A lassan száz éves koreai mulatós műfaj, a trot több változást és átfazonírozást megért már pályafutása során. Ezek közül az egyik legfrissebb, hogy még a neve is kezd megváltozni, legalábbis ami az írásmódját illeti. (Az eredeti hangul 트로트 alak mellett találkozni már vele 트롯 formában is, aminek pikantériája, hogy ez csak az angol trot alak fonetikus visszaírása hangulra.) Ennél drasztikusabb változást hozhat azonban a közeljövőben az, hogy a zenei óriáskiadók azt tervezik, összeházasítják a műfajt a k-pop külsőségeivel.
A lendületes tempójú, nem túl bonyolult zenei alapokból és szentimentális dalszövegekből építkező trotnak ugyan jelentős rajongóbázisa van, de főleg az idősebb korosztályból. A korábban divatjamúltnak és porosnak gondolt műfaj az elmúlt években azonban már a reneszánszát éli, köszönhetően az olyan tehetségkutató műsoroknak is, mint a Miss Trot és a Mr. Trot. Ez utóbbinak már a harmadik évada készül, az első évad pedig a dél-koreai televíziózás egyik legnézettebb műsorának számít, a döntőt az ország lakosainak egyharmada követte. Győzteséről, Im Jongungról (Lim Young-woong) már írtunk a blog felületén, magáról a trotról pedig – amolyan gyorstalpalóként – ezt a korábbi cikkünket ajánljuk.
A vezető k-pop kiadók most egyrészt a trot növekvő népszerűsége, másrészt a portfóliójuk diverzifikálása érdekében a mulatós zene területére merészkednek. Az egyik legnagyobb név, az SM Entertainment például a TV Chosun csatornával karöltve próbálkozik a műfajjal. Egy olyan fiúcsapatot hoztak létre, akik látszólag ugyanolyanok, mint egy hagyományos k-pop fiúcsapat, csak éppen ők trotban utaznak. Az öt különböző hátterű énekes között van a Mr. Trot egyik indulója, egy rövid életű fiúcsapat korábbi tagja, egy színész és az SM egyik saját sztárpalántája is. Hivatalos debütálásuk előtt valóságshow dokumentálja a Mytro nevű csapat útját, amit Koreában és Japánban is bemutatnak. A kiadónál úgy gondolják, hogy a k-pop és a trot vegyítésével egy új és izgalmas zenei élményt tudnak kínálni.
Olyan szempontból mindenképpen, hogy a trot énekesek többsége eddig szólóelőadó volt, akiknél legfeljebb a háttérben tűnt fel pár táncos. Egy öttagú fiúcsapat, ahol mindenki énekel és táncol is, látványvilágában újdonság lesz a trot műfajában. Az sem utolsó szempont, hogy a trot nagyágyúi közül többen az idősebb generációhoz tartoznak, így az előadók – és velük együtt várhatóan a rajongótábor – fiatalítása időszerűnek tűnik. Épp idén jelentette be az egyik helyi trotlegenda, a 77 éves Na Huna (Na Hoon-a), akit csak „a trot császáraként” emlegetnek, hogy a januári koncertje után visszavonul. Hogy milyen lesz a fiúcsapatosított mulatós zene, abból némi ízelítőt már most kaphatunk a Mytro előadásában. A Fészek (둥지) című örökzöld trotsláger eredetileg a veterán énekes, Nam Dzsin (Nam Jin) sikere, és bár állítólag nehéz profin előadni énektechnikailag, talán éppen ezért is a trotműsorok közkedvelt darabja.
Egy másik zeneipari óriás, a JYP Entertainment is tervez egy trot projektet, első körben egy olyan tehetségkutatót, amiben többek között trot énekeseket is keresnek. A dél-koreai zenei kiadók egyébként is igyekeznek különböző műfajok és a különböző országok felé terjeszkedni, hogy enyhítsék azt a kockázatot, hogy csak a koreai popzenére koncentrálnak. „Egy ügynökség szempontjából a bevételi források diverzifikálása elengedhetetlen. Kizárólag a k-pop idolokra összpontosítani nagyon kifizetődő lehet, amikor jól mennek a dolgok, de van olyan is, amikor ez nem működik, így a kockázatok jelentősek” – mondja a zenekritikus Ha Dzsegun, a dél-koreai popkultúra szakértője. „És mivel a trotnak jelentős mennyiségben vannak rendezvényei és fellépései a hazai zenei piacon, valószínűleg látnak benne potenciált, és megpróbálnak belépni erre a piacra.”
Anyagilag is megéri a trotra tenni, a Mr. Trot tehetségkutató versenyzői közül ötnek is bekerült az albuma a 20 legjobban fogyó lemez közé. A már korábban említett győztes, Im Jongung tavaly 36 milliárd vont kaszált a lemezeladásokkal, ami ugyan eltörpül az SM Entertainment 960 milliárdja és a JYP 560 milliárdja mellett, csakhogy ő ezt egymaga érte el, a kiadók pedig a számos, soktagú csapataikkal összesen. Im Jongung rajongói klubjának több mint 200 ezer tagja van, stadionturnéira pedig percek alatt elfogynak a jegyek. Egy júniusi Gallup-felmérés szerint ő a legnépszerűbb énekes Dél-Koreában, megelőzve a BTS-t is, akiket otthon a harmadik helyre soroltak. A trot szélsebesen kap erőre belföldön: míg a k-pop koncertjegyekből származó bevételek 34 százalékkal nőttek, addig a trot koncertek esetében 134 százalékkal.
Im Jongunghoz hasonlóan az új generációs trot képviselője Csong Dongvon (Jeong Dong-won) is, aki 13 évesen a Mr. Trot verseny ötödik helyezettje volt. Őt fiatal kora miatt is – még mindig csak 17 éves – már a kezdetektől fogva a k-pop sztárokat idéző arculattal és modern videoklipekkel építik.
Zárójelben érdemes megemlíteni, hogy számos példa volt már arra is, amikor k-pop fiúcsapatok tettek kiruccanást a trot műfajába. A teljesség igénye nélkül említhetjük a Big Bang tagjaként Daesung munkásságát, de a Seventeen is rendre előadja koncertjein a poénból megírt trot slágerüket. A legelső pedig az a Super Junior volt – épp az SM Entertainment gondozásában –, akiknek Super Junior-T néven még dedikált trot alformációjuk is működött, Rokkugo című slágerük pedig nemcsak a 2007-es év legjobban fogyó kislemeze volt, de vizuálisan is a mai napig felejthetetlen. (Vagy épp nehezen felejthető, ez nézőpont kérdése, de mi az első változatra szavazunk.)
Végezetül pedig arról sem szabad megfeledkezni, hogy ugyan érkeznek a trotba a fiúcsapatok, de a műfaj újrafazonírozásából a női előadók sem maradnak ki. A nyár végén már debütált is az Atlantis Kitsune nevű duó, rögtön egy 2004-es örökzöld mulatós sláger feldolgozásával.
A cikket írta: Kocsis G. János
Borítókép forrása: A Mytro csapat YouTube-oldala
Források: The Korea Times, The Korea Herald, The Japan Times, Korea JoongAng Daily, The Korea Times