„Nem a ruha teszi az embert” – szól az ismert közmondás. Lee Won-suk rendező fergeteges komédiájában éppen ennek ellenkezője igaz. A The Royal Tailor (2014) végre egy olyan kosztümös film, ami ténylegesen a kosztümökről szól.
Dol-seok (Han Suk-kyu) három évtizede a királyi udvar elismert szabója, és éppen a nemesi kinevezésére vár, amikor is színre lép egy fiatal zseni, Gong-jin (Go Soo). A ruhakészítés hagyományait szigorúan betartó Dol-seok rossz szemmel nézi Gong-jin minden szabályt áthágó, merőben friss stílusát. Mikor a királyi udvar kegyeibe fogadja Gong-jint, Dol-seoknak nincs más választása, mint együtt dolgozni a fiúval. A közös munka alatt rájönnek, hogy mindketten egyformán alázatosak a mesterségükkel szemben. Azonban több tényező is útjában áll bimbózó barátságuknak: az udvari intrikák és hatalmi harcok, Dol-seok palástolt féltékenysége, valamint Gong-jin plátói szerelme a királynő (Park Shin-hye) iránt.
Temérdek film készült már a divatvilág visszásságairól és belső összetűzéseiről, mellesleg az öreg mester – fiatal zseni ellentétpár is jól ismert konfliktus mindenki számára. A The Royal Tailor bravúros ötlete az, hogy fogja ezeket a jól bevált elemeket, és nemes egyszerűséggel a Csoszon-érába helyezi őket. Ha jobban belegondolunk, a kosztümös dél-koreai tévésorozatok – mint a magyar közönség szélesebb rétege által is ismert A palota ékköve vagy A Silla királyság ékköve – kiemelkedő sikere is (részben) a ruhákban rejlik. A The Royal Tailor maximálisan kielégíti ezt a nézői elvárást, a történet középpontjába helyezi a mesés ruhakölteményeket. A film készítői nem bízták magukat a véletlenre, a gyártási költség 1/7 részét költötték el csak a kosztümökre. Konkrét témaválasztása mellett a The Royal Tailor a képi stílusával is leginkább egy divatbemutatóra emlékeztet.
Hogy a csodálatos ruhák teljes pompájukban tündökölhessenek, gyakrabban alkalmaznak úgynevezett egész emberalakos, kistotál képkivágatot. De a szűkebb beállítások kompozíciójában is az dominál, hogy a kalapok, fejdíszek, hajtűk és egyéb kellékek jól láthatóak legyenek. Ezért szinte az egész filmre az a jellemző, hogy a szereplők a nézővel szemezve kép közepén állnak. Ennek köszönhetően sokszor az az érzésünk támadhat, mintha egy Csoszon-kori divatlap fotói elevenednének meg szemünk előtt.
A nagy divatbemutató alatt a The Royal Tailor kicsit sem válik unalmassá. Kedves, olykor pajzán humorával, beteljesülhetetlen szerelmi drámájával, és a királyi udvar hierarchiáját is felrúgó ruhakölteményeivel kiváló szórakoztatást nyújt.
A cikket írta: Szilágyi Miklós