés Dél-Koreából

Peninsula - Holtak szigete (2020)

4 évvel ezelőtt a katona Han Jung-suk (Gang Dong-won) igyekezett kimenteni Koreából nővérét (Jang So-yeon) és családját az éppen kitörő zombiinvázió elől. A tervek nem úgy sikerültek, ahogyan azt Jung-suk eltervezte, mind katonaként, mind emberként kudarcot vallott. Napjainkban Jung-suk és sógora, Goo Chul-min (Kim Do-yoon) számkivetett menekültként, céltalanul tengetik mindennapjaikat Hongkongban.
peninsula_kep1_jung-suk_gang_dong-won_atkuzdi_magat_minden_akadalyon_legyen_az_elo_vagy_eloholt.jpg

Jung-suk átküzdi magát minden akadályon, legyen az élő vagy élőholt

A zombiinváziót sikerült megfékezni a Koreai-félsziget karantén alá vonásával. Hongkongban a helyi bűnbanda gátlástalan vezére egy lehetetlen küldetéssel bízza meg Jung-sukot és Chul-mint. A két férfinak egy apró csapattal vissza kell térnie a kihalt (?) félszigetre, hogy kimentsenek egy teherautót, melynek rakterében dollármilliók hevernek a bátor kincsvadászokra várva. A dolgok persze ezúttal sem a terv szerint alakulnak, a két férfinak nemcsak az élőholtakkal, hanem a hasonlóan vérengző túlélőkkel is meg kell küzdenie. Jung-suk egészen különös segítőtársakra lel a kamasz testvérpár Joon-yi (Lee Re) és Yoo-jin (Lee Ye-won) személyében. Megkezdődik a versenyfutás az idővel, a zombikkal és más túlélőkkel szemben, mert a pénzállító kamion az egyetlen kiút a földi pokolból.

poster.jpg

A Peninsula a hangos világsikert aratott Vonat Busanba – Zombi expressz (Train to Busan, 2016) kicsit megkésett, de mégis jókor jött folytatása. 2020-ban minden a feje tetejére állt a XXI. század első nagy világjárványa, a koronavírus miatt. A COVID-19 elterjedése megváltoztatta a mindennapi életet, köztük a moziba járási szokásainkat. A streaming-szolgáltatások kivételével tetszhalott állapotba került filmpiac most kezd feltámadni hamvaiból. A koreai mozikba is lassú szívdobbanásokként pumpálja vissza az életet néhány nagyobb volumenű hazai produkció. Ezek egyike a Peninsula, amit a koronavírus-helyzet egészen új megvilágításba helyez.

Akik szerették a Vonat Busanba – Zombi expressz c. filmet, azok szeretni fogják a Peninsula első 20 percét is. A stílus és a hangulat ott veszi fel a fonalat, ahol a 2016-os előd azt letette. Megrázó tragédiák és emberei kegyetlenségek váltogatják egymást az expozícióban, a film ráadásul olyan szociális témákat is pedzeget, mint a menekültkérdés és az előítéletek. A Peninsula előtt ott áll a lehetőség, hogy „vonat Puszanba” helyett ez legyen a „hajó Puszanból”. Bár ez nem lenne túl eredeti ötlet, általában jól be szokott válni. A ’90-es években Steven Seagal ezt pont fordítva tette, az Úszó erőd (Under Siege, 1992) hadihajójáról a Száguldó erőd (Under Siege 2: Dark Territory, 1995) vonatjára szállt át. Azonban a Peninsula mégsem ezt a lehetőséget játssza meg, hanem a ’80-as évek posztapokaliptikus világába kalauzolja a nézőket.

A súlyos kezdés után a film tudatosan átcsap egy könnyedebb, bűnös élvezetbe, ami merőben elüt a Vonat Busanba – Zombi expressz c. előd stílusától és felfogásától, de remekül illeszkedik a kissé őrültebb B-filmek sorába. A főhős Jung-suknak egy posztapokaliptikus helyre kell beszivárognia, és kihozni valamit egy szűkös határidőn belül, éppen úgy, mint Snake Plisskennek a Menekülés New Yorkból (Escape from New York, 1981) c. filmben. Eközben sógora, Chul-min a gátlástalan túlélők brutális társadalmában próbál életben maradni, mint Max a Mad Max 3. - Az igazság csarnokán innen és túl (Mad Max: Beyond Thunderdome, 1985) c. filmben – hogy az őrült autósüldözésekről már ne is beszéljünk. Szóval a VHS-korszak posztapokaliptikus filmjeinek szerelmesei imádni fogják ezt a filmet.

A készítők persze a zombifilmek rajongóit sem hagyják magukra, a Peninsula érdekesebbnél érdekesebb ötletekkel rukkol elő, hogy bemutassa a megváltozott feltételekhez alkalmazkodott emberek különös mindennapjait. A film pergősebb a The Walking Dead (2010–) c. sorozatnál és visszafogottabb a Zombieland (2009) c. filmnél, de a Vonat Busanba – Zombi expressz rajongói mégsem azt kapják, amire számítanak.

Ne feledjük, hogy a Peninsula mégis csak Yeon Sang-ho filmje! A rajzfilmesként indult (The King of Pigs, 2011) író-rendezőnek ez a 3. zombifilmje ugyanabban a világban. A 2016-os Vonat Busanba – Zombi expressz mellett még ugyanabban az évben megjelent a mozi rajzfilmes előzménye, a Seoul Station. Stílusában a Peninsula mintha egyszerre mindkét film folytatása lenne: hol komolyan vehető mozi, hol túlzásokba eső rajzfilm. És bár kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, mint amire számítanánk, de legalább koreai blockbuster. Reméljük, hogy sikere életet lehel a koreai mozis piac pangó világába!

A film szinkronos változatát 2020. szeptember 17-től játsszák a magyar mozik. - szerk. 

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós 

Képek forrása: slashfilm.com, mafab.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr2116197562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.12.16. 12:51:34

Mondanám, hogy a Halottak serege koreai verziója, de ez készült korábban, illetve kb egyszerre ugye, csak bemutatva volt hamarabb. Ez jobb egyébként, mint a Snyder film. Stílusosabb, menőbben természetes. Erősen érezni a the walking dead hatását is, hiszen 4 év alatt az élet részévé váltak a zombik, ahogy kezelik őket, amolyan élet részeként.
Jó is film, de nem üvölt folytatásért.
süti beállítások módosítása