Milliókba kerülő fitneszőrület Dél-Koreában
2024. szeptember 09. írta: Koreai Kulturális Központ

Milliókba kerülő fitneszőrület Dél-Koreában

Nem is olyan rég szinte csak hivatásos modellek, kezdő színészek (vagy épp testépítők) készíttettek a testükről olyan profi divatfotókat a portfóliójukhoz, amelyekkel megmutathatták atletikus alkatukat a különböző casting- és divatügynökségeknek. Azonban a koronavírus-járvány után ezek a fotózások egyre gyakoribbá váltak Dél-Koreában a hétköznapi emberek körében is. Az országban viharos sebességgel vált egyfajta divattrend belőle, és ma már a 20-as, 30-as éveikben járók csaknem fele készíttetne szívesen ilyen képeket magáról. 

asian_games_incheon_d30_15_14800769429.jpg

Pedig ez nem is egy könnyű hobbi - és nem is olcsó mulatság. A hónapokig tartó intenzív testedzés és a komoly, önmegtartóztató diéta után az eredményt megörökítő fotók elkészítése forintban számolva bőven milliós tétel Dél-Koreában. (Az összeg tartalmazza a személyi edzőt, a képekhez szükséges ruhákat, a sminkest, a fodrászt, a teljes szőrtelenítést, a stylistot és magát a fotózást.) A tömeges igényeket mutatja, hogy a felkapottabb fotóstúdióknál akár féléves várólista is lehet. 

Míg az ország lakosságának száma 52 millió fő, addig jelen pillanatban több mint 5,2 millió olyan poszt található csak az Instagramon, amit a “body profile” koreai alakjával, azaz a 바디프로필 hashtaggel láttak el - az ilyen posztok száma az elmúlt három évben ráadásul megduplázódott. De a tradicionálisan visszafogottnak és szemérmesnek tartott koreai társadalomban miért szeretik mégis közszemlére tenni a profi módon befotózott, tökéletes testüket az átlagemberek?

A trend a 2010-es évek végén tűnt fel, és a fitnesz fotózást takaró body profile kifejezésre irányuló keresések száma Korea legnagyobb keresőmotorján, a Naver-ön 2020 májusa és 2021 májusa között már 72 százalékkal nőtt. „Először 2018 körül kezdtek olyan ügyfeleim lenni, akik azt mondták, hogy body profile fotózásra szeretnének edzeni” - mondja Mun Dzsivan, 31 éves fitneszedző a szöuli Kangnam kerület egyik edzőtermében. „Amikor kicsit később ez igazán beindult, az történetesen egybeesett a Covid19 járvánnyal, így rengeteg ilyen posztot láttunk a közösségi médiában”.

Maga a fitnesz és az erőnléti edzés 6-7 éve kezdett igazán népszerű hobbivá válni Koreában, a megnövekedett érdeklődés számos fitnesz-influencernek hozott követőket a YouTube-on és a közösségi médiában. Ők akár fitneszmodellek, akár fitneszedzők voltak, gyakran töltöttek fel body profile képeket és videókat önreklám céljával, így követőik megismerkedhettek az ilyen jellegű fotózásokkal. „Manapság az ügyfeleim körülbelül 30-40 százaléka készül arra, hogy a jövőben ilyen fotókat készítsen” - mondja Mun. „A megnövekedett igények miatt az edzőtermek is aktívan használják a body profile képeket az üzletük népszerűsítésére, azzal a motivációval vonzva az ügyfeleket, hogy ők is elérhetnek egy ilyen testet.”

 

Hogy a trend ennyire felerősödött, abban szerepet játszhatott, hogy a koronavírus-járvány idején a bezártság miatt több időt töltöttek az emberek a közösségi médiát pörgetve, nagyobb eséllyel találtak rá az ilyen képekre, aztán a kényszerűen kevesebb fizikai tevékenységet és az esetleges súlygyarapodást kompenzálva később a látott fotók motiválták őket.

Hogy ki milyen elhatározással vág bele a fotók elkészítésébe, az különböző lehet, de akad egy közös pont: a közösségi média. Akár a fejlődés dokumentálásáról legyen szó, akár egyszerűen csak a végeredmény megosztásáról, a közösségi médiában való közzététel a body profile élmény lényeges része. 

„Amikor ezek a fotók először kezdtek felbukkanni az átlagemberek körében 2018 körül, akkoriban kezdett az Instagram is nagyot nőni Koreában” - hívja fel rá a figyelmet Mun. „Minden a helyére került: a társadalmunk nagy hangsúlyt fektet a külső megjelenésre, mi koreaiak pedig arról vagyunk ismertek, hogy szeretjük a gyorsaságot. A jelenlegi trend mindkettőt kielégíti; viszonylag gyorsan formába kerülni, és a legjobb fizikumunkat mutatni meg másoknak a közösségi médiában.” 

Alex Taek-gwang Lee, a Kjonghi Egyetem kultúratudományi tanszékének professzora szerint veleszületett emberi vágy, hogy mások elismerését keressük, ennek pedig egyik eszköze lehet a (maga)mutogatás. És bár az ilyen képekre való felkészülés kemény munkát igényel, egyben mégis “ez az egyik legkönnyebb dolog is, amivel vizuálisan felvágni lehet” - hiszen nem kellenek hozzá drága autók és luxuscikkek. „A közösségi média lényege a kedvelések és a figyelem elnyerése. Posztolhatsz valami jót magadról, és könnyen elérheted a másoktól jövő megerősítést. Azt nehezebb vizuálisan megjeleníteni, hogy mennyire vagy művelt, hogy hány könyvet olvastál, és így tovább. Viszont pár hónapos intenzív edzéssel drámaian megváltoztathatod a testedet, majd ezeknek a képeknek a segítségével elbüszkélkedhetsz vele. És az emberek látják, hogy mások dicséreteket kapnak ezért. És arra gondolnak: Ha én is posztolnék ilyesmit, akkor engem is elismernének. Ki ne szeretné, ha megdicsérik? Eleve ezért olyan népszerű a közösségi média”.

Mivel a trend széles körben elterjedt az országban, 2022-ben a különböző haderők, a szárazföldi csapatok, a légierő és a haditengerészet is megtiltotta az állományuk tagjainak, hogy egyenruhában töltsenek fel body profile képeket a közösségi médiába - attól tartva, hogy az sértheti az egyenruha méltóságát.

Ha Dél-Koreában egy divattrend igazán felpörög, azt időnként képesek szinte a végletekig tökéletesíteni. A tomboló fitneszmánia egyik csúcsaként készült A 100 legrátermettebb (Physical: 100) című műsor is. A tökéletes fizikumért folyó versengés gyorsan a Netflix egyik legtöbbet streamelt, nem angol nyelvű tévésorozata közé került, és egy időben még a világszerte legnézettebb sorozatok ranglistáját is vezette.

 

Az elkészült body profile képek rendszerint egy pár hónapos intenzív hajtás végeredményei, ugyanakkor sokan a szinte elkerülhetetlen gyors visszahízásról számolnak be utána. És ez még a jobbik eset, a túl gyors fogyás és a rövid idő alatt lezavart edzőtermi program után sokan étkezési zavarokat, hajhullást vagy szédülést okozó alacsony vérnyomást tapasztaltak. 

A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a túl fogyásra irányuló erőfeszítések számos mellékhatáshoz vezethetnek. A bőr gyorsabb öregedése és a kognitív funkciók lelassulása csak néhány a lehetséges következmények közül. „Sok olyan esettel is találkozunk, amikor az emberek már túl sokat edzenek, hogy elkerüljék az izomvesztést vagy a visszahízást” - mondja I Dzsivon, a szöuli Severance kórház orvosa. „A túlzásba vitt testmozgás az elegendő pihenés nélkül állandó fáradtsághoz vezethet, ami aztán felgyorsítja a szervezet öregedési folyamatát. Ha az intenzív testmozgással egyidejűleg a táplálkozást is erősen lekorlátozzák, az mindkét nemnél a termékenységet befolyásoló hormonális egyensúlyhiányhoz, valamint a nőknél menstruációs problémákhoz és csontritkuláshoz vezethet. Sokan hajlamosak arra is, hogy túlzott mennyiségű fehérjét fogyasszanak a zsírvesztés és az izomtömeg növelése érdekében. A túlzott fehérjebevitel azonban, különösen anélkül, hogy azt szénhidráttal és zsírral ellensúlyoznánk, károsíthatja a vesét és a májat.”

A javában tomboló trend kritikusai szerint hiába tökéletes az elért test, ha csak egy rövid fotózás erejéig tart ki. Nagyobb veszélynek látják azonban, hogy a már így is irreális szépségsztenderdekkel nyomasztott dél-koreaiak számára ezek a fotók csak egy újabb elérhetetlen illúziót keltenek a hétköznapokban is fenntartható testalkatról.

A body profile képek gyártására mégis akkora az igény, hogy egészen elképesztő mennyiségű fotóstúdió specializálódott ezekre Dél-Koreában. A teljesség igénye nélkül az alábbi 10 stúdiót lehet érdemes követni az Instagramon a népszerűbbek közül:

Naive Studio - https://www.instagram.com/naivestudio_seoul/

Studio Mood - https://www.instagram.com/studiomood.official/

SeanGraphy - https://www.instagram.com/seangraphy/

Serial Monster - https://www.instagram.com/serialmonster.kr/

Stealer Bodyprofile - https://www.instagram.com/stealer_bodyprofile/

0123 Studio - https://www.instagram.com/0123studio/

Studio Helix - https://www.instagram.com/studio_helix/

Studio Aavec - https://www.instagram.com/studioaavec/

Apostrophes - https://www.instagram.com/apostrophes_official/

Bleu The K - https://www.instagram.com/bleu_the_k/



A cikket írta: Kocsis G. János

Borítókép forrása: Wikipedia

Források: Korea JoongAng Daily, Korea Times, Yonhap News

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr5618487753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása