Egy méltatlanul keveset emlegetett Biennálé
2023. április 28. írta: Koreai Kulturális Központ

Egy méltatlanul keveset emlegetett Biennálé

Avagy művészet a természettel harmóniában

A Geumgang Természetművészeti Biennálé (금강자연미술비엔날레) egészen különleges kapcsolódásokra nyit ablakot ember és természet között az érdeklődők számára. A Szöultól két órára fekvő Gongju városában kétévente megrendezésre kerülő esemény célkitűzése az újra kapcsolódásban, ember és természet együttműködésében foglalható össze. Az alábbiakban elmondjuk, miért érdemes mindenképp ellátogatni az eseményre, ha a közelben járunk.

2f751088d8ca600b13cd175d596faa81_1660893253_4206.JPG

A Biennálé megálmodása az 1981-ben alapított YATOO, azaz a Koreai Természetművészeti Egyesülethez köthető, mely területorientált művészeti mozgalomként fejlődött ki. A szervezet munkája során elsődleges cél, hogy azt a felfogást, mely szerint igazodni kell a természet rendjéhez és harmóniában kell élni vele, minél szélesebb körben népszerűsítsék a modern vizuális művészet eszközeivel. Ebben a szellemiségben 2022-ben már 10. alkalommal került megrendezésre az esemény, melyen egyaránt képviseltetik magukat koreai és nemzetközi művészek is.

A természetművészet olyan ágazata a kortárs művészetnek, mely a nyugati művészeti világban kevésbé jellemző, azonban egyre nagyobb ismertségre tesz szert. Alapvető ismertetője az irányzatnak, hogy a helyben elérhető, természetes alapanyagokból dolgozik. A műfajra jellemző továbbá, hogy tárgya maga az alkotás gesztusa, valamint annak befogadása is. Az alkotó együttműködik a természettel, az alkotások pedig nem kecsegtetnek a nyugati művészetfelfogásra jellemző örökkévalóság ígéretével és nem teszik függővé értéküket a konzerválhatóságtól. További fontos alapköve a műfajnak, hogy tudatosan eltávolodik az urbánus környezettől és a kultúrpolitikától, így az alkotás gesztusára helyezve a hangsúlyt. A természet nem tárgya a művészetnek és a művész sem valamilyen felsőbbrendű alkotó, aki uralja és átformálja azt, hanem sokkal inkább mediátor. Ez fontos különbség az elsősorban Amerikában teret hódító land-art művészetéhez képest.

Az esemény egyébként a barangolás gesztusára (helyenként túrázásra) és interakcióra épít, így különösen fontossá válik a zsigeri megtapasztalás. A Yeonmisan Parkban az erdő ösvényein sétálva, azok mellett találhatók meg a munkák. Ezek az alkotások nem ideológiai és politika háttérüzenetekből épülnek fel, értelmezésük pedig nem igényel előzetes ismereteket. Nem elmesélik, hanem demonstrálják, hogyan tud ember és természet utóbbi eszközként való használata nélkül újra összekapcsolódni, amit minden látogató maga tapasztalhat meg, azáltal, hogy megérinti, fel vagy esetleg belemászik a kiállított munkákba. Az alkotások – segítségével a látogatók – egyszerre játszanak a perspektívával (madártávlat) a különféle textúrákkal és vizuális benyomásokkal, a fényekkel. Diszkréten demonstrálja az alkotások beléjük kódolt mulandóságát, hogy a korábbi évek munkáinak egy része is megtalálható az ösvényeken sétálva. A nagyjából hatvan egyszerre kiállított munka közül több is a város ikonikus címerállatára, Goma medvére utal, ami talán az egyik legnépszerűbb látványossága és szimbóluma az eseménynek. A nagyméretű, kültéri alkotások mára már videóinstallációkkal és kis méretű, plasztikai munkákkal is kiegészültek. Az alkotások egyébként nem csak a biennálé időpontjában tekinthetők meg, a terület egész évben látogatható, talán érdemes is nem a leginkább mozgalmas időszakban (az őszi időszakban) látogatni. 

Az eseményre lehet, de nem biztos, hogy érdemes az általunk megszokott és ismert művészeti közeg és intézményrendszer perspektívájából rátekinteni. A Távol-Keleten megszülető művészeti magatartás és alkotási forma alapjaiban eltér a nyugati kortárs művészet szellemiségétől. A transzcendenshez, a megnyugváshoz, a kiismerhetetlenséghez való kapcsolódás motiválja. A természetművészet tudatosan vonult ki a galériák teréből és a művészeti piactól, a természetet egyaránt tekinti kiállítótérnek is. Ennek ellenére az elmúlt években fokozatosan visszacsorognak a természetművészetek a galériaterekbe különböző dokumentációk formájában, míg maga a fizikai alkotás lassan átalakul, majd az enyészeté lesz. 

A Természetművészeti Biennálé meglátogatását, hibrid jellegéből adódóan, egyaránt tekinthetjük kirándulásnak és kulturális programnak is, éppen ezért egyaránt ajánljuk a természet kedvelőinek, valamint a művészet iránt érdeklődőknek is. De fontos pozitívuma az eseménynek, hogy a fiatalabb és az idősebb korosztály számára is egyaránt élvezetes lehet, ezért családdal is bátran ajánljuk a látogatást. A benyomás persze mindenki számára eltérő lehet, ennek ellenére egy ilyen program talán az egyik legjobb módja a városból és a mindennapos nyüzsgésből való kiszakadásnak, ha az ember egy kicsit többre vágyik a megszokott kirándulásoknál.

 

A cikket írta: Lukács Edit

Felhasznált források: on-the-move.org, lovinglifemoore.com, octogon.hu

yatooi.com, natureartbiennale.org, fungi-paper.de, thesoulofseoul.net

Képek forrása: Geumgang Nature Art Biennale

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr7018112922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása