Kim Ki-Duk egy korai alkotása, A sziget (Seom, 2000) a női kiszolgáltatottság és megalázottság kényes témáját boncolgatja, brutális és sokkoló eszközökkel. A film gyönyörű környezetben, egy hegyekkel körbevett tavacskán játszódik, melyen apró, alig pár négyzetméteres, úszó házikók találhatóak. Az idilli környezet azonban csalóka, hiába a végtelen nyugalmat árasztó látvány, az apró házak sokat megélt bordélyházként funkcionálnak.
Férfiak járnak ide horgászni, inni és szórakozni. Nincs állandó kínálat, a lányok jönnek-mennek, naivan és lelkesen érkeznek a pénz reményében. Vidámnak, könnyednek tűnnek, de ez csak a látszat. Elveszett, keringő lelkek mindnyájan. Ha apró szikráját látják a végzetüktől való menekülésre, foggal-körömmel harcolnak érte.
A főhősünk Hee Jin egy gyönyörű fiatal lány, aki egymaga működteti a bordélyüzletet. Karbantartóként és prostituáltként egyaránt teljesíti a kért igényeket. Ételt, italt, lányokat szállít csónakjával az úszó házikók ideiglenes lakóinak. A hallgatag lány uralja a tavat, a ködös éjszakákon túlvilági lényként merül alá a holdfényes vízbe, előbukkanva az egyes házikóknál, hogy megleckéztesse mindazokat, akik megalázták és bántották. A tó szép lassan egy temetővé válik, telis-tele a sorsába beleőrült lány áldozataival.
"Nem egyértelmű, hogy Kim Ki-Duk radikális mazochizmusa hol ér véget és kezdődik el a közönségszórakoztatás." - Song Un-ae
Kimtől nem áll távol a fekete humor. A lány egyik kuncsaftja egy éjjel az úszó tákolmány peremére guggol, hogy „elvégezze dolgát”, közben mobiltelefonon beszél gyermekével. Hee Jin ebben a pillanatban előnyúl a vízből és berántja a sikoltozó férfit, majd eltűnik a ködben. A komikusnak ható jelenetek azonban túlmutatnak az öncélú vicceskedésen, ezek csupán groteszk eszközök, melyek segítségével a karakterek jelleméről árulkodik a film, anélkül, hogy megszólaltatná azokat. Egy napon fiatal férfi érkezik és kivesz magának egy házikót. Más mint a többiek. Nem szórakozni jött, bűncselekményt követett el és ezen a helyen próbál menedékre lelni. A magába zuhant, gyenge férfi talán az első, aki emberszámba veszi Hee Jint vagy legalábbis nem leli örömét folytonos megalázásában. A lány a váratlanul bekövetkezett szerelemben látja a kiutat sanyarú sorsából. Akár giccsesen is hangozhat az alaptörténet, de Kim Ki-Duk biztosít minket róla, hogy filmjének semmi köze se legyen egy elcsépelt romantikus mainstream mozihoz.
A cikket írta: Derzsi Mátyás
Források:
http://www.filmkultura.hu/regi/2001/articles/films/kimkiduk.hu.html (2016.04.28)
Vincze, T: A vizek démonai, Filmvilág, 2004/06 34-37. old.
Song, Un-ae. “The Host and Kim Ki-duk: Beyond the Monstrous Dialectics” “Koemulkwa Kim Ki-dok: Kukoemul kat un taehang ul numo"]. Criticism [Pip yong] 13 (Winter 2006): 310–23. Print. (saját fordítás)
Képek forrása:
http://www.eibonvale.co.uk/strangereviews/asia/seom/3cap013.jpg
https://d3uc4wuqnt61m1.cloudfront.net/images/images/000/014/401/14401.large.jpg?1413325837
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/56/ae/c5/56aec5c0b14f749d8652a597e8978fce.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/97/The_Isle_Poster.jpg
http://www.tasteofcinema.com/wp-content/uploads/2015/03/The-Isle.jpg