A koreai akciókrimik legújabb sikerfilmje megtörtént eseményt dolgoz fel. 2007-ben Heuksapa-incidens néven vált hírhedtté az a véres harc, melyet kínai bevándorló gengszterek vívtak a szöuli Guro negyed Garibong részében a környék feletti uralomért, a rendőrség pedig szép számmal tette hűvösre a bűnözőket. Ebbe a felállásba helyezi bele a The Outlaws a képzeletbeli zsarut, aki öklével csap szét a jómadarak között.
Ma Seok-do (Ma Dong-seok) az a fajta rendőr, aki jól lavíroz a bűnszervezetek szövevényes kapcsolatai között. Tudja, hogy a letartóztatások helyett olykor célszerűbb atyai pofonokat osztogatni a békés együttélés érdekében. Ha nem is áll módjában legyőzni az egész alvilágot, legalább poroszos rendet tart köztük. A gengszterek ismerik és tisztelik főhősünket, ha vaj van a fülük mögött, szó nélkül tűrik a pofonokat. A közép–kelet-európai nézők számára jól ismert Ma rendőr archetípusa: a nagydarab, kemény öklű, de vajszívű pofozógépről mindenki Piedonéja, Bud Spencer joggal juthat az eszünkbe.
A Ma Seok-do figuráját alakító Ma Dong-seok nem éppen a koreai szépségideál megtestesülése, mackós megjelenése és fáradt tekintete is inkább a Spencerrel való párhuzamot erősíti. A színész testfelépítése miatt az akciójelenetek is kicsit különböznek a megszokottaktól. A szédítően megkomponált harcművészet helyett ezúttal egy mindent letaroló buldózert láthatunk, de ez semmit sem von le a látványból, sőt, kifejezetten üdítő színfoltnak számít a sok hasonló film között.
Bár Ma-nak korábban is szép számmal akadtak jelentős mellékszerepei (The Unjust, 2010; Train to Busan, 2016) és főszerepei (One on One, 2014; Derailed, 2016), a The Outlaws főhősét egyértelműen a színész számára írták, állítólag a rendezővel közösen is ötlötték ki a filmet. Ez egyúttal igencsak érződik a filmen, hiszen az egyéb szerepekben feltűnő színészek mind egy szálig elbújhatnak Ma mögött, nem csak képletesen, hanem szó szerint is. Ugyanis hiába hozza a maximumot a színész, – az egyik gengszter megformálásáért Jin Seon-kyu elnyerte a Blue Dragon és a KOFRA legjobb mellékszereplő díját – Ma a hátán cipeli az egész filmet. De ez legyen a legnagyobb probléma! Ha Piedone is megjárta Olaszországot, Hongkongot, Afrikát és Egyiptomot (a többi, hasonló sémára épült Bud Spencer-filmről nem is beszélve), akkor nyugodt szívvel kívánhatunk legalább ugyanennyi pofozós filmet is koreai kollégájának, Ma Dong-seoknak is.
A cikket írta: Szilágyi Miklós
Borítókép forrása: koreanfilm.or.kr