Koreai 'millennial' katasztrófafilm
2021. február 05. írta: Koreai Kulturális Központ

Koreai 'millennial' katasztrófafilm

Exit (2019)

Yong-nam (Cho Jung-seok) egy igazi „millennial” fiatalember. Egyetemet végzett, fiatal férfi, aki a húszas évei végét/harmincas évei elejét taposva is még mindig állást keres. Yong-nam a kilátástalanságból a hobbijába, a falmászásba és sziklamászásba menekül. Yong-nam édesanyjának születésnapjára az egész rokonság összegyűlik a neves Cloud Garden toronyház éttermében, ahol a férfi egykori, hőn áhított szerelme, Ui-joo (Yoona) dolgozik. Yong-nam ismét szerelmet vallana Ui-joónak, ám egy váratlan gáztámadás miatt menekülni kényszerülnek.

lead_30.png

Yong-nam bárhogyan is igyekszik, nem tud és nem is hagyják felnőni

A mérges gáz elől az egyetlen kiút felfelé vezet, de a toronyház tetejére vezető ajtót zárva találják. Yong-namnak és a szintén tapasztalt falmászó Ui-joónak minden tudását latba kell vetnie, hogy az épületet kívülről megmászva megmentsék az ünneplő sereget, miközben a gyilkos gázfelhő egyre csak emelkedik.

Az Exit (2019) az elsőfilmes író-rendező, Lee Sang-geun nagy sikerű katasztrófafilmje. A siker titka egyrészről az lehet, hogy Lee rendező remekül keverte a katasztrófafilmes elemeket az akcióval és a humorral, másrészről ügyesen megtalálta a talajvesztett „milleniumi” vagy Y-generáció hangját.

exit_2019_poszter.jpg

Hogy mi is ez a generáció? Ez a csoport nagyjából azokat a mai fiatal felnőtteket foglalja magába, akik 1981 és 1996 között születtek (bár ez az időintervallum egy kicsit mindkét irányba tágítható). E generáció leginkább átfogó jellemzője az anyagi bizonytalanság és az egzisztenciális talajvesztettség. Ez a korcsoport igyekszik anyagilag és egzisztenciálisan is a szüleik nyomába érni, többnyire kevés sikerrel. Az Exit főhősei, Yong-nam és Ui-joo pont ilyen „felnőni vágyó”, fiatal felnőttek, akik – minden igyekezetük ellenére – még nem tudnak a saját lábukon megállni. Az Exit e korosztály viszontagságait viszi filmre, szó szerint ábrázolva a problémákat. És ez őrülten vicces helyzetekhez vezet.

A film főhősével, Yong-nammal egy játszótéren ismerkedhetünk meg, ahol a mászókán edzi acélos izmait, miközben idős hölgyek lesik minden mozdulatát. A férfi otthon is csak gyerek marad, még a 30-as éveiben is ő a család büszkesége, akit mindenki megdicsér, hogy milyen szépen megnőtt. Ahogyan egy kortársa fogalmaz: számukra nem egy földrengés a katasztrófa, hanem a helyzetük, amiből nem tudnak kitörni. Amikor megtörténik a valódi katasztrófa egy terrortámadás képében, Yong-nam be szeretné bizonyítani, hogy képes megmenteni családját. Amikor a férfi kimászik az épület falára, a család a biztosítókötelénél fogva akarja visszarángatni magukhoz Yong-namot – akaratlanul is az ő életét veszélybe sodorva. Az Exit bővelkedik az ehhez hasonló, humorosan nyilvánvaló társadalmi ábrázolásban. Elég csak a felfelé mászó alapszituációra gondolni.

A film humorát nagyban segíti a casting is. Yong-nam szerepére sikerült megtalálni a leginkább kölyökképű, majd negyvenéves színészt, Cho Jung-seokot. Az alig 23 évesnek kinéző Cho ártatlan ábrázata tényleg olyan hatást kelt, mintha egy kigyúrt óvodás került volna a szemünk elé. Ui-joo szerepére sikerült megnyerni Yoonát a Girl’s Generation nevű k-pop lánybandából. Yoonának ez az első nagyobb szerepe, és mindjárt bezsebelt vele több díjat is. Yoona és Cho Jung-seok párosa átvitt ártelemben és szó szerint is viszi a hátán a filmet.

A nyilvánvaló, de megkapó humorért és a szédítő akciójelenetek magabiztos levezényléséért a filmes szakmában még zöldfülűnek számító Lee Sang-geun író-rendező is megkapta a jól megérdemelt elismerést (40. Blue Dragon Film Awards: legjobb új rendező; 56. BaekSang Arts Awards/25. Chunsa Film Art Awards: legjobb forgatókönyv).

Az Exit egy szerethető, „cuki kis katasztrófafilm” (igen, most már ilyen is létezik), ami a látványos akciójelenetek mellett a bődületesen nyilvánvaló, humoros áthallásaival együtt minden korosztály számára remek kikapcsolódást nyújt, nemcsak az Y-generációnak, hanem A-tól Z-ig mindenkinek.

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

Képek és videó forrása: youtube.com, hancinema.net

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr5416416738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása