A dél-koreai férfiak és a smink
2024. január 26. írta: Koreai Kulturális Központ

A dél-koreai férfiak és a smink

A koreai maszkulinitás kérdése kitörölhetetlenül helyet kapott a közbeszédben a koreai kultúra nemzetközi reflektorfénybe kerülésével. A kultúra kedvelőinek és az ellentábornak is megvan a véleménye a k-pop idolok és a koreai színészek megjelenéséről. Ezek a nézőpontok gyakran táplálkoznak heves érzelmekből, legyen szó indulatokról, irigységről vagy éppen rajongásról. De mi a helyzet a smink kérdésével a hétköznapi férfiak esetében?
makeup-brush-1768790_1280.jpg

Nem titok, hogy Dél-Koreában a fizikai szépség és makulátlanság számunkra talán meglepő mértékű jelentőséggel bír, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy ma már nem kell a szórakoztatóipar és a sztárok világáig elmenni, hogy ezzel a jelenséggel találkozzunk. 

Talán az egyik leginkább a nőkhöz társított cselekvés a kozmetikumok és sminkek használata, az arc festése. Ennek eltolódása a nyugati világban kevésbé organikusan alakul, annak ellenére, hogy történelmünket tekintve megannyi példát találhatunk, amikor a férfiak is használtak sminket, elég csak az Erzsébet kori és 18. századi Angliára, vagy a versailles-i francia udvaroncokra gondolni. A 20. századtól pedig megannyi nyugati szubkultúra és stílusirányzat berkein belül jelent meg a sminkelt férfi képe. A nyugati férfi és a smink kapcsolata még ma sem mindennapos és semmi esetre sem normatív, máshogyan, sokkal provokatívabb megközelítésből gyűrűzik be a mindennapokba, mint az ázsiai országokban.

handsome-young-man-applying-makeup-beauty-products.jpg

A közel 15 milliárd dolláros koreai kozmetikai ipar csak úgy virágzik, ehhez pedig ma már meglepően nagy mértékben járulnak hozzá a férfiak is. Egyre növekszik ugyanis köztük azok száma, akik nap mint nap használnak sminket. A koreai szépségtrendek gyakran szembe mennek a heteronormatív tradíciókkal, ami meglepőnek tűnhet egy olyan társadalomban, amelyet gyakran társadalmilag konzervatívnak bélyegeznek, és ahol még ma is a hagyományos nemi szerepek érvényesülnek a szociális dinamikákban. De a kötelező katonai szolgálat, a kenyérkereső férfiak és a férfitáskákban lapuló kompakt bb krémek valahogy mégiscsak megférnek egymás mellett. A plasztikai műtétek fellegvárának számító országban ugyanis a bőrhibákat elfedő kompakt krémek használata már olyannyira általános a férfiak körében is, hogy az már szinte nem is számít sminknek.

Dél-Korea 2018-ban megjelenő, első gendersemleges sminkmárkájának, a Lakának az volt a célkitűzése, hogy olyan márkává váljon, amely a szépséget nemi megkülönböztetés nélkül közelíti meg. Ez a hozzáállás üde színfoltnak tekinthető az egyébként túltelített kozmetikai piacon. Egy, az alapítóval készített korábbi interjúból kiderült, hogy a neutrális, semleges színekkel operáló színpaletta abból a valóságból született meg, melyben rengeteg férfi nem ismeri behatóan a sminkek világát, vagy tart azok használatától a megannyi sztereotípia miatt. A márka vizuális kampányai során jellemzően egy férfi és egy női modell ugyanazt a sminket viseli, amelynek üzenete a férfiasság és nőiesség árnyalatainak ünneplése. Ez rávilágít továbbá arra is, hogy a márka célja nem elmosni a nemek sajátosságait, hanem olyan termékeket kínálni, melyek mindkettő számára megfelelőek. Ez fontos célkitűzés egy olyan környezetben, amelyben az átlagembereknek továbbra is kellhet bátorítás, hogy kevésbé tartsák furcsának annak gondolatát, hogy egy férfi színezett ajakápolóért vagy púderért nyúljon. A médiában megjelenő sminkelt férfiak ellenére az általános megítélés konzervatív maradt, a nemek megközelítése továbbra is fekete-fehér a koreai társadalomban.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Laka (@laka.official) által megosztott bejegyzés

A férfi sminkeknek ajtót nyitó, szépfiús ideál népszerűvé válásában persze fontos szerepe volt a k-pop egyre nagyobb népszerűségének, az idolok által képviselt megjelenés ugyanis folyamatosan körvonalazza és meghatározza az aktuális férfi ideált. Fontos ugyanakkor, hogy ne feledkezzünk meg egy másik alapkövéről a makulátlanság iránti törekvéseknek, ami nem más, mint a koreai társadalom végtelenül kompetitív jellege. Erre jó példa, hogy az arcbőr „harmatos” ragyogása sokáig női privilégium volt, de mostanra már nem csak a nők kiváltsága. Az emögött meghúzódó egyik ok, hogy az egészséges arcbőr a teljes megjelenést javítja, a friss, egészséges, energikus külső pedig professzionális megjelenést biztosít, ami komoly előnyt jelenthet a munkakeresés során is. A Z generációs koreai férfi fókusza tehát mind a magánéleti, mind pedig a karriert érintő megfontolásoknak köszönhetően, visszafordíthatatlanul kiterjedt a testedzésről a hajformázásra, a szemöldökformázásra és a megfelelő arcápolásra.

 

Szerző: Lukács Edit

Források: koreaherald.com, cbc.ca

Képek forrása: pixabay.com, freepik.com, instagram.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr9718303437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása