Metaverzum? Az igazi szórakozás itt történik
2023. április 04. írta: Koreai Kulturális Központ

Metaverzum? Az igazi szórakozás itt történik

Korea a metaverzum fejlesztések élvonalában

,,Megtisztelne a figyelmével?” A figyelem-háború kereszttüzébe a Z és az Alpha generáció került, akiknek minden közösségi média platformon töltött töredék-másodpercéért ádáz küzdelem zajlik. A kapcsolattartás, hírek és az információ iránti igény mellett a szórakoztató funkció egyre fontosabb szerepet foglal el az internetezők életében, impozáns 49.7 százalékot hasítva ki a globális felhasználói populáció idejéből, amellyel kapcsolatban a szakértők növekvő tendenciát jósolnak.

pexels-roman-odintsov-4555321.jpg

A növekedés legnagyobb motorjai között a gaming, valamint az audiovizuális, azon belül is a ,,short-form” videókat találjuk. A Tiktok és az Instagram mellett, az Alphabet sem maradt ki a sorból, így az általa tulajdonolt Youtube is beszállt a ringbe a saját fejlesztésű, ultrarövid videós tartalmakkal. A sors érdekes fintora, hogy a Shorts indítását épp az lökte be, hogy az indiai kormány betiltotta a TikTok-ot - kihasználva a YouTube Music és Youtube cover-ek arzenálját, az algoritmus étvágyát az csillapítja a legjobban, ha a saját anyagainak újrahasznosításával (akár a körforgásos gazdaság modelljében) és saját ökoszisztémájában tartja a felhasználót. Az agresszív terjeszkedés eredményeként a YouTube Shorts a 1,5 milliárd nézővel büszkélkedhet, és az amerikai tinédzserek körében a legnépszerűbb platform a 2022-es nyári adatok szerint. 

Csatatér új szinteken

Míg a Facebook, az Alphabet és a Bytedance harcát sem hagyják hidegen sem a lokális, sem a globális geopolitikai játszmák, létezik egy olyan terület, amely mind az országhatárokat, mind a nagyvállalati régiós felosztást felülírni látszik - a virtuális valóság. A ByteDance még 2021 augusztásában felvárásárolta a kínai piac egyik legnagyobb VR eszköz gyártó cégét, a Pico Interactive-ot, és hiába Zuckerberg ultracringe sajtótájékoztatója és a visszaéléseket feltáró ex-dolgozók, a metaverzum befektetések rekordmennyiséget értek el. 

Bloomberg, a neves üzleti magazin már 2022-ben is a világ 5 leginnovatívabb gazdasági közé sorolta Dél-Koreát, ám úgy fest, hogy a technológiai iparág újító lelkületű ötletgazdái minden erejükkel arra törekednek, hogy az ország még magasabbra törhessen a következő években. Korea talán a technológiák és az iparágak kombinálásában a legerősebb és ennek legékesebb példái a metaverzum és a szórakoztatóipar találkozásának legújabb gyümölcsei. 

A metaverzum korai alkalmazói között (,,early adopters” - egy adott technológia legkorábbi kipróbálói, akik viselkedésükkel meghatározzák egy adott termék vagy szolgáltatás bevezető szakaszának alakulását) nemegyszer találjuk a szórakoztatóipar képviselőit; a népszerű kanadai zenei producer, deadmou5 például a kezdetektől a Web3 technológia éltetői közé tartozik, a koreai zenészekkel rendszeresen együttműködő Steve Aoki pedig nemrégiben saját metaverzumát is elindította. Az ,,AOK1VERSE” elnevezésre hallgató platform a művész saját szavaival élve ,,hidat alakít ki a valódi világ és a metaverzum között”, és egy helyen teszi majd  lehetővé az alkotó széles portfóliójának széleskörű élvezetét a rajongók számára. 
minh-pham-hi6gy-p-wbi-unsplash_1.jpg

A változás kataklizmikusnak tűnik, így bevezetésül nézzünk néhány emblematikus példát.

Az ázsiai televíziós piacot megrengető ,,Produce Series” legújabb iterációja, a ,,Boys Planet” című műsor (amelyben közel 100 fiatal küzd a csillogó k-pop álmok beteljesülését jelentő 9 helyért) ugyan az izzadságcseppekkel és bonyolult koreográfiákkal tarkított való világban zajlik, ám nem hagyta hidegen a technológia legújabb hulláma. Az elsőre ártalmatlannak tűnő, a ,,versenyzők által tervezett figurák” kalandjait követő játékához ugyanis a ,,The Sandbox” blockchain-alapú gaming platform adja a hátteret. 

A koreai szórakoztatóipar egyik úttörője, az SM Entertainment popzenei előadóinak mondhatni teljes arzenálját igyekezett nemrégiben legújabb csapatának debütálásával egybekötve, egy fikcionális univerzumba terelni. A ,,KWANGYA” színterén, amely magyarul nagyjából "a vadon” kifejezésnek feleltethető meg, modern mitológiai történetek közepette vív örök harcot a jó és a rossz, de az egyszerűség kedvéért értelmezhetjük ,,kulturális univerzumként” is, ahol könnyedén magunkévá tehetjük a kedvenc előadónkhoz kapcsolódó összes elérhető árut. A 2023 elején bemutatkozó MAVE csapatának azonban nem kell majd megküzdeni ilyesfajta migrációval, ugyanis a csapatot teljes egészében AI kreációk alkotják.

Velünk tartasz?

Mint mindig, most is a legnagyobb kérdés az internetezők attitűdje lesz, vajon mennyi időt fognak a szórakoztatásra szánt időből a metaverzumban tölteni - legalábbis addig, ameddig a való élethez kapcsolódó funkciók még más platformon zajlanak? Megszeretik-e a felhasználók a mesterséges intelligencia alkotta énekeseket, vagy ragaszkodnak majd a korántsem tökéletes, de hús-vér hőseikhez?

Előfordulhat, hogy a figyelmünkért folyó csata következő szakasza ,,nem ebben az univerzumban” zajlik majd - a kérdés már csak az, hogy ide is velük tartunk-e - és ezt a döntést egész biztosan mi, felhasználók hozzuk majd meg. 

(Folytatás következik!)

 

A cikket írta: Nagy Ildi

Képek forrása: pexels.com, unsplash.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr1518094396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása