A koreai slow cinema
2015. február 08. írta: KoreaiKultúra

A koreai slow cinema

Beszélgetés Vincze Terézzel

Vincze Teréz – az Eötvös Loránd Tudományegyetem Filmtudomány Tanszékének adjunktusa és a Metropolis filmelméleti és filmtörténet folyóirat szerkesztője – 2014 első felében Dél-Koreában ösztöndíjjal folytatott kutatómunkát. A Tanárnőt e munkával kapcsolatban kerestem fel néhány kérdés erejéig.

vincze_terez.png

Hogyan kapta meg ezt az ösztöndíjat?

Egy kedves ismerősöm, Teszár Dávid – aki jelenleg nemzetközi tanulmányok szakra jár a szöuli Yonsei Egyetemen – hívta fel a figyelmemet a Korea Foundation programjára, miszerint minden évben meghirdetnek különböző kutatói ösztöndíjakat. Ezek között van a doktori fokozattal rendelkező kutatók számára meghirdetett Field Research Fellowship nevű posztdoktori ösztöndíj is, amire pályáztam. Ez az ösztöndíj maximum hat hónapra szól, és koreai kultúrával kapcsolatos kutatási programmal lehet rá pályázni. A koreai filmmel a 2000-es évek elején kezdtem el foglalkozni, azóta cikkeket publikáltam és konferencia-előadásokat tartottam a témával kapcsolatban, illetve a Metropolis koreai filmes számát is szerkesztettem. E tevékenységeim nagy valószínűséggel pozitívumok lehettek a pályázatom elbírálásnál.

Mi volt a kutatási programja az ösztöndíj keretében?

A programom központi témája az volt, hogy a „slow cinema” stílus megtalálható-e a kortárs koreai művészfilmben, és ha igen, milyen koreai jellegzetességei vannak. A slow cinema lassúfilmes esztétikájának jellemzői a kevés párbeszéd, a kommunikáció nélküli lassú dramaturgia, a hosszú beállítások és a minimalista vagy egyes esetekben amatőr szereplős színészi játék. A stílus nagy alapítói között tartják számon Tarr Bélát, de Ázsiában is vannak jeles slow cinema alkotók. A nemzetközileg legelismertebb alkotó, az egész életművét a slow cinemára építő tajvani Tsai Ming-Liang. A japán filmművészetben is vannak fontos képviselői az irányzatnak, de ott inkább emlékezetes filmek, mint teljes életművek születtek ezen irányzat keretében. Dél-Korea esetében – a slow cinema szempontjából bizonyos stiláris engedményeket téve – találhatunk néhány rendezőt, akit életmű szinten is nevezhetnénk "lassúfilmes rendezőnek", közülük kiemelném a következőket: Zhang Lu ( ), Jeon Soo-il ( 수일), Lee Yoon-ki (이윤기).

Milyen következtetésekre jutott?

A dél-koreai slow cinema művészfilmek jellegzetes tematikus, megközelítésmódbeli csoportokat különíthetünk el. Például Zhang Lu, aki egy koreai etnikumú Kínában született rendező, aki koreai produkcióban gyárt filmeket. Az ő filmjeire a társadalmi kitaszítottság, kirekesztettség lassúfilmes esztétikai megfogalmazása jellemző. Gyakran észak-koreaiak vagy a Kínában kisebbségben élő koreaiak problémáira koncentrál – Desert Dream (2007) című filmje például észak-koreai disszidensek kálváriájáról szól, akik Kínán keresztül szeretnének Dél-Koreába menekülni. A másik jellegzetes típus az európai hagyományokra alapozó modernista kamarafilm, mely erős melodramatikussággal átitatott modern nagyvárosi elidegenedés-történet. A nagyvárosi magányról és a kiüresedő párkapcsolatokról szóló történetek a nyugati nézők számára is ismerős szituációkat dolgoznak fel, nyugaton is "jól fogyaszthatóak", ezt jelzik e filmek fesztiválsikerei is. Ugyancsak jellemző típus a generációs konfliktusokat ábrázoló lassúfilmek, melyek a tradicionális értékek és a modern kultúra családon belüli összeütközéseiről, a család szerepének átalakulásáról szólnak. Lee Yoon-ki Ad Lib Night (2007) című filmjében például az apa meghal, és a család összegyűlne gyászolni, ezért megpróbálják felkutatni a családtól teljesen elszakadt, modern felfogású lányt. Az "elveszett" gyermek és a gyászoló család történetén keresztül a konfuciánus tradicionalitás és a modern élet összeütközéséről láthatunk történetet.

A koreai slow cinemának ez a néhány jellegzetes csoportja jól mutatja, hogyan jelenik meg a nemzeti karakter e globális filmstilisztikai trenden belül. A témával kapcsolatos részletes tanulmányom terveim szerint tavaszra készül el.

Köszönöm szépen!

 

Az interjút készítette: Szilágyi Miklós / 2014 (Koreai Filmhét)

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr627153511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása