Csoszonban az a szóbeszéd járja, hogy meghalt a király. Az állapotos, ifjú királynő (Kim Hye-jun) és apja, Cho főtanácsos (Ryu Seung-ryong) senkit sem enged a király közelébe, még Lee Chang koronaherceget (Ju Ji-hoon) sem. Tagadják a halálhírt, azt állítva, hogy a király csak beteg. A koronaherceg úgy véli, a Cho-klán a hatalmi pozíciójának bebiztosítása végett titkolózik, ezért maga jár utána a rejtélyes betegségnek. A nyomok vidékre, egy eldugott kis ispotályba vezetnek, ahol különös dögvész üti fel a fejét, ami az egész országot a pusztulásba döntheti. A királyság megmentése közben a koronaherceg mellé szegődik hű testőre, Moo-young (Kim Sang-ho), egy eltökélt gyógyító, Seo-bi (Bae Doo-na), egy rejtélyes harcos, Young-shin (Kim Sung-kyu) és egy nemesi pojáca, Jo Beom-pal (Jun Suk-ho).
A Kingdom az egyik legnépszerűbb online televízió/streaming szolgáltató, a Netflix első, saját gyártású koreai sorozata. K-drámás bemutatkozásnak pedig parádés ötlet a Csoszon-kori kosztümös-zombis királydráma, hiszen így a műsor felkeltheti még az olyan médiafogyasztók érdeklődését is a koreai kultúra iránt, akik elsősorban a gore horror szubzsánerben látható, fröcsögő béltartalmak miatt nyomják meg azt a bizonyos lejátszás gombot.
A Kingdom Kim Eun-hee 2015-ös webtoonja alapján készült, az írónő pedig szabad kezet kapott a Netflixtől saját története képernyőre adaptálására, így nem kellett törődnie a korhatárbesorolással. Az ötletet Kim egy XIX. századi udvari dokumentumból merítette, amiben csak annyi áll, hogy egy meghatározatlan járvány több tízezer áldozatott szedett a fővárosban. A zombis vonal és az udvari dráma összefésülése szenzációs ötletnek bizonyult, a csoszoni kosztümös filmek ismeretében akár magától értetődőnek, sőt, hihetőnek is tűnhet az, hogy a nagyhatalmú összeesküvők a királyt is képesek visszaráncigálni a halálból, csak azért, hogy magukhoz ragadják a hatalmat.
Már csak a palota udvari intrikája és a szereplők viszonyrendszere elvinné a hátán a sorozatot, olyan jól összerakott a csoszoni háttér. És akkor még nem is beszéltünk a koreai kosztümös filmek sajátjáról, a csodás jelmezekről, az akkurátus kellékekről és díszletekről. Valójában adott volt egy profi, kiforrott gyártási környezet és az azt megalapozó koreai mesteremberek – a rendezőtől kezdve, az operatőrön át egészen a díszletépítő munkásokig – akik már kisujjból is kiráznának egy elsőrangú történelmi filmet.
És ez lerí a Kingdom minden egyes képkockájáról, amit a 2016-os Tunnellel nagy sikert arató rendező, Kim Seong-hun álmodott filmre. Legyen szó a zombik brutális vérengzéséről, vagy a palota szemet gyönyörködtető környezetéről, maga a megfilmesítés, a képi világ csodásan megkomponált marad. A szimmetrikus, középre komponált és olykor egészen síkszerű képek olyan hatást keltenek, mintha színházban ülnénk, vagy pedig éppen egy korabeli festmény elevenedne meg a szemünk láttára.
Ezzel a szemet gyönyörködtető, míves operatőri munkával szó szerint gyomorfogatóan erős kontrasztban áll a zombik ábrázolása és az invázió bemutatása – viszont legalább olyan aprólékos mestermunka. A Kingdom sminkesei igazán kitettek magukért, a zombikat alakító statiszták tényleg úgy néznek ki, mintha pár napos hullák elevenedtek volna meg. Szerencsére ezek a borzalmas lények viszonylag mérsékelt játékidőt kapnak. A sorozat rémei a modern, gyors zombik és Az utolsó ember a Földön (The Last Man on Earth, 1964) vámpírszerű élőholtjainak keverékei: reanimált, kannibál hullák, akik csak alkonyattól pirkadatig aktívak. Az éjszakai zombiknak két óriási előnye is van. Egyfelől a nappal játszódó jelenetekben marad elég idő az érdekes karakterek építésre és az izgalmas cselekmény kidolgozására, másfelől így maguk a riogató zombik sem válnak unalmassá, lerágott csonttá.
Az örömben csak annyi üröm van, hogy a Kingdom első évada mindössze 6 epizódból áll, és úgy marad félbe a történet, hogy már a néző is falánk zombiként várja a folytatást. A jó hír viszont az, hogy a nagy sikerre való tekintettel a Netflix már be is rendelte a második évadot. Az eddigi hat részt látva biztosak lehetünk abban, hogy a Kingdom stábja továbbra is olyan produkcióval áll majd elő, ami igazi etalon, mind a történelmi filmek, mind a zombifilmek körében.
A cikket írta: Szilágyi Miklós
Képek forrása: asianwiki.com, youtube.com, netflix.com