A koreai illusztráció térhódítása online és offline
2024. július 25. írta: Koreai Kulturális Központ

A koreai illusztráció térhódítása online és offline

Az illusztrációs műfaj egyre nagyobb szeletet hasít magának mind a közösségi médiában, mind az offline környezetünkben, legyen szó szabadúszó művészeti vállalkozásokról, reklámiparról vagy éppen a szolgáltató szektorról. A koreai illusztrátorok szinte észrevétlenül vették be a vizualitásban domináló közösségi felületeket, így az Instagrammot vagy a Pinterestet, majd egy szempillantás alatt kerültek előtérbe. 

still-life-graphic-design-studio.jpgDesigned by Freepik

Az illusztrációk és rajzok gazdagon átszövik a koreai mindennapokat, a szórakoztatóipari cégek is számtalan ilyen megoldással élnek. Általánosan az is elmondható, hogy Ázsiában sokkal jellemzőbb, hogy figurákkal illusztrálják a közérdekű információkat is, mintegy barátságosabbá téve ezzel a kommunikációt. Hasonlóan hétköznapivá váltak mára az univerzális megjelenésüknek köszönhetően a 2012-ben debütáló Kakao Friends karakterek, vagy a 2015-ben bemutatott Line Friends (a BTS-hez köthető BT21-t is az ő nevük alatt adták ki) figurák is, melyeket kezdetben csak az üzenetküldő alkalmazásokban használható matricáknak szántak, mára viszont kültéri falfestésektől elkezdve saját bolthálózatukig mindenhol megtalálhatók.

Mindez azonban még nem jelentené, hogy az illusztrátorok (főként a független alkotóművészek) teret kapnak a saját vállalkozásuk falain túl is. Ami a social media jelenlétet illeti, a koreai illusztrátorok gyakran választják a hangsúlyosan rajzos, kedves hangulatú illusztrációkat, valamint a képregényes történetmesélést (nem az amerikai képregények dinamizmusára, sokkal inkább a pillanatszerűségre, a legbeszédesebb mozzanat megörökítésére kell gondolni), ezért általában a szövegdobozok nélkül is könnyen azonosíthatóak a hírfolyamokban. Lee Kyu Young páros grafikáin egy szerelmes pár mindennapjairól látunk mókás, megható, mindennapi, mégis szívmelengető pillanatokat. A szándékoltan hétköznapi illusztrációk mostanra az instagram feedekből egészen a boltok polcáig nőtték ki magukat, egy jelenleg is futó promóció keretein belül ugyanis a jól ismert, rajzolt páros tagjai a Seoul Milk tejtermékekről köszönnek vissza. Hasonlóan nagy utat járt be változatos együttműködéseken keresztül Grim B is, akinek főként páros illusztrációi a Casetify telefontokoktól az Ottogi Curry csomagolásokon át a Nature Wine címkékig, számos helyen megjelentek az internetes siker következtében.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

그림비 (@grim_b) által megosztott bejegyzés

 

Az önmagát időről időre megújító koreai kultúra az ország határain túlmutató vizuális reprezentációjában is teret ad feltörekvő és népszerű művészeinek egyaránt, ez pedig ugyancsak nagyban hozzájárul az offline térhódításhoz. Amellett, hogy rengeteg kis üzlet és pop-up bolt kínálatában találkozhatunk ezeknek az alkotóknak a munkáival, hivatalos szuvenírboltokban is számos olyan terméket vásárolhatunk, melyeket a független alkotók rajzai díszítenek. Ez a jelenség fontos értékteremtő gesztus, és amellett, hogy az ajándékok alkalmazkodnak a kortárs ízléshez és stílushoz, egyúttal támogatják a fiatal művészeket is, hiszen megjelölik az alkotó személyét. Ez a megszokott, gyakran elavultnak ható, klasszikus szuvenírekkel szemben tényleges felfrissülést hoz az ajándéktárgyak világába. Az ugrásszerűen megnövekedett koreai turizmus kétségkívül szerepet játszik ebben a korszerűsödésben. Ebben a műfajban kiemelendő ppuri_grim, valamint a dan_di.studio munkássága is, akiknek rajzaival lényegében az összes puszani ajándékboltban találkozhatunk printeken, képeslapokon, kulcstartókon és egyéb igényes ajándéktárgyakon. A kortárs nyugati grafikából is sokat merítő shai works munkái kevéssé helyspecifikusak, de hasonlóan figyelemre méltóak, és ugyancsak helyet kapnak változatos pop-up boltokban és írószer üzletekben.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

뿌리그림 (@ppuri_grim) által megosztott bejegyzés

 

Szintén nagyon izgalmas hozadéka a műfaj népszerűségének, hogy Szöul utcáit járva könnyen bukkanhatunk olyan üzletekre, melyekben tíz perc alatt készítenek az emberről egy portrét. Ennek elsődleges zászlóvivője a dotori charicature. Ezek a jellemzően egyszerű vonalvezetésű, mégis rendkívül kifejező és kedves portrék, melyek bár hasonló tőről fakadnak, mint az Európa-szerte ismert utcai karikatúrák, sokkal prezentálhatóbb módon ábrázolják az egyént a karakterjegyek torzítása vagy nagyítása nélkül. Ez mindenképp olyan elfoglaltság lehet, amire megéri időt szakítani, ha arra jár az ember. 

Noha az illusztrációk csak egy szeletét teszik ki a kortárs koreai vizuális kultúrának, jól láthatóan óriási rájuk az igény, legyen szó online fogyasztásról, vagy fizikai tárgyak vásárlásáról. Ez a tendencia egyszerre tesz jót a feltörekvő művészeknek, és szolgálja ki a fogyasztói igényeket. Utóbbit főképp azáltal, hogy a művészek által használt felületek gyors visszajelzéseket tesznek lehetővé, így folyamatosan felmérhetők az aktuális trendek és igények. Éppen ezért biztosak lehetünk benne, hogy a jövőben is számos kiemelkedő, fiatal alkotó munkásságával találkozhatunk, akár telefonunkon böngészve, akár egy koreai látogatás alkalmával.

 

Szerző: Lukács Edit

Borítókép forrása: freepik

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr4418440623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása