A koreai Oscarnak is tartott filmes gálán, a Nagyharang-díj (대종상 영화제) tavaly decemberi átadóján fordult elő először, hogy a rendezvény tiszteletbeli nagyköveteinek a filmszakmán kívüli szereplőket kérjenek fel. Egyszerre jelzi az idők változását és a közösségi média térnyerését, hogy ezek a nagykövetek a TikTok világából érkeztek – a rövid videókat készítő, négy tartalomgyártó-nagyágyú követőinek száma meghaladja a 110 milliót.
Persze rajtuk és a k-pop sztárokon kívül ezernyi más koreai tartalmat is találunk a TikTokon, legyen az nyelvtanulás, gasztronómia, taekwondo, kint élő expatok beszámolója, utazási tippek vagy épp a helyiek tapasztalatai a mindennapokból. Mutatunk hát pár felhasználót, akit érdemes lehet követnünk, ha érdekes koreai videókra vágyunk.
Kezdjük rögtön Szöul hivatalos turisztikai szervezetével! A Visit Seoul csatornáján kedvcsináló életképeket kapunk a dél-koreai főváros mindennapi életéből, a street foodtól kezdve a piacokon és a helyi fesztiválokon át a királyi palotákig. Ideális lehet akár egy készülő utazás előtt a tippek beszerzésére, vagy akár a nosztalgiázásra. Valamint a kevésbé felkapott látványosságokért! A Szöuli Botanikus Park például a maga több mint félmillió négyzetméternyi területével a legnagyobb biodóm az országban.
@visitseoul Spring outing at #SeoulBotanicPark �� � Seoul Botanic Park �서울식물원 #Seoul #틱톡여행 #Tlog #Seoul #TikTokTravel #SeoulTravel #SeoulLife #SeoulVlog #VisitSeoul ♬ 오리지널 사운드 - Visit Seoul
Tudtátok, hogy Szöulban egy óriás garázdálkodik? A kedves behemót nem más, mint a Bellygom nevű rózsaszín mackó. A népszerű karakter több helyen is feltűnhet, de vigyázzunk! Nem minden kitömött plüss ám, ami annak látszik! Egyes mackók csak az alkalomra várnak, hogy a frászt hozzák a fotózásra beálló városiakra, amikor váratlanul megmozdulnak. A karakter olyan népszerű, hogy a különböző szöuli fesztiválokon külön fotószekciót állítanak fel a kedvéért.
@bellygom 홍대 존잘 사장님 놀래키기ㅋㅋㅋ#안새로이 #벽돌포차 #홍대 #헌팅 #귀여운영상 #prank #웃긴영상 #귀여워 #ㅊㅊ #벨리곰 #홍대남 #bellygom ♬ 오리지널 사운드 - belly.벨리곰
A TikTok egyértelműen a Z generáció alkalmazása, így aztán nem csoda, hogy a koreai felhasználók is alapos meglepetéssel fogadták, amikor a közösségi videómegosztón feltűnt Na Munhi (Na Moon-hee, 나문희). Rövid videóival a 82 éves veterán színésznő bizonyítja, hogy nemcsak a húszéveseké a világ, és badass nagymama karakterével korábbi film- és sorozatszerepeit is megidézi. Elmaradhatatlan kelléke időnként a népszerű High Kick! című szitkom okán az édesburgonya, miközben gyakran kifigurázza csapatával az aktuális trendeket. Rövid idő alatt összegyűjtött csaknem 300 ezer követőt, de sokan bajban leszünk, ha a színésznőt követni akarjuk, mert a legtöbb videója kizárólag koreai nyelvű.
@moonhee.41 #유니코 #나문희 #틱톡상황극 #틱톡코미디 #틱톡순삭 #호박고구마 #fyp #trend #meme #sigma #sigmagirl ♬ 오리지널 사운드 - 나문희
Jelen pillanatban, 2023. május elején az aktuális lájkok és megtekintések (tehát nem az összes követőszám) alapján a koreai tiktokerek listáját – talán nem meglepő módon – három k-pop előadó vezeti. A TXT, a BlackPink és az Enhypen hármasa után jön az igazi meglepetés, méghozzá két kiskutya formájában. Ők Miso és Ara, akiknek több mint 14 millió követőjük van – aktivitásukkal jelenleg éppen megelőzik az utánuk következő Seventeen fiúcsapatot is. Jó, ehhez a sikerhez most történetesen egy k-pop sláger is hozzájárult, ahogy Miso is beszállt a TikTokon tomboló Flower-mániába, amellyel az énekesnő Jisoo ikonikus koreográfiáját boldog-boldogtalan megidézi:
@miso_ara Wild flower�� #미소아라 #foryou #misoara #지수꽃 #꽃 #fyp ♬ 꽃 - JISOO
Amíg a lány- és fiúcsapatok, valamint a cuki kiskutyák népszerűsége evidensnek is mondható, a lista hatodik helyén már érkezünk is a TikTok egyik sajátosságához: Beddy simán össze tudott szedni annyival 8 millió követőt, hogy szép. Rendszerint tényleg nem csinál semmi mást, csak áll ugyanabban a pózban a fürdőszobaajtóban, és az épp aktuális trendeket és kihívásokat dolgozza fel. A srác tipikus olccsang (ulzzang, 얼짱), és mozgalmasabb videókat inkább akkor látni tőle, amikor más tiktokerekkel áll össze.
Az olccsang olyan internetes híresség, legyen az nő vagy férfi, akinek hibátlan a külseje, az arcbőre, és megjelenésében a tökéletes porcelánbabákat idézi. Az olccsangoknak már az internet hajnalán igazi rajongótáboruk volt a különböző fórumokon, közülük többeknek sikerült később énekesi vagy színészi karriert felépíteniük. Dél-Koreában, ahol erős a megfelelési igény a szépségsztenderdeknek, az olccsang-jelenség társadalmi problémákat is generál: sok fiatalt és kamaszt frusztrálja, ha nem tudja a tökéletesnek tartott külsőt elérni.
@gurrms0630 I � U
♬ pump it - �
A felkapottabb tartalomgyártók mellett persze bőven akad felfedezni való. A tradicionális koreai népzene és néptánc egyik előadója Szong Cshanghjon, aki phungmul táncosként járja a világot. Az előadások vagy épp a próbák előtt pedig bemelegít, de mindezt popzenére teszi. A phungmul (풍물) a paraszti, földművelő kultúra részeként született, később a vidéki ünnepek és falusi közösségépítő események, valamint a sámánisztikus rituálék elmaradhatatlan részévé vált. Hangsúlyos eleme a hosszú papírszalaggal díszített kalap, a szangmo (상모), amivel tánc közben, a fej forgatásával látványos hatás érhető el.
@namttoo0 공연 대기시간 중 딱걸림� #fyp #dance #추천 #상모 #냄뚜 ♬ original sound - SPANKY YNVS
Ha a koreai humorba is belekóstolnánk, tucatnyi tiktoker közül is választhatunk. A leghíresebb a maga 55 millió követőjével WonJeong, aki a Nagyharang-díj nagykövete is volt, és aki esetlen szomszéd srác imidzsével és időnként gyerekes poénjaival tett szert óriási népszerűségre. Vagy ott van a mindenféle témát könnyed stílusban feldolgozó Iam.From.Korea, akitől például megtudhatjuk, hogy sok koreai retteg a galamboktól. Ha azonban az ön- és társadalomkritikus, valamint szatirikus humoron keresztül szeretnénk többet megtudni Dél-Koreáról, akkor a Mykoreandic nevű tartalomgyártó a mi emberünk.
@mykoreandic When you visit Korean wedding � #learnontiktok #에듀톡 ♬ original sound - Mykoreandic
Bár a TikTok hírneve kétes, mint minden alkalmazásnál, itt is annyi a titok, hogy tudnunk kell helyesen használni. Igen, teljesen elborult videókat is találni rajta, de ezeket könnyű kikerülni, ha megtanuljuk kezelni. Profi algoritmus sorolja a képernyőnkre a videókat, de a technológia – még – nem tart ott, hogy olvasson a gondolatainkban. Ha olyan videót látunk, ami valóban tetszett, akkor nyomjunk egy lájkot! Ha olyan kisfilm következik, ami nagyon nem az ízlésünknek való, akkor tudassuk az algoritmussal, hogy ilyet nem kérünk! (Ehhez a videót hosszan nyomva hívjuk elő a menüt, és bökjünk a „nem érdekel” opcióra.) Amennyiben így folyamatosan személyre szabjuk az algoritmust, akkor a követéseink és a kedveléseink alapján csak a minket valóban érdeklő tartalmakból kapunk. Érdemes erre odafigyelni!
A cikket írta: Kocsis G. János
Források:
Szöul város hivatalos honlapja
Fotó: unsplash.com