Japán és Dél-Korea viszonya sajnos (történelmi és politikai okokból kifolyólag) nem mondható felhőtlennek. Viszont arról már kevesebbet hallunk, hogy a japán fiatalok egy része, a k-popnak is köszönhetően rajong a koreai kultúráért, a kicsit idősebb korosztály főként hölgy tagjai pedig a koreai sorozatok nagy kedvelői. Ha Tokió utcáin sétálunk, plakátokról köszönnek vissza ránk a híresebb k-pop csapatok sztárjai, üzletekbe betérve könnyen találkozhatunk olyan kozmetikumokkal, amiket a BlackPink vagy a Twice tagjaival reklámoznak. Ha pedig elmegyünk Sindzsukuba, és leszállunk a Shin-Ōkubo nevű állomásnál, hirtelen úgy érezhetjük, már nem is Tokióban vagyunk.
Az első dolog, ami meglephet minket Shin-Ōkuboba érkezve a leginkább tinédzserekből álló tömeg, főleg, ha ünnepnapot vagy hétvégét választunk a látogatásra. Ahogy beljebb érünk, egymást érik a népszerű koreai kozmetikai termékeket, arcmaszkokat, valamint k-pop albumokat, koncert felvételeket, cd-ket és egyéb, k-pop termékeket árusító üzletek, mindenhez persze a legújabb koreai slágerek szólnak aláfestésként. Ha végig itt a főúton, az Okubo-dorin maradunk, és nem kanyarodunk le a mellékutcákba, könnyen megeshet, hogy lépésben tudunk majd csak haladni. A nagy nyüzsgésben keverednek a koreai és japán szavak, hiszen az itteni üzletek és éttermek tulajdonosai valóban koreaiak. Ezen a ponton pedig felmerülhet bennünk a kérdés, mégis hogyan és mikor alakult ki Tokió ezen a részén a koreai negyed?
A negyedbe az 1980-as években kezdtek koreaiak költözni, egyrészt azután, hogy 1983-tól Japán nagy számban tervezett cserediákokat fogadni az országban, másrészt pedig az évtized végén, amikor szükség volt jelentős külföldi munkaerőre. Mivel a környéken akkoriban még megfizethető volt a bérleti díj, így vonzó célpont lehetett az ideérkező külföldiek, köztük a koreaiak számára. Az egyik negyedben található, Kankoku Hiroba (magyar fordításban: Dél-Koreai tér) nevű koreai élelmiszerüzlet tulajdonosa szerint azonban a boltja 1994-es megnyitásakor még nem túl sok koreai volt itt. A Kankoku Hiroba után viszont egyre több és több üzlet és étterem jelent meg, egyre több koreai preferálta ezt a környéket. A 2000-es évek eleji koreai hullámnak és a 2002-es, közösen szervezett FIFA Világbajnokságnak köszönhetően pedig egyre több japán kezdte látogatni Shin-Ōkubot. Az ott élők szerint koreai negyednek jellemzően a világbajnokságot követően kezdték nevezni. A 2004-es, Winter Sonata című sorozat egyébként annyira népszerű Japánban, hogy a mai napig műsorra tűzik, ezt sikerült első kézből is megtapasztalnunk 2018 decemberében, miközben a tévét kapcsolgattuk.
A jelenbe visszatérve, nem mehetünk el szó nélkül a számos étterem és street food mellett, ami mostanában még népszerűbbé teszi a környéket, nemcsak a k-pop rajongók, hanem az ínyencek körében is. A negyedben egymást érik ugyanis ezek a helyek, a street foodosoknál népszerű a tteokkbokki, a kimbap és a koreai stílusú hot dog, az éttermekben pedig a különböző koreai stílusú csirke olvasztott sajttal és a koreai konyha jellemzői ételei (japchae, bibimbap stb.). Sajnos előfordulhat, hogy sokáig kell sorban állnunk például egy finom tteokkbokkiért az utcán, sőt, esetenként az éttermek előtt is. Érdemes azonban várni, mert valóban ízletes, igazi koreai ételt fogunk kapni.
Street food, a képen tteokkbokki és koreai hot dog
A negyed éttermeinél egyébként nem ritkán koreai sztárok fotóiba és aláírásaiba lehet belefutni. Ottjártunkkor mi is egy ilyen étteremnél vártunk legalább fél órát a bejutásra, várakozás közben vettük észre az étteremhez tartozó lépcső falán a koreai sztárok szignóját. Akárcsak máshol, itt is koreai volt a személyzet, akik egyébként nagyon örülnek, ha távozáskor esetleg koreaiul köszönjük meg a finom ételt.
Koreai étterem a negyedben és aláírások a falon
A koreai konyha alapanyagainak megvásárlása sem jelent akadályt, több élelmiszerüzletet is találunk, köztük a korábban már említett Kankoku Hirobát is, ahol a koreai rágcsálnivalókon, édességeken és instant tésztákon kívül számos, a koreai konyha szerves részét képező hozzávalót találunk, de természetesen árulnak sojut (klasszikus és ízesített változatban), koreai üdítőket és instant kávékat is.
A Japán-szerte népszerű diszkont üzletláncnak, a Don Quijotének is található egy boltja Shin-Ōkuboban, ami a megszokott ruházati, kozmetikai, élelmiszeripari és elektronikai termékein túl koreai árucikkeket is forgalmaz, így egy helyen beszerezhetjük kedvenc rágcsálnivalónkat és pár koreai arcmaszkot.
A negyed mára népszerű turisztikai célponttá vált, a helyieken kívül rengeteg külföldi is felkeresi Japánban való tartózkodása alatt. Bár a két ország konfliktusai kihatással vannak az itt lévő üzletekre is, a tulajdonosok bevallása szerinte a fiatalokat ez már kevésbé befolyásolja. Remélik, hogy valamikor a két ország viszonya jobb lehet és ehhez hozzájárulhat a koreai negyed példája is.
A cikket írta: Pataki Petra
Forrás: jw-webmagazine.com, theguardian.com, www.japantimes.co.jp
Képek forrása: Pataki Petra