Taxisofőr (2017)
2017. október 20. írta: Koreai Kulturális Központ

Taxisofőr (2017)

Dél-Korea egy különleges filmmel nevez a 2018-as Oscar legjobb idegen nyelvű film díjára: a Taxisofőr (A Taxi driver) az ország egyik legkényesebb belpolitikai eseményéről, az 1980-as kvangdzsui diáklázadás leveréséről szól. 1980-ban Dél-Korea harmadik elnöke, Pak Csong Hi meggyilkolása után forrongtak a puccsal hatalmat szerző vasmarkú diktátor, Cson Duhvan ellen. Az ország több pontján is a civilek, főleg egyetemista diákok nem tetszésüknek adtak hangot.

taxisofor_borito.png

A rezsim erélyesen lépett fel a demokráciát követelő mozgalmak ellen, a tüntetések leverésére több városba kivezényelték a katonaságot. A hatalom szolgálatában álló koreai közmédiában a demokráciáért tüntetőket egyszerűen csak kommunista ügynököknek vagy komcsi bérenceknek állították be. Kvangdzsuban (Gwangju) a demokratizálódási mozgalom leverése május 18-tól 27-ig tartott, a hatalom teljesen elvágta a várost a külvilágtól, és a hadsereg vérbe fojtotta a tiszavirág életű, de annál fontosabb mozgalmat. Pontosan nem tudni, hogy valójában hány embert mészárolt le a katonaság, a civil áldozatok száma nagyjából 1000 és 2000 fő közé eshetett.

taxisofor_a_kvangdzsui_eroszak_a_filmben_es_a_valosagban_1.png

A kvangdzsui erőszak a filmben és a valóságban

Az összetűzésekben elesettek rehabilitációja már 1987-ben megkezdődött, a felkelők igaza azóta visszaköszön a mozivásznakon és a tévéképernyőkön is. Az események legutóbbi filmadaptációja a 2017-es Taxisofőr, amelyet a történelmi események izgalmas megfilmesítésében már bizonyított rendező, Jang Hun – Frontvonal (The Front Line, 2011) – és a koreai mozik egyik legnagyobb sztárja, Song Kang-ho tesz igazán magával ragadó alkotássá.

taxisofor_kim_song_kang-ho_es_kislanya_yoo_eun-mi.jpg

Kim (Song Kang-ho) és kislánya (Yoo Eun-mi)

Kim (Song Kang-ho), az özvegy taxisofőr egyedül neveli lányát. A nehéz anyagi helyzete miatt ügyeskedésre szorul, ott alkudozik, ahol csak tud, és a vajúdó kismamának sem szívesen nézi el a potyafuvart. Kim teljesen elmerült a saját, sivár kis életében, és az, hogy mi folyik a külvilágban vagy éppen a frissen elzárt Kvangdzsuban, cseppet sem érdekli. Kim akkor is nagyon dörzsölt, amikor lenyúlja egy másik taxis jól fizető fuvarját: egy német újságírót, Jürgen Hinzpetert (Thomas Kretschmann) kell Kvangdzsuba szállítania, aki az ottani rejtélyes eseményekről szeretne tudósítani. Kim kezdetben ezúttal is közömbös a körülötte zajló események iránt, csak a pénzt és a gyors hazautat látja a lelki szemei előtt. Azonban az újágíró társaságára kényszerülve a saját bőrén tapasztalja meg, milyen az, ha valaki a vérét adja a szabadságért az elnyomással szemben.

taxisofor_poszter.jpg

A Taxisofőr a témaválasztásán kívül Song Kang-ho színészi játéka és Jang Hun rendező vizuális ötletei miatt is kiemelkedő alkotás. Song Kang-ho a koreai mozi egyik legismertebb arca, valószínűleg nem kell bemutatni a nézőnek (ha mégis, akkor itt egy korábbi cikkünk). Song bájos természetességgel hozza a zsémbes trógert, aki a szíve mélyén valahol mégis csak jó ember. Kim taxisofőr karakterében megtestesül a nehéz történelembe belesavanyodott koreai néplélek is, az elképzelhetetlen borzalmakat látva feléled benne az igazságérzet, a hazafiság és a küldetéstudat. A szörnyű eseményeknek a néző is hű szemtanúja lehet. A kvangdzsui tömegjelenetek érzékenységében és az archív felvételek megidézésben fellelhető Jang Hun rendező tehetsége. Az ábrázolt erőszak attól válik igazán életszerűvé, hogy az eseményeket Hinzpeter kameráján keresztül is láthatjuk. A civilekkel szembeni katonai erőszak szenvtelensége úgy hatol csontig a nézőben, mint egykor a gumibotok a lázadókban. A Taxisofőr egységes ívétől egy kissé elüt ugyan a film végi, önálló zárványként működő autósüldözés, ami talán a német nézők iránti gesztusként született a Cobra 11 tévésorozat eszement stílusában. A Taxisofőr mégis egy olyan velőtrázó alkotás, ami egyszerre szórakoztat, bemutat egy fontos történelmi eseményt és bemutatja a koreai közvéleményt is a Kvangdzsuban történt vérengzéssel kapcsolatban.

A cikket írta: Szilágyi Miklós

Képek forrása: asianwiki.com, themoviewaffler.com, hancinema.net

 

A film az október 25. és 29. között zajló 10. Koreai Filmfesztivál nyitófilmje, megtekinthető az Uránia Nemzeti Filmszínházban ingyesenes, regisztráció ellenében. Részletes program és további információk: www.koreaifilm.hu. (a szerk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr6413038382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása