A „koreai hullám” fogalmának olvasásakor biztosan egy szempillantás alatt felidézted magadban kedvenc koreai filmed vagy sorozatod legjobb jeleneteit esetleg felcsendült füledben egy jól hangzó K-Pop dallam. Az is egészen biztos, hogy e kimeríthetetlen témákon kívül sokakat érdekel még a szépség és a divat is. Ezért is vállalkoztam arra, hogy jelen írásom magjának a divatot válasszam elsősorban azt bemutatva, hogy miként emelkedik a tehetséges és fiatal koreai tervezők csillaga egyre magasabbra a divat világának internacionális egén, és hogy az ország hagyományos kultúrája miként teremt modern divatot.
Chanel Cruise 2015/2016 kollekció darabjai, divattervező: Karl Lagerfeld (forrás: www.chanel.com)
„A divat jövője Ázsiában van” - jelentette ki nemrégiben Karl Lagerfeld a híres német divattervező, akinek 2015/2016-os Chanel Cruise kollekciójának koncepcióját is az ezerarcú Ázsia, és azon belül is természetesen Korea ihlette. Korea azonban nemcsak a dizájn ötleteit adta, hanem a divatbemutató helyszínét is, melyet a szöuli Dongdaemun Design Plazában rendeztek meg május 4-én.
A bemutatón számos külföldi és koreai híresség is megmutatkozott, akik bizonyára büszkén szemlélték végig a kifutón bemutatkozó textil-remekműveket. A show-t stílusosan az egyre nagyobb népszerűségre szert tevő koreai modell Park Soo Joo nyitotta meg és zárta le, ami nagy érdemnek számít a nemzetközi divatvilágban.
A hallyu területei szoros összefüggésben vannak egymással, amire a Chanel divatbemutatója is meggyőző példa. A tervezőket elmondásuk szerint személyes élményeik, benyomásaik inspirálják egy-egy kollekció megtervezésekor. Nos, nem volt ez másképp Karl Lagerfeld esetében sem, akit a kifutó társasjáték-szerű kialakításában, valamint a ruhák egy részének színes, csillogó, baby-doll hatású, egyszóval vidám elképzelésében a globális sikerekre törő K-pop hasonló jelzőkkel illethető stílusa ihlette meg.
A modern felfogás mellett persze a hagyományos koreai viselet hatása is feltűnt. Számos ruha szabásvonala és mintázata, valamint kiegészítő is a hanbok impressziójáról tett bizonyságot, sőt a show utolsó eleme egy „igazi” hanbok volt, igaz kicsit modernebb felfogásban. A modellek sminkje és hajviselete is ennek megfelelően alakult, a piros rúzs és hangsúlyos szemöldök, valamint a koreai fonott hajviseletet utánzó hajdíszek egészítették ki a látványt.
Karl szerint Ázsia, és így Korea is egyszerre futurisztikus és hagyományőrző, ami egy olyan pluszt adhat a tervezőnek, amit a „régi” Európában már nem talál meg. Maga a Cruise kollekció is ennek az együttállásnak a pozitív hatását igyekszik közvetíteni. A tervező azt is elárulta, hogy Korea azért is volt számára izgalmas, mert a divatszakma leginkább Kínából merít ihletet, ezzel szemben Korea még egy felfedezésre váró ország.
Azonban nemcsak Karl az, aki Koreát felfedezte. Az idei New York-i divathéten két olyan koreai divattervező kollekciója is bemutatásra került, akik tervezésükkel hasonló üzenetet próbálnak közvetíteni, mint amit a fentiekben Karl megfogalmazott.
Egyikük az elsősorban férfiruhákat tervező, a 2008-ban létrejött Beyond Closet márka alapítója Ko Tae Yong. A márka leginkább azokat a 20-30-as éveikben járó fiatalokat célozza meg, akik kedvelik az amerikai iskolai egyenruhák szabásvonalaiból merítő klasszikus és koreai stílus keveredését. Ugyan a tervező elsősorban férfiaknak tervez, azonban egy felmérés szerint Koreában a márka vásárlóinak 60%-a nő, így ennek hatására nemrégiben piacra dobtak egy unisex kollekciót.
Ko Tae Yong divattervező és alkotásai (forrás: www.beyondcloset.com)
Ko, aki eredetileg szociális munkásnak tanult, és egyetemi évei alatt döntött úgy, hogy inkább a divattal szeretne foglalkozni, először a 2008-as szöuli divathéten mutatkozott be, mint a legfiatalabb, a divathéten debütáló dizájner. Igazi népszerűséget 2009-ben szerzett, amikor elvállalta a sokak számár ismerős „Boys Before Flowers” című drámában látható iskolai egyenruhák megtervezését. A New York-i divathéten mind a kritikusok, mind a vásárlók pozitívan értékelték „Gossip Girl” stílusú kreációit, melyet elmondása szerint saját gimnazista évei, a jófiús vagy éppen bandázó divatimádó tinik és a ’90-es évek újgazdag gangnami fiataljai az ún. Orange Boys-ok stílusa ihletett. A kollekció másik jellegzetessége a tetoválás-minták megjelenése a kabátokon és ingeken, hogy ezzel is kedvezzen azoknak, akik bármilyen okból nem tudnak valódi tetoválást csináltatni. New York-i show-jának értékét tovább növelte, hogy a bemutató alatt játszott zenét a Block B nevű együttes tagja Zico írta.
Szintén nagy sikerrel szerepelt a New York-i divathéten a LEYII márka tervezőnője Lee Seung Hee. Seung Hee 2010-ben debütált a londoni divathéten, és első kollekciója rögtön bekerült a legjobb tervezések top 10-es listájába. Népszerűségének köszönhetően 2012-ben Párizsban is nyitott bemutatótermet. Tanulmányait Londonban végezte, és tervezett a Kuho márkának is. Kreációi nők számára készülnek, és a márka jelszava a nőiesség. Elsősorban a női test kerekded formáinak és a női lélek misztikumának kifejezésére törekszik élénk, modern stílusban. A New Yorkban bemutatott kollekció alapját Alexander Calder földszíneket és geometriai formákat előnyben részesítő dinamikus művészete jelentette, miközben a márka megőrizte jellegzetes eleganciáját és minimalizmusát.
Lee Seung Hee divattervező és alkotásai (forrás: www.leyii.com)
És hogy mi teszi vonzóvá ezeket a „viselhető” darabokat még az olyan extravagáns stílust kedvelő hírességek számára is, mint például Rihanna? A válasz valószínűleg abban a szellemiségben van, amit legjobban Ko Tae Yong fogalmazott meg - és ami azt hiszem az élet minden területére érvényes „szabály” lehet - „A divat a vidámságról szól. Ha úgy gondolsz rá, mint elvégzendő munkára, nehéz jó terveket készíteni és még nehezebb azokat maradandóvá tenni.”
A cikket írta: Vizi Erzsébet
Képek: chanel.com, beyondcloset.com, leyii.com
Videó: CHANEL