Így mulatnak a koreaiak
2017. március 23. írta: KKK admin

Így mulatnak a koreaiak

A trotról

Évtizedekkel Psy világhódítása és kedvenc idolaink előtt, a ma ismert koreai populáris zene teljesen más formában létezett. A trot (트로트, ejtsd. thürothü) alapozta meg mindezek jövőjét. Zeneileg kevésbé összetett, mindenki számára befogadható. Zene, amely egy nemzetet segített át az ország nehéz időszakain.

rsz_rain-baro-tae-jin-ah-inkigayo-soompi-800x450.jpg

Idősebbek és fiatalok máig szívesen énekelnek régi trot dalokat. Ez a korosztályokat áthidaló műfaj nemzeti szinten beleivódott az emberekbe. Amikor először hallgattam bele pár trot dalba, önkénytelenül párhuzamot vontam köztük, és a magyar táncdalok, mulatós között. Ha úgy nézzük, nem is állnak annyira távol egymástól. Repetitív szövegek, sokszor oda nem illő háttértáncosok és egyszerű hangzás világ jellemzőik. Mégis ezek teszik utánozhatatlanná őket. Népszerűségük már nem olyan, mint régen, de amikor mulatozásról van szó, egy-egy mindig előkerül.

A trot kialakulására legnagyobb hatással az 1900-as évek első felében fennálló japán megszállás volt. Hisz' mi más öröme lehet a népnek a nyomorúságos politikai időszakban, ha nem a muzsika. Japán és koreai zenei elemeket ötvöztek némi nyugatias hangzással, melynek egyvelegéből végül létrejött a trot. Korábbi elnevezései például a yuhaengga és a ppongjjak. Maga a trot pedig az angol „foxtrot” szóból ered. Mindez azért, mert a foxtrotthoz hasonlóan, itt is kétütemű a zene ritmusa. A dalszövegek nagy része a szerelemről szól, egy másik része pedig az élet nehézségeiről és szépségeiről. A műfaj legnagyobb képviselői Patti Kim, Tae Jin Ah (a fenti képen, jobb szélen) és Lee Mi Ja.

A trot népszerűsége az 1920-as évektől töretlen volt, de az 1980-as évek változó világzenéje és a globalizáció Dél-Koreát is elérte, a '90-es években pedig a Seo Taiji and Boys feltette az i-re a pontot korszakalkotó hangzásvilágával. A fiatalok már nem kértek az elavulóban lévő trotból. Itt kezdődött a koreai popzene átformálódása. A változások ellenére a műfaj nem tűnt el, csupán háttérbe szorult, utat engedve egy új műfaj létrejöttének.

A trot jelenlétét erősítette a 2014-ben megjelent sorozat is, a „Trot Lovers” (azaz „A trot szerelmesei”), amely egy lány történetét meséli el, akinek legnagyobb álma, hogy kiváló trot énekeső legyen. A dalok pedig olyan műsorokon keresztül maradnak fenn, mint például az Immortal Songs 2, amelyben idol énekesek versenyeznek egymással legendásnak számító dalok feldolgozásával. És ha már itt tartunk, nem ritka az sem, hogy idolok róják le tiszteletüket a műfaj iránt egy-egy dal megjelentetésével. A Super Juniornak külön trot sub-unit-ja van Super Junior-T néven, és bár nem túl aktívak, pár dalt felénekeltek a műfajban. A BigBangből ismert Daesung is kiadott több hasonló jellegű számot, csak japán nyelven.

A trot tehát még midig jelen van a zenei szférában, megbújva, régi szép emlékként, amellyel öröm nosztalgiázni. Én mindenkit arra ösztönzök, hogy hallgasson meg pár dalt a műfajban. Nem fogjátok megbánni.

 

 

A cikk szerzője: Karai Bernadett

A szöveg forrása: wikipedia.com

A kép forrása: alchetron.com

A cikkben a koreai nevek angol átírás szerint szerepelnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr6512289377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása