A 100 legrátermettebb
2023. március 06. írta: Koreai Kulturális Központ

A 100 legrátermettebb

A koreai vetélkedő, amely megkérdőjelezi a sztereotípiákat

Izgalmas kérdéseket vet fel a változatos sport hátterű versenyzőket felsorakoztató A 100 legrátermettebb (Physical: 100) vetélkedő, mely alapvető narratíváján túl – ami a tökéletes fizikum megtalálásáért folyó versengés – az ázsiai férfiakhoz kötődő sztereotípiák lebontásában is fontos szerepet játszhat. A műsor vizualitásában egyértelműen az ókori olimpiai játékok hangulatának megidézésére törekszik, teszi mindezt modern köntösben, egy, a nyugati valóságshow-k világánál jóval teátrálisabb, de a koreai műsorgyártásra annál inkább jellemző módon megkoreografálva. 

usr_1676425670533.jpg

Januári debütálása óta a műsor a Netflix 10 legtöbbet streamelt nem angol nyelvű tévésorozata közé került, február 8-án pedig felért a világszerte legnézettebb sorozatok ranglistájának élére, és a hónap végén is a top 10 középmezőnyében maradt. 

A versenyzők nagy része a koreai közönség számára ismerős lehet sportsikereik és korábbi szerepléseik miatt, de a nemzetközi nézők is több arcot felismerhettek a képernyőről; Choo Sung Hoon vegyes harcművész, Yun Sung Bin egykori szkeletonversenyző, Yang Hak Seon nemzeti válogatott tornász és megannyi eredményes sportoló – köztük vívók, testépítők, birkózók, hegyimentők és UDT (a koreai hadsereg speciális egysége) kiképzőtisztek –  erősíti a teljes mezőnyt. Noha a reality elméletben nemre, korra és rasszra való tekintet nélkül keresi az ideális fizikumot, a nők jelentősen alulreprezentáltak a résztvevők körében. A kevés női játékos ugyanakkor elismerésre méltó módon állja meg a helyét a feladatokban, és bizonyosan kitágítják a nőiesség gyakran korlátozott fogalmát.

20230209115222554_9xhjs835.jpg

„Azon tűnődtünk, milyen a tökéletes fizikum” – hangzik a sorozat első részében, és ez a gondolat a tulajdonképpeni szervezőeleme a műsor dramaturgiájának. A leghangsúlyosabb vizuális elemet a játékosokról készített gipsztorzók adják, melyeket a kiesés alkalmával szimbolikusan összetörnek. A gipsztorzók és az Artemisz (a vadászat istennője) szobrokkal közre zárt bejárat, amin a játékosok belépnek az arénába, egészen direkt módon idézik meg az ókori Görögország olimpiáinak hangulatát. A játékosokat egy vetített szem formájában megjelenő, ismeretlen játékmester instruálja, aki ismerteti a játékokat és azok eredményeit. A zárt, letisztult aréna és annak mesterséges fényei mind a feszültség növelését szolgálják, és nem utolsó sorban aláhúzzák már-már kicsit didaktikus módon az emberi test eszményi szépségét. A negyedik kör során direkt módon tér vissza a görög szimbolika, hiszen az öt játék mindegyike egy mitológiai történetről kapta nevét, pl. Atlasz büntetése, Prométheusz tüze, Ikarusz szárnyai vagy Sziszifusz büntetése.

A résztvevők hol csapatban, hol egyénileg mérkőznek meg egymással, hogy százuk közül a végén valaki felülkerekedjen, és elnyerje a 300 millió koreai won (körülbelül 82 millió forint) értékű pénzjutalmat. Olyan feladatokban mérik össze képességeiket, mint a függeszkedés, ingafutás, kötélhúzás vagy egy másfél tonnás hajóroncs csoportos elhúzása. A játékok mindegyike más-más testalkatnak kedvez, így nézőként és résztvevőként is nehéz megjósolni, hogy a megannyi fizikum közül melyik lehet az, amelyik minden próbát kiáll. Maradva a görög vonatkozásnál, lényegében száz különböző testfelépítésre bontva láthatjuk az erő száz archetípusát.

A sorozat amellett, hogy eleget tesz a feszültséggel teli, szórakoztató műsorok kritériumainak, megkérdőjelezi az ázsiai férfiakat körülvevő, régóta fennálló sztereotípiákat, és kitágítja az erős, atletikus testalkat jellemzően szűk definícióját is. A résztvevők egymás iránt tanúsított tisztelete és a versenyzőtársak érdemeinek méltatása üdítően hat az embert próbáló kihívások között, csakúgy, mint az, ahogy – néhol egészen megható pillanatokat okozva – a játékosok egymást biztatják a „lelátóról”. Ugyanakkor a versenyzők visszatérő önostorozása pontosan kirajzolja az olyan negatívumokat, mint a fizikai tökéletesség túlzott hajszolása, mely mélyen begyökerezett a koreai kultúrába. 

A 100 legrátermettebb összességében jóval többet ad, mint azt elsőre gondolhatnánk, a korábbiak mellett pedig úttörője lehet a jövőben érkező koreai reality műsoroknak a nemzetközi színtéren.

 

A cikket írta: Lukács Edit

Forrás: NBC News, Flixpatrol, BBC

Képek forrása: korea.net, korea.net

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr318065396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása