Csoszoni passiójáték
2016. április 07. írta: Koreai Kulturális Központ

Csoszoni passiójáték

A trón (2015)

Lee Joon-ik rendező kosztümös filmje a 18. századi Csoszon egyik legkényesebb eseményét dolgozza fel. A szigorú Yeongjo király kínhalálra ítéli saját fiát, Jangheont, akit később csak Sado néven emlegetnek. A történetírók szerint a koronaherceg elmeháborodott, erőszaktevő és kegyetlen gyilkos volt, aki szégyent hozott a királyi udvarra, ezért kellett bűnhődnie. A herceg új nevének, Sadónak jelentése nagyjából annyit tesz, szomorú gondolat.

a_tron_2015_song_kang-ho_mint_yeongjo_kiraly.jpg

„Ha nem lennék király, te pedig nem lennél a király fia, ennek nem kellett volna megtörténnie.”

A trón (The Throne vagy koreai címén Sado) e kétes hírű történelmi figurát igyekszik egy egészen új oldalról bemutatni. Már korábban is készültek olyan filmek, melyek árnyaltabban mesélték el Sado herceg (사도세자, 思悼世子, ejtsd. Szádo) történetét, ilyen például az első filmes feldolgozás, az 1956-os The Tragic Prince is, mely a herceget a politikai erők machinációjának áldozataként mutatja be. Viszont A trón nem csak árnyalja a figurát, hanem egyúttal kísérletet is tesz arra, hogy rehabilitálja Sadót.

a_tron_2015_poszter.jpg

Yeongjo (영조, 英祖, ejtsd. Jandzsó) király kíméletlen atyai vasszigorral igyekszik felkészíteni fiát, a koronaherceget a trón megörökölésére. Az udvari etikett minden elemét pontosan betartó apa rossz szemmel nézi a kisfia gyermekded viselkedését, szégyenteljesnek tart minden apró tévedést és gyermeki megnyilvánulást. A felcseperedő herceg hiába próbál megfelelni apjának, nyíltsága és szabadságvágya továbbra is kényelmetlen a király számára, aki válogatott lelki terrorral szeretné megtörni fiát. E szülő-gyermek kapcsolat olyannyira elmérgesül, hogy végül elkerülhetetlen tragédiába torkollik, Sado lelkét és elméjét felemészti a boldogtalanság.

A trón lassan kibontakozó film, elég időt hagy a történet két főszereplőjének, a vasmarkú apa és az elkallódott fiú érzelmi hátterének felépítésére. Megérthetjük az udvari etikett szabályainak fontosságát, és egyúttal azt is, milyen lélekölővé válhatnak az efféle hiúságok. A filmet nézve hamar azon kaphatjuk magunkat, hogy remegve izgulunk azért, nehogy (hétköznapi értelemben véve) természetesen viselkedjen Sado herceg, mert abból bizony biztosan nagy baj lesz. Ha van a fején ikseongwan, ha nincs.

A nézőben a figurákkal kapcsolatos érzelmi azonosulást leginkább a kiváló színészi játék segíti elő. Yeongjo király szerepében a veterán színészóriás, Song Kang-ho annyira hiteles, hogy már a puszta megjelenésétől is megfagy a levegő. Jelenléte szinte arra készteti a nézőt, hogy vigyázzállásban (vagy éppen meghajolva) nézze végig a film azon jeleneteit, melyben tiszteletét teszi a nagy Yeongjo király. Sado herceg szerepében Yoo Ah-in brillírozik, alakításáért temérdek díjat zsebelhetett be – teljesen megérdemelten. Yoo a film során az fiatal, életvidám hercegtől eljut a teljesen felőrlődött, érzelmi roncsig. A trónt megtekintve megbizonyosodhatunk arról, hogy a film felér az eredeti címének jelentésével, és Sado hercegre – a nevéhez méltóan – szomorúan gondolunk.

A film megtekinthető lesz a Titanic Filmfesztiválon április 10-én 20.45-től és április 14-én 18.15-től.

Bővebb információ: http://titanicfilmfest.hu/a-tron

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr178576374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása