A béka, akit mindenki ismer
2024. december 30. írta: Koreai Kulturális Központ

A béka, akit mindenki ismer

100 éves a Jinro szodzsu

Dél-Korea legkedveltebb nemzeti itala, a szodzsu (soju, 소주) a 13. században bukkant fel a félszigeten, és hiába a megannyi társadalmi, kulturális és gazdasági átalakulás, a népszerűsége töretlen. Hosszú történelemre tekint vissza, de csak kevés márka mondhatja el magáról, hogy már 100 éves. Azt talán még kevesebben, hogy a világ legtöbbet eladott alkoholja cím is őt illeti meg. A Jinro márkára mindkettő igaz. 

szodzsu1.jpg

Jang Hak-yeop (장학엽, ejtsd: Dzsang Hakjop) 1924 októberében kezdett el szodzsut készíteni a mai Észak-Korea területén található Jonggangban. A szodzsu neve Jinro (진로, ejtsd: dzsinro, jelentése: igaz harmat) lett, a címkén pedig egy majom figurája volt látható, melyről azt tartották Észak-Koreában, hogy szerencsét hoz. 

A majom végül nem hozott szerencsét, a cég eladásai ugyan jók voltak, de a bevétel nem haladta meg a kiadásokat, így Jang Hak-yeop kénytelen volt bezárni alkoholfőzdéjét. Rövid szünet után azonban egy másik főzdében újra szodzsut kezdett készíteni. Ragaszkodott a desztillált szodzsuhoz, és létrehozta az úgynevezett heukguk (흑국, ejtsd: hükguk; erjesztéshez használt sötét színű penész) szodzsut, aminek keserű íze kirobbanó népszerűségre tett szert. A sikert csak tetézte, hogy az első olyan szodzsu volt, melyet üvegbe töltve árultak.

A koreai háború azonban mindennek véget vetett, Jang Hak-yeop nincstelenül érkezett Puszanba. Bár ott is próbálkozott, de végül el kellett hagynia a várost. A háború végeztével Szöulba ment, ahol ugyancsak szodzsu üzemet hozott létre. A ma ismert, varangyos logóval ellátott Jinro 1954 júliusában került forgalomba. Bár a majom északon pozitív jelentésével bír, délen nem számít szerencsét hozó állatnak, a varangy viszont a jólét, a hosszú élet és jó szerencse szimbóluma, így került rá az üvegre. 

szodzsu2.jpgAz ikonikus Jinro varanggyal ellátott pohár

Jang Hak-yeop ebben az időben még bicikliről árulta az italát, négy évvel később azonban, 1958-ra az eladás megtízszereződött. 1963-ban pedig már repülőgépes reklám hirdette a terméket. Ekkor azonban még az ország kedvence a mokphói Samhak (삼학, ejtsd: szamhak) szodzsu volt, ami annyira közkedvelt volt, hogy még hamisították is. A cég azonban egy adóvizsgálatot követően csődbe ment, így már semmi sem akadályozta a Jinrot abban, hogy az 1970-es évektől fogva átvegye a piacot – amit azóta el sem engedett.

Jang Hak-yeop 1985-ben hunyt el tüdőrákban, a cégvezetést a fia vette át, aki a cég székhelyét Singil körzetből Szacsho körzetbe helyezte át 1989-ben, és agresszív menedzselésbe kezdett. Azzal, hogy működését az építőiparra és a bevásárlóközpontokra is kiterjesztette, az üzleti szféra legnagyobbjai közé is bekerült. A pénzügyi válság után, 2004-ben a vállalat csődeljárás alá került, a tulajdonlás kikerült a Jang család kezéből. A Jinrot a Hite Beer vette át, és jelenleg Hite Jinro néven forgalmazzák.

 

Cikket írta: Rácz Ivett

Forrás: fnnews.com, kedglobal.com, jinro-soju.com

Képek forrása: unsplash.com, pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr4718744154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása