Oscar 2020 – Mesternégyes
2020. február 11. írta: Koreai Kulturális Központ

Oscar 2020 – Mesternégyes

Az Élősködők (Parasite, 2019) jött, látták és győzött

Már a tavalyi Cannes-i fesztiválon elért kiemelkedő sikere, az Arany Pálma megnyerése óta Pong Dzsunho (Bong Joon-ho) mesterműve folyamatosan folyik a csapból. A film népszerűségén még lökött egy nagyot a Legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe-díj, hogy aztán a 2020-as Oscar-gála világszenzációjával teljesedjen ki az Élősködők sikere. És akkor még a temérdek szakmai és művészi szempontból relevánsabb díjról még nem is beszéltünk.

song_kang-ho_torzsfonoki_jelmezben.jpg

A filmszakmát jócskán megosztó nimbuszú Oscar-díjátadó ünnepség kétségtelenül inkább show műsor, mintsem egy tisztán szakmai szemszögű rendezvény. Sokan húzzák a szájukat, hogy sok, filmtörténetileg is meghatározó alkotás vagy alkotó még csak jelölésig sem jutott. Az viszont vitathatatlan, hogy az utca embere kevésbé járatos az aranyozott pálmafalevelek és mackók körében, de a vigyázzállású kopasz emberkét tényleg mindenki ismeri. És azért a szakmabeliek is nyugodtan bevallhatják maguknak azt, hogy az Oscarra igazából azért szoktak haragudni, mert nem az ő kedvencük nyerte meg azt a bizonyos aranyszobrocskát. Mi, itt a koreainhungary blogon nem is fogunk fanyalogni, hiszen nagy kedvencünk hatalmas sikereket ért el egész évben, és a vártnál is több Oscar-díjat kapott, méghozzá olyan kombinációban, amire eddig még sosem volt példa.

A 2000-es évek óta a koreai film folyamatosan felfelé ívelő pályát ír le mind mennyiségben, mind népszerűségben, mind minőségben. Már a 2018-as Gyújtogatók (Burning) esetében is sokan várták az Oscar-sikert, ami akkor elmaradt. Tavaly, 2019-ben ünnepelte a 100. születésnapját a koreai mozi, ami tényleg nagy szó. És ami – ebben az esetben – még fontosabb: az évszázados szakmai múlt éppen kapóra jött a nagy és egységes narratívára fogékony Amerikai Filmakadémiai tagok, vagyis az Oscar-szavazók kegyeinek elnyerésében. Borítékolható volt, hogy az Élősködők megnyeri a Legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart. Arra viszont a legédesebb álmaiban sem gondolt senki, hogy Pong filmje úgy fog tarolni, mint golyó a tekepályán.

A „Nagy Ötös”, vagyis a legjobb filmnek, rendezőnek, forgatókönyvnek, valamint női- és férfi főszereplőnek járó díj minden filmes álma, a végső és legnagyobb Oscar-győzelem. Ha a szakma (vagy legalább is a Hollywood) számára legfontosabb díjakról beszélünk, akkor nyugodtan emlegethetjük a legjobb film/rendező/forgatókönyv trióját mesterhármasnak. Az Élősködők ezt a hármast egészítette ki mesternégyessé, hiszen a Legjobb forgatókönyv- és Legjobb rendező-díj mellé mindjárt két legjobb filmes díjat is bezsebelt: a Legjobb idegen nyelvű film és a Legjobb film díját. Ez olyan nagymértékű elismerésnek számít, amire eddig még nem volt példa az Oscar, vagyis az Amerikai Filmakadémia díjkiosztójának történetében. Az Élősködők az első olyan idegen nyelvű film, ami nyertes lett az angol nyelvű, főleg amerikai produkciók számára fenntartott Legjobb film kategóriájában.

oscar.png

E szenzációs siker felveti azt a kérdést: mi a titka az Élősködőknek? Hogyan sikerült e filmnek azt elérnie, amit tengernyi más, nem angol nyelvű remekműnek nem? A feje tetejére állt Hollywood? Vagy éppen az Élősködők állította a feje tetejére? Lehetséges, hogy a Filmakadémia tagjai valami olyan magával ragadó sötétséget és sallangmentes letisztultságot láttak meg Pong filmjében, amire a hasonló témájú amerikai filmek képtelenek lennének. Hollywood mindent feketének és fehérnek lát. Az elveket, a társadalmat és sokszor sajnos az embert is. Erre jön egy távol-keleti ország földhözragadt filmje, ami egyetlen színt lát: a szürkét. Nincs fekete, nincs fehér, nincs jó, nincs rossz, hanem egyszerre van benne minden, és éppen ez teszi a filmet nyugtalanító, átláthatatlan szürkévé. Nézőként a leküzdhetetlen társadalmi különbségekkel szembesülhetünk, de nem bíráskodhatunk senki fölött. Talán éppen ez a hozzáállás nyerte el a Filmakadémia tagjainak tetszését. Ha egyetlen szuggesztív képben kéne összefoglalni a filmet, az Song Kang-ho megtört ábrázata lenne a fejére erőszakolt indián fejdísz alatt.

Az Élősködők sikere minden koreai film és minden idegen nyelvű film sikere lett az Oscar-gálán. Blogunk is őszintén gratulál az Élősködőknek, Pong Dzsunho rendezőnek, a színészeknek és az egész stábnak, valamint en bloc a bő 100 éves koreai filmtörténetnek. Pong rendező úrnak csak igazat tudunk adni abban, hogy érdemes esélyt adni a feliratos, idegen nyelvű filmeknek, hiszen egy teljesen új világ nyílik meg előttünk.

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

Képek forrása: index.hu, geekz.444.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr6615467904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ursus Arctus 2020.02.12. 16:42:19

Rengeteget vesztett szakmaiságából, átgondoltságából és komolyan vehetőségéből az Oscar. Előjele volt már ennek a devalvációnak a La La Land és a Mad Max - Fury Road mennybemenesztése is.
süti beállítások módosítása