Korea in Hungary

Ismerős arcok a koreai mozivászonról III.

Choi Min-sik

2017. október 31. - Koreai Kulturális Központ

Ha az ember olvasott vagy látott valaha dél-koreai filmekkel foglalkozó ismertetőket, cikkeket vagy könyveket, akkor több mint valószínű, hogy látta már annak a bizonyos torzonborz férfinak a képét, aki fenyegetően magasba emel egy kalapácsot. Ez az ikonikus kép, amely a kortárs koreai filmek szimbólumává vált, az Oldboy (2003, r.: Park Chan-wook) c. filmből származik, és a jól ismert arc pedig Choi Min-sikhez tartozik.

cho_min_sik_borito.png

Choi Min-sik az Oldboy c. filmben

Choi Min-sik 1962. január 22-én született Szöulban. Színészként végzett a Dongguk Egyetemen. Színházban (Equus, 1990), televízióban (Years of Ambition, 1990) és moziban (Kuro Arirang, 1989) is hamar debütált. 1998-ban dolgozott együtt először Kim Jee-woon rendezővel és Song Kang-hóval a The Quiet Family c. filmben – később mindkettőjük oldalán nagy sikereket ért el.

A nagy áttörést a Shiri (Swiri, 1999) c. kémdráma hozta meg, melyben ismét együtt játszott Song Kang-hóval. Az észak koreai ügynök megformálásáért több neves díjat is bezsebelt (Paeksang Arts Awards, Grand Bell Award, Director’s Cut awards). A világhírt Park Chan-wook 2003-as Oldboy c. filmje hozta meg számára, a kalapácsos férfi képe mára már egyet jelent a kortárs dél-koreai filmek magas színvonalával. Choi Min-sik lett a modern koreai mozi arca.

choi_min-sik_az_i_saw_the_devil_c_filmben.jpg

Choi későbbi filmjeiben csúcsra járatta a zavart elméjű figurák megformálását. A 2005-ös A Bosszú asszonya (Sympathy for Lady Vengeance) c. filmben ismét Park Chan-wook rendező alatt dolgozott, de ezúttal nem az ártatlanul bebörtönzött figurát, hanem egy velejéig romlott gyerekgyilkost játszott. Choi 2006-ban politikai szerepvállalása miatt önként visszavonult a filmszínész szakmától, ugyanis egy kormányrendelet a felére csökkentette a hazai filmek amerikai filmekhez viszonyított forgalmazási kvótáját. Ez, a színész szerint a koreai mozi halálos ítélete volt, amihez nem akarta a nevét adni. Choi csak 2009-ben tért vissza a filmezéshez (Himalaya, Where the Wind Dwells). 2010-ben, Kim Jee-woon rendezővel való újabb közös munkája során megformálta a kortárs koreai filmek valószínűleg leginkább visszataszító, legaljasabb, leggonoszabb antagonistáját, az I Saw the Devil sorozatgyilkosát. A film brutális erőszakosságától és Choi játékától megfagyott a vér mind a kritikusok, mind a közönség ereiben.

choi_min-sik_az_admiralis_c_filmben.jpg

A tökélete gonosz megformálása után Choi szerepválasztásai másfelé orientálódtak. 2014-ben Az admirális (The Admiral: Roaring Currents) c. történelmi–háborús eposzban Choi Min-sik megformálta a koreaiak törökverő Hunyadi Jánosát, a japánverő I Szunsin admirálist (lásd korábbi cikkünket). I admirális a híres Myeongnyangi tengeri csatában, 1957-ben egy maroknyi hajóval fényes győzelmet aratva rommá verte a sokszoros túlerőben lévő, megszálló japán flottát. A régmúlt nemzeti hőse után Choi egy allegorikus történelmi népmesében, A Tigris: Egy vadász legendája (The Tiger: An Old Hunter’s Tale, 2015) c. filmben már magát a koreai néplélek szimbolikus figuráját formálta meg (lásd korábbi cikkünket).

choi_min-sik_a_tigris_egy_vadasz_legendaja_c_filmben.jpg

Choi 2017-ben sem vesz vissza a munkatempójából, mindjárt 3 filmmel is jelentkezik: A The Mayor c. filmben Szöul kétes múltú polgármesterét alakítja, a The Underdog c. animációs filmben egy kóbor kutyának kölcsönözi a hangját, illetve a Silent Witness c. bűnügyi filmben is (az azonos című 2013-as kínai mozi koreai újrafeldolgozása) szerepet vállal. Érdemes odafigyelni e filmekre, hiszen Choi Min-sik életműve magáért beszél, tehetsége révén vált a kortárs koreai mozi arcává, a filmek legaljasabb gazfickójává és a nézők megtestesült nemzeti öntudatává egyszerre.

choi_min-sik.jpg

Játékfilmes filmográfia:

The Mayor – 2017

The Underdog – 2017

Silent Witness – 2017

Tigris: Egy vadász legendája (The Tiger: An Old Hunter's Tale) – 2015

Az admirális (The Admiral: Roaring Currents) – 2014

Lucy – 2014

In My End Is My Beginning – 2013

New World – 2013

Nameless Gangster: Rules of the Time – 2012

Leafie, A Hen into the Wild – 2011

I Saw the Devil – 2010

Himalaya, Where the Wind Dwells – 2009

A bosszú asszonya (Sympathy for Lady Vengeance) – 2005

Crying Fist – 2005

Springtime – 2004

Harcosok szövetsége (Taegukgi) – 2004

Oldboy – 2003

Chi-hwa-seon – 2002

Failan – 2001

Happy End – 1999

Shiri (Swiri) – 1999

The Quiet Family – 1998

No. 3 – 1997

Mom, the Star, and the Sea Anemone – 1995

Sara is Guilty – 1993

May Our Love Stay This Way – 1992

Our Twisted Hero – 1992

That Which Falls Has Wings – 1990

Kuro Arirang – 1989

Filmsorozatos filmográfia:

Love and Separation – 1997

Miss and Mister – 1997

Dad Is the Boss – 1996

Their Embrace – 1996

The Fourth Republic – 1995

Till We Meet Again – 1995

The Last Lover – 1994

The Moon of Seoul – 1994

Sun and Moon – 1993

The Burning River – 1993

Sons and Daughters – 1992

The Beloved – 1992

Years of Ambition – 1990

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

Képek forrása: the-totality.com, en.wikipedia.org, screenanarchy.com, whysoblue.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr4413103510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.