A jövő emlékezete
2016. május 23. írta: Koreai Kulturális Központ

A jövő emlékezete

A Kang Eun-il HaegeumPlus koncertje

Április 25-én hétfőn a Budapest Music Center adott otthont a Koreai Kulturális Központ rendezvényének, Kang Eun Il (강은일) és a Haegeum Plus előadásának. Izgatottan léptem be a koncertterembe, tudtam, hogy itt olyan élményben lehet részem, amit – ahogy a művésznő is remélte – nem felejtek el. Nem is kellett csalódnom: az első pár akkordtól kezdve magával ragadott a dallamvilág különleges hangulata.
bortio.jpg

A Haegeum Plus művészei könnyedebb és komolyabb darabokat, feldolgozásokat játszottak, ötvözve a nyugati klasszikus és jazz zenét a hagyományos koreai hangszerekkel, létrehozva egy olyan önálló fúziós műfajt, mely újító szerepet tölthet be a mai modern zeneirodalomban. A formáció tagjai hagyományos koreai és klasszikus hangszereken is játszottak: Kang Eun Il haegeumön, Park Ji Young pirin, taepyeongso-n és saenghwangon, Cha Ji Hye zongorán, Go Geom Jae nagybőgőn, Kim Pyong Suk pedig janggun és más ütős hangszereken játszott. Elsőre furcsa lehet egy ilyen összetett felállás, de hamar meggyőződhetünk arról, hogy a hangszerek nagyon is illenek egymáshoz.

1_abra.jpg

A haegeum egy különleges húros hangszer, hiszen mindössze két selyemhúrja van – melyet vonóval szólaltatnak meg – mégis rengeteg hangot és hangszínt ki lehet vele fejezni, a művész és a darab hangulata szerint. Üreges teste és rúdszerű nyaka bambuszból készül, vonója lószőrből, a húrjai pedig selyemből. Különlegessége, hogy a vonó a két húr közé van „beszorítva”, gyakorlatilag szétválaszthatatlan a hangszertől. Sajnos pontosan nem tudjuk, mikorra nyúlik vissza az eredete, de már a Goryeo időszak óta találhatunk róla feljegyzéseket, a Joseon korban pedig tovább nőtt népszerűsége elsősorban a királyi udvarban. Igen sok hangszínt meg lehet vele szólaltatni, ezért a hagyományos zene alapvető eleme, legtöbbször szólóhangszerként használják.

Az együttes először járt Magyarországon és Budapesten, ezért sem ők, sem mi, a hallgatóság nem tudhatta pontosan, mire számítson. Mégis kialakult egy személyesebb kapcsolat néző és előadó között, köszönhetően Kang Eun Il kedves szavainak, saját konferálásának és a közönség bevonásának a játékukba.

img_0899.jpg

Repertoárjukban számos népszerű és kevésbé ismert dallam is szerepelt: a hagyományos stílusúak közül nem egyet maga a művésznő dolgozott át, vagy épp egy zeneszerző írt kifejezetten a Haegeum Plus számára (nevezetesen Peter Schindler). Az első darab csak felvezető volt ahhoz, ami utána következett: a néma csendben megszólaló rapszodikus haegeum szomorkás, keserves, majd egyre szenvedélyesebb hangja egy valódi ember panaszait mesélte el. A továbbiakban felcsendült például egy Donizetti-feldolgozás, amely igazi csemege volt a klasszikus zene szerelmeseinek. Zenei szemmel érdekes volt megfigyelni, hogyan értelmezik át a klasszikus dallamvezetést a hagyományos zene dinamikájában, a hagyományos hangszerekkel, és hogyan alakul a ritmus – az olasz romantika lendületes, bársonyos dallamvilága a haegeum és a taepyeongso szólójában. Ezt követően régi népdalokból átdolgozott egyveleget hallhattunk, melyet Nepál, Kazahsztán, Törökország és Honduras vidékéről gyűjtöttek, majd felcsendült egy  magyar dal is, az „A csitári hegyek alatt…” kezdetű népdal, először szólóban, majd a rákomponált változatokban, hagyományos koreai lüktetéssel. A választás meglepte a közönséget, hiszen még a műsorfüzetben sem volt benne, de azt hiszem, minden néző szívét egyaránt megdobogtatta az együttes kedvessége és precizitása, mellyel előadták a feldolgozásukat. Ezt követően hallhattuk Astor Piazzola híres Libertangóját, szintén Kang Eun Il fantasztikus feldolgozásában, majd néhány hagyományos darabbal zárták a koncertet, melyek világa ismét elvarázsolt minket a „hajnalpír országának” titokzatos világába.  A koncert után a hallgatóság elégedetten, mosolyogva távozott, és egy lemezdedikálás erejéig lehetőségünk volt találkozni a művésznővel is.

img_0902.JPG

img_0941.JPG

A művésznőről és együtteséről 2013-ban készült egy riportfilm is az Arirang TV Innerview műsorában, melyet az alábbi linken tekinthetünk meg:

 

 

A cikket írta: Ispán Melinda

Képek forrása: Koreai Kulturális Központ

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr778739960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása