Sin Dzsung-Hjan, a koreai rockzene keresztapja
2015. augusztus 06. írta: KoreaiKultúra

Sin Dzsung-Hjan, a koreai rockzene keresztapja

A koreai rocklegenda, Sin Dzsung-Hjan (신중현) 1938-ban született Szöulban. Édesanyja korán meghalt, édesapja később újranősült, és egy japán nőt vett el. Sin gyermekkorát Mandzsúriában és Japánban töltötte, Koreába csak a világháború vége után tértek vissza, ahol Csungcsang tartományba költöztek. Mindössze 14 éves volt, amikor apja meghalt, és rá egy évre mostohaanyja is elhunyt. A fiatal Sin Szöulba költözött fel, ahol nappal egy patikának dolgozott kifutófiúként, esténként pedig tanulmányait végezte.

shin_jung_hyeon_1_2.jpg

Szabadidejében, éjszakánként tanult meg gitározni autodidakta módon, és hamarosan annyira belejött, hogy egy belvárosi zeneiskolában adhatott gitárleckéket. Tehetségét látva javasolták neki, hogy menjen el egy meghallgatásra, hogy a Dél-Koreában állomásozó amerikai Nyolcadik Hadseregnek játszhasson.

1957-től Jackie Shin név alatt kezdett fellépni a körletek klubjaiban. Sin Dzsung-Hjan szerint az amerikai katonai bázisok voltak a koreai rockzene szülőhelyei. Addig a legtöbb koreai szórakozóhelyen csak tánc-, tangó-, vagy trotzenét lehetett hallani. A hadsereg klubjaiban azonban más-más zenét játszottak: dzsessz-sztenderdet a tisztekenk, countryt az altiszteknek és rock and rollt a közlegényeknek. Sin több mint 10 éven keresztül játszott katonai klubokban, eleinte főleg az akkor népszerű amerikai előadók instrumentális slágereit; többek között Billy Haleyt és Duane Eddyt. Elvist imádta, a Love me tender film után vett is egy bőrkabátot, és utánozni próbálta a Király színpadi mozgását és zenéjét, de saját elmondása szerint is pocsékul csinálta, úgyhogy feladta az Elvis-imitátor szerepét, és saját hangját kereste meg. A rockzene fokozatosan terjedt el az egész országban, Sin pedig 1961-ben megalapította Korea első rockbandáját, az Add 4-t, aminek zenéjét a Beatles és Jimi Hendrix inspirálta. Az átütő sikerre azonban egészen 1968-ig kellett várni, amikor a középiskolás lányduónak, a Pearl Sisters-nek írt egy albumot Nima címmel.

Nima / 님아

Sin a következő hét évben emelkedett sikereinek csúcsára. Kialakította egyedi gitárstílusát, pszichedelikus hangzásvilágát, és ontotta magából a különböző slágereket saját és más zenekarok, énekesek (pl. Kim Dzsangmi / 김정미, Kim Csudzsa / 김추자) számára.

Kim Csudzsa / 김추자 – Mielőtt késő lenne

1972-ben telefonhívást kapott a Kék Házból, a koreai elnöki irodától. Felkérték, hogy írjon egy dalt az elnök, Pak Csong Hi dicsőítésére. Sin nem szerette az elnököt és a katonai junta tekintélyelvű politikáját, ezért visszautasította a kérést, és helyette megírta a Gyönyörű tájék (아름다운 강산) című számát. Engedetlensége miatt Sin-re rászálltak a hatóságok, jelentettek róla, a rendőrség rendszeresen zaklatta. Hosszú haját le akarták vágatni, a cenzúra pedig elkezdte betiltani a dalait. A Szépség (미인) című dalát azzal az indokkal kaszálták el, hogy túl harsány és vulgáris.

 A Szépség / 미인

1975-ben letartóztatták kábítószerrel való visszaélés miatt. Elmondása szerint jópárszor kísérletezett marihuánával, hogy jobban megértse a zenét. Négy hónappal később kiengedték, de tiltólistára került, hivatalosan nem léphetett fel közönség előtt, zenéjét pedig betiltották. Újra visszaszorult a katonai bázisok környékén lévő klubhelyiségekbe, ahol támogatóinak és rajongóinak köszönhetően tudott szerény szólókoncerteket adni, hogy eltartsa magát.

Csak 1979-ben, Pak Csong Hi halála után léphetett újra a refektorfénybe, de az igazi sikerek már elkerülték. Az idő eljárt zenéje felett, a világ és Korea ízlése is megváltozott, a ’80-as években beköszöntött a diszkózene korszaka. Évről évre adott ki új lemezt, és megpróbálta diszkózenével felturbózva kiadni korábbi slágereit, kevés sikerrel. 1980-ban az amerikai laktanya és a külföldiek negyedében; Itewonban nyitott egy klubot, ám üzlettársa pár év után kitúrta őt, így 1986-ban Szöul délkeleti részén, Mundzsang-dongban nyitott új helyet Woodstock néven, ahol évekig rendszeresen fellépett. 2006-ban vonult vissza a nyilvánosságtól, azóta csak egy-egy koncert erejéig tért vissza. Legutóbb 2013-ban a City Break nevű kétnapos fesztiválon lépett fel az akkor 75 éves mester, színpadon három fiával, akik szintén a rockzenei pályát választották.

A cikket írta: Szabó Gábor Andor

Forrás: Mark James Russell: Pop goes Korea; Norimitsu Onishi: Korea’s Godfather of Rock Makes a Comeback

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr977671862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása