Főzős műsor koreai módra
2024. november 06. írta: Koreai Kulturális Központ

Főzős műsor koreai módra

Már nemcsak koreai filmek és drámák, hanem egyre több saját gyártású szórakoztató műsor is felbukkan a nemzetközi streaming szolgáltatók platformjain. Ezek a műsorok néha csak számokban erősek, de bizonyos esetekben ezen túllépve, a popkultúra világában is igen előkelő helyet vívnak ki maguknak. Így volt ezzel a Gasztrocsaták c. műsor is, amely a semmiből előbukkanva ragadta magával a hazai és a külföldi nézőket egyaránt.

huy-hung-trinh-1vzhlip7msy-unsplash.jpg

A Netflix nemcsak a legnagyobb streaming szolgáltató Dél-Koreában, hanem nagy befektető is, ha koreai tartalomgyártásról van szó. 2021-es, párkeresős műsora, a Szinglik pokla - a botrányok mellett - azzal került a figyelem középpontjába, hogy az első koreai reality-sorozatként jutott be a szolgáltató nem angol nyelvű műsorok top 10-es listájára. A nemrég véget ért Gasztrocsaták már az első helyig menetelt. Ez a hazájában és világszerte is népszerű műsor nemcsak a nézettségi listákon teljesít jól, hanem közbeszéd témájává is vált.

A 흑백요리사: 요리 계급 전쟁 (ejtsd: Hükpek joriszá: jori gjegüp csandzseng, jelentése: fekete-fehér szakács, főző osztályok háborúja), azaz a Gasztrocsaták egy főzős valóságshow verseny, ahol 100 séf 2 csoportra osztva méretteti meg magát változatos feladatokon keresztül. 20 elismert, eredményes séf alkotja meg a „fehér kanál” csoportot, míg a „fekete kanál” versenyzők jobbára ismeretlen séfek. Koreában létezik az úgynevezett „kanál elmélet”, amely különféle (pl. aranykanál vagy földkanál) osztályokba sorolja az egyént az alapján, hogy az adott személy mennyire gazdag családba születik. A készítők szerették volna ezt az osztályellentétet átültetni a műsorba is, azt üzenve, mindegy, hogy milyen családba születtél, a képességeiddel megmutathatod, ki vagy. A két fős zsűri a szemét bekötve kóstolja a fogásokat az értékelés előtt. 

A sorozat nemcsak ezzel az izgalmas alaphelyzettel ragadta meg a nézők figyelmét, hanem a szereplők sportszerűségével, alázatosságával is. Számos szállóige származik a műsorból, amelyek a koreai online térben futótűzként terjedtek el, így azok is nézőivé váltak, akik nem akartak lemaradni az éppen aktuális mémekről. Ezek közül a legismertebb minden bizonnyal az 이븐하게 (ejtsd: ibünháge) kifejezés, mely gyakorlatilag az angol "even", azaz az "egyenletes" szó koreai változata.  Az egyik zsűritag, Ahn Sungjae jellemezte úgy a versenyző steakjét, hogy „a hús nem egyenletesen sült át.” Elterjedése óta már minden "egyenletesen" történik Koreában: pl. j-hope, a BTS egyik tagja is olyan leírással posztolt, mely szerint igyekezett „egyenletes képekkel összeállítani” Instagram posztját. Nem véletlen, hogy sokan már az év kifejezésének tartják. 

A siker nem korlátozódik az online térre, a koreai média például arról számol be, hogy a műsorban résztvevő séfek éttermeiben megnövekedett a forgalom, az érdeklődést kiszolgálva pedig mind a Kakao Map, mind a Naver Map közölt egy összesítő listát az éttermekről. A leggyorsabb bolthálózatok pedig már a polcaikra is helyeztek egy-egy séffel közösen megalkotott terméket. 

A műsor a Netflix platformján érhető el magyar felirattal. 

 

Cikket írta: Rácz Ivett

Források: netflix.com, danbinews.com, koreaherald.com

biz.chosun.com, ziksir.com

Borítókép forrása: unsplash.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr8918720140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása