Kwon Taegyun
2016. június 30. írta: Koreai Kulturális Központ

Kwon Taegyun

NOMAD

Kwon Taegyun (1955-2015) a Gyeongnam tartománybeli Euiryeong-ban született. Felsőfokú tanulmányait, alap-és mesterképzésben is, a Chungang Egyetem Képzőművészeti Tanszékének (Chungang University Fine Arts Department) fotográfia szakán végezte el. Munkásságát a havonta megjelenő Mély Vizek (Waters That Run Deep) nevű kiadványnál kezdte, ahol fotóriporterként dolgozott, majd a Joongang Daily napilap Aktuálpolitikai Média osztályának fényképészeti igazgatója lett.

borito_kwon.jpg

Dolgozott továbbá a Kék Ház elnöki osztályán is, ahol a 17-ként megválasztott elnökről készült fényképes dokumentációkért felelős archívumtár ügyvezető igazgatója volt. Szaktekintélyét tovább növelte a Hangaram Történelmi és Kulturális Intézet (Hangaram History and Culture Institute) tagjaként, a dokumentumfényképészekből álló ’ONBIT’ csoport elnökeként, valamint a Shingu Egyetem Fényképészet és Video Média Tanszékének (Shingu University Photography and Video Media Department) professzoraként végzett tevékenysége is.

Mindeközben fotóművei több önálló és csoportos kiállításon is részt vettek. A NOMAD- Rövid Feljegyzés a koreaiak változó életéről az 1980-as években (NOMAD- A Little Record of the Changing Lives of Koreans in the 1980s, Looks Galéria, Szöul, 2010-2013), valamint a Néma Kövek-Dolmenek (Silent Stones-Dolmens, Goeun Fényképészeti Múzeum, Busan, 2010) címet viselő kiállításokon alkotásait önállóan, a Fénykép Két Emberről (The Photography of Two Persons, 1982), illetve a Dali Nemzetközi Fotográfia Fesztiválon (Dali International  Photography Festival, Dali, Kína, 2013) pedig más művészek munkáival együtt csodálhatta meg képeit a közönség. Természetesen az utóbbi két kiállítás csupán kiragadott példa a több tucatból. Számos könyvet publikált, koreai nyelven Történetek művészekről (The Stories of Artists), A fényképész: LIMB Eungshik (Photographer LIMB Eungshik, Namusup, 2006), Három falu képe (The Image of Three Villages) és Harminc évvel később (Thirty Years Later, Youlhwadang, 2006) címen jelentek meg művei. A Korea felfedezése (The Discovery of Korea, Discovery Media) címet viselő kötete pedig angol és japán kiadásokat is megélt. Elkötelezett érdeklődése a fotográfiák nyomtatásban való megjelenítése iránt számos írói együttműködéshez vezetett különböző regényírókkal és történészekkel.

kwon_taegyun.jpg

Kwon elszántan fényképezte Korea kultúráját, történelmét és az ott élők életét. Munkásságát nagyra becsülik, mivel képei „a legtökéletesebben örökítik meg Korea érzésvilágát”. Első fotókönyvének megjelenésére 2014 tavaszától készült, ezért sokakat elszomorított 2015 januárjában bekövetkezett hirtelen halála. Családja és közeli kollégái 2016 januárjában egy megemlékezést tartottak, amelynek keretein belül fotókiállítást is rendeztek munkásságának tiszteletére. Nem követve más fényképészek stílusát, Kwon Taegyun egy olyan koreai fotográfus volt, aki inkább az élet csendes és nyugodt megfigyelését választotta múzsájának, és aki egyben a saját érzéseit is „megörökítette” a képkockákon.

2015. január 2-án, a mindössze 60 éves fényképész, Kwon Taegyun elhunyt akut szívelégtelenségben. Szinte felfoghatatlan egy olyan ember hirtelen halála, aki a tudásából annyi mindent átadott, mégis mindig meghallgatott másokat, aki őszinte és alázatos volt, és aki mély szenvedéllyel viseltetett a fényképészet iránt.

A NOMAD nevet viselő fotó projektjének címét maga Kwon Taegyun fogalmazta meg. Több mint, 30 évig járta Korea vidékeit, így a kiállítás, amely összefoglalja, hogy „mit jelent az élet, s hogyan élnek ennek az országnak a lakosai?”, nemcsak a koreai dokumentumfényképészet archetípusát testesíti meg, de felfedi a művész élettörténetét is. Kwon munkáin megelevenedik az 1980-as évek Koreája, amikor 30 évvel ezelőtt az urbanizáció és a fejlődés ténylegesen középpontba került. Az 1980-as évek egy politikailag nyugtalan időszak volt a Koreai-félszigeten. Míg sok dokumentumfényképészt a társadalmi kérdések foglalkoztatták, addig Kwon olyan emberekre irányította a gépét, akikkel az utcán találkozott. Nemcsak kis-és nagyvárosokban, de falvakban is járt, ahol bepillantást nyert az átlagemberek magánéletébe. Képi nyelvezetét a természetesség hatja át. Fotóin az emberek minden mesterkéltségtől és merevségtől mentesen néznek a kamerába. Ez annak a jele, hogy szemkontaktust létesített az emberekkel, így természetes harmóniát tudott velük kialakítani, mintha maga is közülük való lett volna. Emiatt a koreai temperamentum melegsége könnyedén felfedezhető a fényképein.

Fekete-fehér, koreai érzékenységgel átitatott képei a mostanra elhalványult, 80-as évek Koreájának kulisszáiba engednek bepillantást nyerni közvetlen kifejezésmóddal és rendezett képszerkesztéssel. „Ah, azok az idők”… Ez a mondat szomorú emlékeket és halvány vágyakozást ébreszt az 1980-as évek változások elé lépett Koreája iránt. Kwon Taegyun munkássága pedig éppen attól válik felbecsülhetetlen fontosságúvá, hogy fotói az utolsó emlékek arról a Koreáról, amelyet a gyors iparosodás előttről ismerünk.

SEOK Jaehyun, a kiállítás kurátora

 

Az IMAGING KOREA című kiállítás augusztus 28-ig tekinthető meg a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeumban.

 

A cikket írta: Vizi Erzsébet

Fotók forrása: Kwon Taegyun, Koreai Kulturális Központ, Laczkovich Virág

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr298847796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása