Korea in Hungary

A 2014-es kompkatasztrófa gyászterápiája

Birthday (2019)

2020. március 03. - Koreai Kulturális Központ

Mind jól emlékszünk az MV Szevol nevű dél-koreai komp 2014. április 16-án elszenvedett szörnyű balesetére. A szabálytalanul túlterhelt hajó több száz utassal a fedélzetén (főként középiskolás diákokkal) elsüllyedt. 304 ember veszett a tengerbe, többségük tizenéves fiatal. A Birthday (2019) a gyászolókról és a túlélőkről szól, és egyben emléket állít azoknak a gyerekeknek, akik tragikusan rövid és beteljesületlen életet kaptak a balsorstól.

lead_birthday.png

Soon-nam (Jeon Do-yeon) próbál jó anyja lenni Ye-solnak (Kim Bo-min), de a gyász megnehezíti a dolgát

Jung-il (Sol Kyung-gu) sokéves távollét után érkezik haza feleségéhez, Soon-namhoz (Jeon Do-yeon) és kislányához, Ye-solhoz (Kim Bo-min). Jung-il teljesen elidegenedett az egykori családjától, és ebben az idegen környezetben próbál meg belehelyezkedni a tőle idegen apa- és férjszerepbe. Jung-ilnek nincs könnyű dolga, közeleg a kompkatasztrófában odaveszett fia, Su-ho (Yoon Chan-young) születésnapja. A feldolgozatlan gyász a teljes összeomlás és a szétszakadás szélére sodorja a családot.

hancinema_poster.jpg

A Birthday Lee Jong-eon rendezőnő első önálló filmje, melyet mindjárt forgatókönyvíróként is jegyez. Lee korábban a Poézis – Mégis szép az élet (Poetry, 2010) és A Brand New Life (2009) c. filmeken dolgozott rendezőasszisztensként. A nyúlfarknyi filmográfia ellenére a Birthday egy nagyon érett, komoly film, ami érzékenyen nyúl az igencsak kényes témához. A kompkatasztrófát feldolgozó első játékfilmes filmadaptációt ezernyi módon el lehetett volna rontani, kezdve az érzéketlen szenzációhajhászástól a geil pátosziságon át a politikai felhangig. Lee a sok buktató között talán a lehető legjobb és legméltóbb szerzői hozzáállásmódot találta meg. Ez pedig a kamaradrámába oltott, szinte dokumentarista jellegű, visszafogott minimalizmus.

birthday_kep1-_jung-ilnak_sol_kyung-gu_es_soon-namnak_jeon_do-yeon_vant_mit_bepotolnia_az_elvesztegetett_evek_utan.jpg

Jung-ilnak (Sol Kyung-gu) és Soon-namnak (Jeon Do-yeon) van mit bepótolnia az elvesztegetett évek után

A Birthday-en érződik a Poézis hatása. Jung-il is afféle szemlélődőként sodródik az egyik élethelyzetből a másikba. A környezetétől teljesen elidegenedett férfival együtt ismerjük meg a családtagokat és az őket tépő gyászt is. Ám a kamera és a nézői tekintet nem mindig csak a férfit követi. A gyászoló közösség mindennapjait és a túlélők bűntudatát különböző mellékszereplők szemén keresztül ismerhetjük meg, hogy nézőként egy tágabb társadalmi keresztmetszetet kaphassunk. A Birthday megmutatja, hogy a fekete színűnek hitt gyász valójában milyen sokszínű is lehet.

Lee filmjének központi gyászolója az anya, Soon-nam figurája. Az egyedülállóvá vált nő olyannyira gyászolja fiát, hogy azt kislánya szenvedi meg a legjobban. Soon-nam nem fogad el senkitől segítséget, mivel úgy érzi, hogy már csak azért sem léphet tovább, mert ezzel elengedné fia emlékét. A címbéli Birthday, vagyis szülinap a kompkatasztrófa gyászolóinak közös terápiája. A tengerbe veszett gyerekek születésnapján a gyászoló családdal közösen szerveznek megemlékezést, ünnepséget az elhunyt személyére közösen emlékezve. Ez a gyászterápia talán elindíthatja a megroggyant családot a gyógyulás útján.

A Birthday a maga életszagú, valóságszerű ábrázolásmódjával igazán szívbemarkoló alkotás. Játékidejének utolsó negyede – a születésnap – egy hosszú, maratoni katarzis, amiben a gyászolók és az empatikus nézők is elsírhatják bánatukat. Lee Jong-eon rendezőnő alkotása filmes szempontból talán a legjobb, ami történhetett a kompkatasztrófa áldozatainak emlékével és a gyászolók lelkiállapotának ápolásával. Hiszen a születésnapi gyászterápiát ábrázoló Birthday c. film maga is gyászterápiás eszközként működik.

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

Képek forrása: hallyusg.net, asianmoviepulse.com, hancinema.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr5515495910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.