Korea in Hungary

Ők is csinálják a fesztivált

A koreai mulatós (trot) sava-borsa

2019. augusztus 13. - Koreai Kulturális Központ

Mindannyian tudjuk, mi is az a mulatós: végy egy Roland szintetizátort, adj hozzá egy tenorszaxofont, számolj el 3+2-ig, a végeredményt pedig tálald a vegyes salátaként innen-onnan összeszedett zenei motívumokkal. Mi – magyarok – aztán igazán tudunk mulatni, akár még mulatósra is, ha eleget iszunk. Persze, ezzel nem vagyunk teljesen egyedül a világon, ugyanis ami itt nekünk a mulatós, az Koreában nagyjából a trot.

trot_lead.png

Természetesen a fentebb írt, egyszerű, de jól csengő beharangozónál a valóság egy kicsit összetettebb. A koreai trotnak is megvan a maga története, lásd a blog korábbi, összefoglaló cikkét. Mostani cikkünk a történelmi aspektus ismertetése helyett arra tesz próbát, hogy közelebb hozza a trot világát a Szenes Iván és Sláger Tibó munkásságát jól ismerő magyar közönséghez. Nem csak K-pop a világ.

Korda kontra Korea? – Popslágerek táncdafesztivál-módra

Ahogyan a mai mulatós, úgy a mai trot is a ’60-as, ’70-es évek örökzöld táncdalslágereiből nőtt ki. Ez az éra számít a trot aranykorának, a legnagyobb slágerek megszületésével a legnagyobb sztárok karrierje is beindult. Mind a dalok, mind az énekesek máig töretlen népszerűségnek örvendenek. Az alábbiakban az örökzöld trotslágerek Top 5-be való sorolására teszünk kísérletet. A dalok stílusa olyannyira ismerős lesz, mintha csak egy Best of Táncdalfesztivál-válogatást hallgatnánk Korda Györggyel vagy Zalatnay Saroltával.

5.) Cho Yong-pil – Return to Busan Port (1976)

Cho Yong-pil 1976-ban, mindjárt az első szólószámával bekerült Dél-Korea popkultúrájának dicsőségcsarnokába. A Return to Busan Port (Jöjj vissza a puszani kikötőbe) című dal az otthontól elszakadt testvér hazavárásáról szól. Cho a fél évszázados – és még mindig tartó – pályafutása alatt 19 albumot készített, a legutóbbit 2013-ban.

4.) Sim Soo-bong – Men are Ships, Women are Ports (1984)

Sim Soo-bong igazi népzenei családba sarja. Apja elismert népdalgyűjtő volt, nagybátyja panszori énekes, nagynénje pedig néptáncos. Sim 1978-ban robbant be a köztudatba a Men are Ships, Women are Ports (A férfiak hajók, a nők kikötők) című számmal, amely a fájdalmas szakításról és az egyoldalú, örök szerelemről szól. A dal népszerűségének a demilitarizált övezet sem tudott az útjába állni, nagy sikert aratott Észak-Koreában is.

3.) Nam Jin – With You (1972)

Nam Jin, vagyis a koreai Elvis Presley a koreai trot igazi gigasztárja, egyszerűen megkerülhetetlen ebben a műfajban. Nam Jin már 1965-től ismert énekes volt, mikor 1972-ben megjelent a With You (Veled) című slágere. A dal a zöld mező közepén, csinos kis lakban eltöltött boldogságról szól. A With Youhoz még videoklip is készült, érdemes megnézni Nam igazi Elvises mozgását 1:20-tól.

2.) Na Hoona – Hometown Station (1972)

Nam Jin nagy kihívója Na Hoona volt. A két rivális az évek során szoros barátságot kötött, közös lemezt is kiadtak, alkalmanként közösen is koncerteznek. Bár igazából nincs eldöntve, hogy melyikük a nagyobb sztár, Nam ennek ellenére megkapta a trot királya elnevezést. Az alábbi linken Nam 1972-es slágerét, a Hometown Stationt (Állomás a szülővárosomban) hallgathatjuk meg egy 1987-es koncertfelvételen. A dalszöveget nyitó kozmosz szó első hallásra megtévesztő lehet, a világűr helyett ezúttal a pillangóvirágra kell gondolni (ami latinul Cosmos), melyek a régi szép időket elevenítik fel.

1.) Kim Soo-hee – Southbound Train (1984)

Már a régi klasszikusok között is akadtak még régebbi klasszikust feldolgozó dalok. Kim Soo-hee Southbound Train (Déli vonat) című 1984-es számát például Son In-ho 1956-os Honam Rain (Eső Honamban) ihlette. Kim dala az első szerelem elmúlásáról szól, amit az énekesnő a vonaton sír ki magából. A Southbound Train hangzásvilága frissebb, energikusabb, ezért a mai napig nagyon menő dal.

Ők lennének a trot aranykorának legnagyobb előadói és slágerei. Természetesen a sorrend felállítása teljesen szubjektív, ahány adzsumma, annyi vélemény.

Annyeong, itt a Dáridó – Mulatós reneszánsz

A több évtizeddel ezelőtti slágerekkel együtt korosodtak a sztárok, és együtt korosodott a célközönség is. A soron következő generációk számára egyre cikibb lett a trot. Ugyan melyik tinédzser hallgatna szívesen szerelmes dalokat egy 50-70 évestől? A korosztály és a népszerűség igazi felfrissülésére 2004-ig kellett várni, amikor a még huszonéves Jang Yoon-jeong bebizonyította, hogy létezik trot a nyugdíjas életkor alatt is. A bulis nosztalgiázással együtt a trot ismét egyre menőbb lett. Top 5-ös lista helyett ezúttal egy kvázi fontossági sorrendet állítunk fel, amin keresztül nyomon követhetjük a mulatós trot népszerűségének előretörését a 2000-es években. Kezdjük is a már említett legfontosabb előadóval és az ő korszakos slágerével!

1.) Jang Yoon-jeong – Oh My Goodness! (2004)

A fiatal, szép és tehetséges énekesnő, Jan Yoon-jeong hatalmas meglepetést okozott az óriási sikert arató trot dalával, az Oh My Goodness!-szel (Jaj, Istenem!). A nosztalgia- és népszerűségi hullámot elindító nóta témája a szerelem első látásra. A dal szellemével ellentétben Jang és a trot műfaj igen nehezen talált egymásra. Jang már 1999-ben énekversenyt nyert, de igazán mégsem tudott befutni. Amikor 2004-ben megkeresték az Oh My Goodness!-szel, a későbbi gigaslágert már nyolc énekesnő is visszadobta, Jang pedig három napig sírt, hogy trotot kell énekelnie. Ekkor még ő sem gondolt arra, hogy a műfajt feltámasztó trotsztárrá fog válni. Az alábbi linken a számhoz készült cuki, nosztalgikus videoklipet lehet megtekinteni.

2.) Daesung – Look at Me, Gwisun (2008)

Amit a Big Bang, világhírű K-pop csapat tagjai eredetileg egyszeri meglepetésszámnak szántak, az végül hatalmas szenzáció lett. 2008-ban G-Dragon poénból megírta a Look at Me, Gwisun (Nézz rám, Gwisun!) trotszámot Daesungnak, aki nem hogy nem égette le magát az amúgy vérbeli trot eléneklésével, hanem akkora sikert aratott, hogy még japán verzió is készült belőle. Az alábbi linken megtekinthető felvételen Daesung egy teltházas koncerten teremt fergeteges hangulatot.

3.) Park Hyun-bin – Dead Drunk (2006)

Park Hyun-bin már a XXI. századi trotsztárok táborát erősíti. Ő is csak egy lenne a sok közül, ha nyers és energikus előadásmódja nem emelné az átlag fölé. Ahogyan Park maga is megfogalmazta egyszer: „Nekem sosem azzal bókolnak, hogy milyen szépen énekelek, hanem azzal, hogy milyen energikus vagyok.” És valóban, ha Park egyszer a bánatát dalban mondja el, abba a föld is beleremeg. 2006-os Dead Drunk (Hullarészeg) című száma a megrészegítő szerelemről szól.

4.) Hong Jin-young – Love Battery (2009)

A tiszavirág-életű K-pop karriert is megélt Hong Jin-young a hamar feloszlott SWAN lánybanda tagjaként debütált 2007-ben, de csak 2009-ben vált igazi sztárrá, amikor váltott a trot műfajra. Megtartotta a k-pop idolokra jellemző kacérkodó előadásmódot, amivel új színt vitt a trotba. Hongnak köszönhetően a trot már nem csak (újra) menő, de szexi is lehet egyben. Első száma, a 2009-es Love Battery (Szerelem elem) sikere mindjárt a legnagyobb trotsztárok közé repítette az énekesnőt. A dal a szereleméhséget egy lemerült szerelem elemhez hasonlítja, amit csak a nagy Ő tud feltölteni.

5.) Park Gu-yum – Into the Memories (2011)

A nevesebb előadók és nagyobb slágerek után most a mulatós reneszánsz árnyoldalába – vagy legalább is az érdektelenszürkébe – is betekinthetünk. Park Gu-yum nem a legjobb, de nem is a legrosszabb troténekes, ahogyan az Into the Memories (Vissza az emlékekbe) sem a legnépszerűbb, de nem is a leghitványabb trotszám. A produkció középszerű, de a lényeg ezúttal nem is a színvonal, hanem a körítés: a fények, a táncosok, a szintialap, vagyis maga a fíling. Ahogyan Park előadja Sul Woon-do 2011-es dalát, az minden egykori Budapest TV- és Kívánságkosár-néző szemébe könnyeket fog csalni.

Természetesen minden Jang Yoon-jeongra (ő az, akit a trot megmentőjeként emlegettünk) jut vagy száz Park Gu-yum, de ez mindig így volt és így is lesz. Ahogy minden műfaj, úgy a trot felhígulása normális folyamat, már csak az a kérdés, maradt-e még elég szufla a koreai mulatósban, vagy már felvihetjük rá az utolsó kenetet – immár másodszor? 

Se velük, se nélkülük - A trot ma

A műfaj felhígulása ellenére a trot fontos része a mai koreai tömegkultúrának. Korábban felsoroltuk a – szerintünk – legnagyobb táncdalénekeseket és slágereiket növekvő sorrendben, majd beszéltünk a generációs vérfrissítés fontosságáról csökkenő sorrendben. Ezúttal a trot kortárs tömegkulturális jelenségeinek fogunk körképet állítani egy olyan 5-ös listán keresztül, amiben a lényeg a szív, a lélek és a színvonal. Ne ijedjenek meg, de az első produkcióból mindhárom hiányzik!

5.) Kim Ji-min – Do Your Best When You Have the Chance (2018)

Do Your Best When You Have the Chance, vagyis „hozd ki magadból a maximumot, amint lehet”. Ez a címe annak a 2011-es számnak, amit Kim Ji-min dolgozott fel egy szerény színvonalú koncerten. Az énekes sajnos nem fogadta meg a dalszöveg tanácsát, és az eredmény a nálunk is túlságosan jól ismert falunap-jelenség lett. Egy zárókoncert keretében a színpadon összecsődül az összes előadó, aki részt vett a falunap műsorán, és együtt ropják az énekes alávaló talpalávalójára. Az alábbi videón a szemfülesek kiszúrhatják a tömegben elvegyült koreai Kaczor Feriket, Laci betyárokat és Bunyós Pityukat, sőt, akár a koreai Irigy Hónaljmirigy-tagokat is. Már ha nem ugranak mindjárt tovább a listánk következő produkciójára.

4.) Na Woon-do - For Being a Man (2014)

Ha sikeresen túljutottunk az előző videón, akkor Na Woon-do hatalmas szíve és lelke mindenért kárpótolni fog minket. 2014-ben műsorra került a Trot X, afféle koreai trotos X-Faktor, amiben a műfaj kedvelői/előadói mérkőzhettek meg egymással a zsűri és a nézők kegyeiért. A középkorú Na Woon-do is benevezett a versenyre. A mérsékelt billentyűs képességekkel megáldott Na mindjárt egy ötklaviatúrás szintetizátormonstrummal lépett a színpadra, de a hatalmas apparátusnál még nagyobb volt a szíve, valamint az alázata a műfaj iránt. Nem csoda, hogy a trotsztárok alkotta zsűri és a nézőtér is azonnal megszerette Nat. A magával ragadó előadás az alábbi videó első két és fél percében látható. Ha csak egy videót nézne meg az eddig felsoroltak közül, akkor mindenképpen ez legyen az!

3.) Lotte Giants szurkolók – Busan Seagull/Return to Busan Port

Ezen a 2016-os baseballmeccsen a puszani Lotte Giants csapat szurkolói fakadtak dalra. A Giants himnuszává váltak a Puszant magukba foglaló trotslágerek, amelyeket a szurkolótábor lelkesen énekel minden meccsen. Az utóbbi trotszámot, a Return to Busan Portot fentebb mi is megemlítettük az aranykor slágerei között.

2.) Lizzy – Not an Easy Girl (2015)

Az After School és az Orange Caramel lánybanda egykori tagja, Lizzy befutott K-pop sztárként pártolt át a trotra. És ezt nem kényszerből vagy poénból, hanem művészi elhívatottságból tette. A Not an Easy Girl (Nem vagyok könnyű nőcske) az udvarlójának hevesen ellenálló lányról szól. A dalhoz készült videoklip a Lizzytől megszokott humorral rendelkezik (az őrült K-pop-listánkon a Goodbye PMS c. száma az előkelő 5. helyre került). Az énekesnő a digitális trükköknek köszönhetően vendégszereplést tesz a koreai filmtörténet nagyszerű, 1961-es mozijába, a Chunhyanggába, ahol magára is ölti a főhősnő, Chunhyang szerepét. Nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy Lizzy Not an Easy Girljével ért el a 2000 évek utáni trot ifjú generációja a csúcsra.

1.) Oh Seung-geun – What’s wrong with my age? (2013)

Ifjabb generáció ide vagy oda, a veterán Oh Seung-geun megmutatta, hogy az öreg trotos nem vén trottyos. A What’s wrong with my age? (Mi baj van a korommal?) a szívet-lelket megfiatalító szerelemről szól, témájában és hangzásvilágában is a trot aranykorát idézi. A dal instant klasszikus lett, minden valamirevaló énekes előadta már a saját feldolgozásában.

Ezzel végére is értünk a koreai táncdalzene és mulatós legnagyobb előadóinak, slágereinek vagy a legérdekesebb aspektusainak számba vételével. A fentebb olvasható listák, megtekinthető és meghallgatható dalok természetesen szűk keresztmetszetet adnak a trot hat évtizedes történetéből. Viszont arra mindenképpen jó például szolgálnak, hogy megismertessék velünk a nyelvi korlátok miatt távolinak tűnő, de dallamukban hozzánk mégis igen közel álló dalokat és a trot műfajt. Úgyhogy kattintsunk a lejátszás/play gombra és mulassunk, nevessünk, dáridózzunk együtt!

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr1314985136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

acycloren 2019.08.14. 15:51:49

Minden népnek megvan a mulatósa. Aztán ha egyes távoli népek mulatósába az ember többet lát bele, mint ami benne van és népszerűvé válik máshol.

hnwfs 2019.08.15. 12:48:21

Az én kedvencem még mindig 워킹애프터유