2018 novemberében végigsöpört a nemzetközi sajtón egy koreai nőmozgalom, ami a "Szabadulj meg a fűzőtől!" (Escape the Corset) nevet viseli. A mozgalom követői a hagyományos koreai szépségideál nyomása és elvásárai ellen harcolnak. Azért küzdenek, hogy olyannak fogadják el magukat a nők, amilyenek valójában, még ha a társadalom mást is vár tőlük. Hogy két órás smink rutin nélkül is kimehessenek az utcára. Hogy rövid hajjal, szemüveggel és festetlen arccal is teljes értékű nők lehessenek.
A mozgalom tagjai a sztenderdizált női szépség ellen állítanak fel egy alternatív szépségideált, önelfogadásra buzdítanak. Kampányuk erősen kezdett, a social media felületeken drága, márkás sminktermékeket rongálnak meg, elpusztítva ezzel az elnyomónak tartott szépségápolás eszközeit.
A mozgalom egyik kiindulópontja Lina Bay „I’m not pretty” (Nem vagyok csinos) című videója volt, amit a fiatal lány a Youtubeon osztott meg. A kommentek sokaságából kirajzolódik, hogy sok lány és nő érezte magát megszólítva azáltal, hogy Bay csupasz arccal vállalta saját kinézetét, ami nem minden ponton felel meg a sztenderdizált nőiség kívánalmainak. Sokan beszámoltak arról, hogy már tizenéves korukban is majdnem napi két órát töltöttek a sminkeléssel, ami egy évre vetítve iszonyat sok idő. El tudjuk képzelni, hogy mindez leginkább az alvás, a társasági élet és a szórakozásra fordított idő rovására történt. A számtalan smink- és bőrápolási termék felhalmozása nemcsak az időre nézve van negatív hatással, hanem a nők pénztárcájára is.
A mozgalom tagjai elindítottak egy kampányt, ami arra buzdít, hogy ne vásároljunk sminkterméket és ne vegyünk igénybe szépségipari szolgáltatást a hónap első vasárnapján. Innen Magyarországról nézve ez nem hangzik nagy vállalásnak, de a 13 billió dolláros koreai szépségipar hazájában ez fontos és jelentős lépés.
Escape the Corset - Cha Ji-won mielőtt és miután abbahagyta a sminktermékek használatát
A nőkkel kapcsolatos elvárásokat talán egy másik történet jobban megvilágítja. 2018 áprilisában fordult először elő, hogy országos csatornán egy női riporter szemüveget viselt élő adás közben. Lim Hyeon-ju az MBC reggeli műsorában minden nap kontaktlencsét viselt, de a szeme nagyon kiszáradt tőle, és ez nagyon zavarta őt munkája során. Ezért tűnt fel egyik reggel szemüvegben, amihez saját bevallása szerint is „kellett egy kis bátorság”. Az ügy jelképessé nőtte ki magát, rengeteg támogató üzenetet kapott a csatorna és a műsorvezető is. Ez azért is érdekes, mert férfi műsorvezetők gyakran viselnek szemüveget adás közben. A hírekből az nem derül ki világosan, hogy a hölgy saját döntésétől vezérelve vagy a csatorna utasítására viselt lencsét, viszont az a tény, hogy egy szemüveg viselése ekkora jelentőséggel bírt, jól mutatja a nők tökéletességével kapcsolatos elvárásokat.
Noha a szemüveg esetében a csatona támogató üzeneteket kapott, az Escape the corset mozgalom tagjait sokszor fenyegetik meg az interneten. Ezek a negatív hangok felerősödtek a globális trendek (pl. Metoo kampány) kapcsán új erőre kapó nőügyek ellenpólusaként. Koreában egyelőre a huszonéves férfiak 76%-a, a harmincéves férfiak 66%-a helyezkedik a nőmozgalmakkal ellentétes álláspontra, de a társadalmi változás más szempontból azért nyomon követhető: Korea legnagyobb könyvesbolt lánca, a Kyobo felmérése szerint a nőmozgalmakkal kapcsolatos könyvek eladása 19%-os növekedést ért el a 2017-es évhez képest.
A cikket írta: Balassa Zsófia, a BazsiBeautyBlog írója
Források: