Korea in Hungary

K-RAZY K-POP

Top 15 őrült K-pop videoklip Psy-on túl

2019. május 03. - Koreai Kulturális Központ

Biztosan mindenki emlékszik 2012 nyarának legnagyobb slágerére, a Gangnam Style-ra. A duci énekes, Psy őrült és vicces (őrülten vicces) dala az egész világot megismertette a koreai hullám, a hallyu könnyűzenei iparával, a K-poppal. Bár már jóval a Gangnam Style előtt is létezett ez a műfaj/irányzat/koreanikum, az utca emberének máig csak a gannamsztáj jut az eszébe, ha a kápopról kérdezik. Pedig az elmúlt tizensok évben bőven készült sok más olyan színvonalas gyöngyszem, amit érdemes meghallgatni akár többször is.

header_23.png

Az alábbiakban megpróbálunk megbirkózni azzal a nehéz feladattal, hogy rövid ismertetők kíséretében toplistába állítsuk a K-pop élvonalának a Gangnam Style-hoz hasonlóan őrült, fülbemászó dalait. A listán szereplő videoklipek sorrendje azon alapul, hogy milyen messze gurult el a kreatív alkotók gyógyszere a dal/videó készítése közben. 

Mivel a szélesebb közönség számára még mindig Psy a közös nevező, először elevenítsük fel a művész három legőrültebb dalát!

PSY

Gangnam Style (2012)

A jól ismert fülbemászó dallam és a népszerű lovacskás tánc mögött Psy szemtelenül kifigurázza a szöuli elitnegyed, Gangnam lakosainak felszínes, anyagias életstílusát. Gangnamban sokan több pénzt költenek annál, mint amennyiük van, kizárólag azért, hogy úgy tűnjön, ők is a gazdag társadalmi réteghez tartoznak. Psy pedig egy igazi pozőr suttyó módjára forgatja fel fenekestől az egész kerültet.

Gentleman (2013) 

A Gangnam Style sikerét megismételni próbáló Psy csúcsra járatja a suttyóságot. A videoklip főhőse egy ízig-vérig faragatlan bunkó, aki ott tol ki az emberekkel, ahol tud. Ez a címbéli „úriember” végül vetélytársára akad egy hozzá hasonlóan közönséges nő személyében. Psy a refrénben is túlfeszíti a húrt: a Mother, Father, Gentleman visszatérő sora angol nyelven, főleg koreai akcentussal egy igazán trágár szójátékra emlékeztet.

Daddy (2015)

Psy ezúttal arról rappel, hogy a szexi testét az ő apucijától örökölte. A videoklipben három generáció, gyerek/apa/nagypapa szerepel, mindhármat Psy alakítja. A kisfiú esetében egy gyerek testdublőr feje helyére Psy arca van montírozva, ami egyszerre röhejes és hátborzongatóan nyugtalanító. Persze a Daddyben is van vicces táncmozdulat, és a zene is igen energikus, de a Psytól elaléló kislányokat és öregasszonyokat látva mégis futkos a hideg az ember hátán. Kétségtelenül ez a videoklip Psy legőrültebb slágere.

Psy egyre őrültebb megnyilvánulásai mellett temérdek vicces, kedves, dilis és sokszor kicsit ijesztő K-pop alkotás is van, ebből következzen most a legjobb 15.

TOP 15

15.) Pungdeng-E: Ppi Ppi Ppa Ppa (2015)

Háztáji K-pop 

A Pungdeng-E egy lánytrió, ami attól különleges, hogy tagjai különböző tájszólással énekelnek – ez a satoori (vagyis nyelvjárás) pop. A lányok a klipben olyan idealizált, európai őstermelőket játszanak, amilyenek csak a távol-keleti popsztárok képzeletében fordulhatnak elő. A vászonruhás parasztlányok táncolnak, szamarat simogatnak, tejet isznak és bogárhátúval száguldoznak. Ez a karikatúra korántsem bántó, sokkal inkább magával ragadóan cuki. És a dal is nagyon fülbemászó, a rézfúvós alapot a balkáni trubából kölcsönözték.

14.) Lee Jung-hyun: V (2013)

Technokirálynő a házban

Az ezredforduló óta nagy népszerűségen örvendő Lee Jung-hyun művésznő anno a technóból indult, de nyomot hagyott a K-popban is. A 2013-ban készült V című videoklipet nem más, mint Park Chan-wook rendezte (Oldboy, 2003), és egy kísértetházba tévedt férfiról (Jin Goo) szól, akibe beleszeret egy kísértet (Lee Jung-hyun). Aki kíváncsi Lee művésznő korábbi munkásságára, mindenképpen nézze meg a Wa c. számot 1999-ből, a videoklip egy űrgammákba tévedt, szomorú szamurájra emlékeztet.

13.) UV feat J. Y. Park: Itaewon Freedom (2010)

Má-i-kül Dzsek-szün

Ha egy népszerű humorista (Yoo Se-yoon), egy ismert hip-hop előadó (Muzie) és a könnyűzene ipar egyik igazi nagykutyája (Park Jin-young) összeáll egy videoklipre a ’80-as évek szellemében, abból baj nem lehet.  Az Itaewon Freedom nagyszerű főhajtás – és egyben görbe tükör – a nyolcvanas évek olyan nagyjai előtt, mint pl. Michael Jackson vagy az Eurythmics.

12.) Yoon Jong-shin: The Detail (ft. Puer Kim/Muzie, 2014)

Cicafiú 

Yoon Jong-shin a koreai könnyűzene egyik élő legendája, lassan 30 éve van a pályán. A 2014-ben megjelent The Detail egy kellemes, romantikus R&B dal, ami bármelyik szerelmes slágerrel felveszi a versenyt. A The Detail csakis a számhoz készült videó miatt került fel a dilis listára, ugyanis a klipben szereplő szőke lány egymásra talál egy borzasztóan bénán megrajzolt macskaemberrel (vagy mivel).

11.) Orange Caramel: Catallena (2014)

Sellőszusi

Az Orange Caramel a népszerű After School lánybandából kivált trió, Nana, Raina és Lizzy együttese, amit egy cukibb imázs érdekében alapítottak. A 2014-es Catallena valóban nagyon cuki dal, csakúgy, mint a hozzá készült videoklip. Maga a produkció igazi kultúrsokk. A cím és a szöveg egy olyan szép lányra utal, akit mindenki szeret, ugyanakkor mindenki féltékeny is rá. A refrén és egyes dallamok a Jutti Meri Jandiye c. indiai esküvői népdalból erednek, a lányok pedig sellőnek öltöznek, akiket különböző szusiként tálalnak fel. Ez így elsőre igen nagy őrültségnek hangzik, mert voltaképpen az is. De imádnivaló!

10.) Red Velvet: Dumb Dumb (2015)

Buta babák

Egy dilis K-pop listán nem lehet elmenni szó nélkül az egyik legnépszerűbb lánybanda, a Red Velvet mellett. Már maga az együttes neve is afféle személyiséghasadást tükröz: ha a banda éppen red üzemmódban van, akkor javarészt popslágereket gyártanak, ha pedig velvet üzemmódra kapcsolnak, akkor inkább az R&B felé közelítenek. A Dumb Dumb c. fülbemászó popslágerük a vak szerelemről és a rózsaszín ködről szól, a videoklipben pedig a gyártósorról legördülő, üresfejű babaként táncolnak a lányok.

9.) G-Dragon: Crayon (2012)

Partimatiné 

A másik megkerülhetetlen figura a K-pop koronázatlan királyának számító Bing Bang fiúbanda feje, G-Dragon. Az extravagáns énekes/dalszerző/rapper/producer mindent képvisel, ami K-pop. Ez igaz a fergeteges partizásra is, amit a Crayon c. slágerében is láthatunk. A klipet nagyjából úgy lehetne körülírni, hogy G-Dragon és sleppje a reggeli meseműsor közben akkorát buliznak, hogy a föld is beleremeg.

8.) CocoSori: Dark Circle (2016)

Szexi brokkoli 

A CocoSori nevű lányduó tagjai – nem fogják kitalálni – Coco és Sori. A lányok 2016-ban debütáltak a Dark Circle c. számukkal, amiben megéneklik azt, hogy az áhított férfi utáni sóvárgástól karikás lesz kialvatlan szemük. A szóban forgó áhított férfi egy zöldre festett, kigyúrt, félmeztelen, brokkolinak öltözött pasas. Az ennél is őrültebb slusszpoénért végig kell nézni a klipet.

7.) Norazo: Wild Horse (2013)

Két kentaur úr

A koreai könnyűzene legőrültebb párosa valószínűleg a Norazo. A Jo Bin és Lee Hyuk alkotta duó már a kezdetektől poénra vette a figurát és ott ökörködött, ahol tudott. A Wild Horse c. slágerük a vadlovak szabadságáról szól, miközben ők ketten röhejesen béna kentaurkosztümben eljátsszák azt, hogy a showbiznisz kettészakítja barátságukat. Bármilyen hihetetlenül is hangzik, nem a Wild Horse a Norazo legdilisebb száma. A duett igazi őrülete feljebb végzett a toplistán.

6.) Gugudan: Chococo (2017)

Csajszik és a csokigyár 

Képletesen szólva és valódi értelemben véve is a K-pop legédesebb slágere a Gugudan nevű lánycsapattól a Chococo. A dalszöveg arról szól, hogy a lányok mennyire epekednek az édességekért (legalább annyira, mint a szerelemért). A fülbemászó dallamok mellett a számhoz készült videoklip is annyira cuki, hogy az már majd’ megüli a gyomrot. A klip képileg a Tim Burton-féle Charlie és a csokigyár (Charlie and the Chocolate Factory, 2005) színpompás világát idézi meg. A lányok akármennyire is vágynak a csokira, az üzemvezető óriás porcelánbaba (???) szigorú szemei mindig figyelnek.

5.) Lizzy: Goodbye PMS (2015)

Viszlát, premenstruációs szindróma! 

A legcukibb popsláger után a leginkább rendhagyó témájú, de még mindig nagyon cuki dal következik. Az After School- és Orange Caramel-tag Lizzy szólóban is maradandót alkotott. A Goodbye PMS a menstruációt megelőző panaszokról szól, pontosan körülírja, milyen gyötrelmeken kell keresztülmennie minden nőnek már a menzesz előtt. A szokatlan témaválasztást csak tetézi a teljesen őrült videoklip. A megszemélyesített premenstruációs szindróma kisördög módjára keseríti meg a nők hétköznapjait, és zsiványságai megszaporodásával egyre nagyobbá, igazi óriásszörnnyé növekszik. Külön poén, hogy a PMS-feliratú, piros ruhás ördög szerepét a népszerű humorista, Park Myeong-su játssza el. Park Myeong-su nevének kezdőbetűi (PMS) pedig megegyeznek a premenstruációs szindróma rövidítésével. Szenzációs ötlet!

4.) T.O.P.: Doom Dada (2013)

Dalí-dal

G-Dragon mellett T.O.P. a K-pop másik nagy sztárja, szintén a Big Bangből. 2013-as szólóslágerében, a Doom Dadában szavakba önti művészi ars poeticáját, miszerint úgy lerappeli a fejed, hogy ketté áll a füled. És ez kétségtelenül igaznak is bizonyul. A számhoz készült videoklip igazi szürrealista alkotás. A videó megidézi Stanley Kubrick 2001: Űr Odüsszeiájának (2001: A Space Odyssey, 1968) majmos jelenetét, csak ezúttal a majmok nem a csontfegyver felfedezésétől indulnak fejlődésnek, hanem egy mikrofontól. Emellett a klip főhajtás Salvador Dalí munkássága előtt, megelevenedik a művész The Three Sphynxes of Bikini c. festménye (1947), és T.O.P. magán viseli a jellegzetes Dalí-bajuszt is néhány képsor erejéig. Ezek mellett emlékezetes és kissé felkavaró a zoetrópban szaladó csontváz vagy a sivatagban egy óriáscsecsemővel motorozó rapper látványa is.

3.) Lim Chang-jung: Open the Door (2013)

Anti-Psy

Ugyan ki vehetné fel a versenyt a faragatlan, de nagyon menő, nagyon friss Psy-jal? Csakis egy olyan ember, aki mindenben az ő szöges ellentéte. Lim Chang-jung veterán énekes, aki még a hallyu keltette kulturális szökőár előtt vált sztárrá. A máig aktív Lim stílusától igen messze áll a K-pop, de a 2013-as Open the Door c. számában megmutatta, hogy az eggyel idősebb korosztály is oda tudja magát tenni, ha kell. Az Open the Door szövege arra bátorítja a sivár életbe belesavanyodott hallgatókat, hogy újra nyíljanak meg az amúgy szép világnak. Lim ezt a nagyon pozitív üzenetet egy igen különleges zenei világgal ízesíti meg: a menő K-popot ósdi mulatós elemekkel keveri. A dalt, ha tud koreaiul az ember, ha nem, egyszerűen nem lehet röhögés nélkül végighallgatni. A számhoz készült videoklip pedig egyszerűen fergeteges! Lim, a letűnt korok értékeinek hőse afféle önkéntes igazságosztóként rendet tesz a mai hitvány, erkölcstelen világban. Amerre jár, helyes útra téríti a megtévedt embereket – jobb esetben szemmel veréssel, rosszabb esetben tényleges veréssel. Az egymás után következő, egyre viccesebb gegek közé pedig olyan tánckoreográfiát illesztettek be, ami még a Gangnam Style lovacskázását is maga mögé utasítja hülyeségben. Lim az Open the Doorral valójában a saját területén veri meg Psy-t, pont úgy, ahogyan a videoklipben mindenki mást.

2.) Norazo: Your Fortune (2015)

Beethoven forog a sírjában... a röhögéstől

Ha az Open the Door miatt a hasunk fájdult meg a röhögéstől, akkor most a szemünk fog. A Norazo a Wild Horse c. számával már felkerült a lista 7. helyére, de a Your Fortune egyenesen a második helyre repítette a bandát. A szám koncepciója, hogy egy valamire való vallás és babona szerencsét hozó ígéreteivel kecsegtetik a közönséget. Ebből az alapötletből aztán akkora őrültséget hoztak ki, ami akár egy agymosással is felér! Szándékosan egymást váltják a hipnotikus képek és az ócska zöld hátteres trükkök, ami igencsak megviseli az emberi szemet. A duó tagjai különböző istenek és vallási vezetők képében tetszelegnek, miközben a szerencséről prédikálnak Beethoven V. (Sors) szimfóniájának jólismert taktusaira. Színtiszta őrület – a jó értelemben véve.

1.) Hitchhiker: Eleven (2014)

K-LSD

Agybaj. Őrület. Műalkotás. Ha T.O.P. Doom Dadáját szürreális produktumnak vesszük, akkor Hitcchiker Eleven c. száma egy vérbeli dadaista mestermű! Hitchhiker egy olyan zeneszerző, aki menő K-pop csapatoknak ír dalokat, néha-néha viszont előrukkol egy önálló produkcióval. Ilyenkor alapul vesz minden megszokott és egyértelmű kulturális fogalmat, hangot, zenét, képet, formát, nyelvet. Ezeket elemeire bontja, összekeveri és leszórja a földre. Nagyjából ilyen alkotómunkával készülhetett el az Eleven is, amiben elvétve vannak szövegek, javarészt egy kiabáló géphang csapkodja a száját, mint a gyerekek vagy a Vadnyugat indiánjai. A videoklip részben számítógépes grafikából, részben a nyílt utcán felvett anyagból áll, amit szándékosan úgy kevertek össze, hogy még véletlenül se passzoljon egymáshoz. Az Eleventől minden bizonnyal megfájdul az ember feje, de mégis valami hipnotikus ereje, ami miatt hamar a hatása alá kerülünk. Az Elevennél biztosan nincs őrültebb sláger a K-pop világában, sőt, talán még azon kívül se. Minden tisztelet Hitchhikernek az őrült bátorságáért, amivel ez videoklipet létrehozta, és minden tisztelet azoknak az embereknek, akik végig is tudják nézni!

Futottak még

Akad még sok olyan videoklip a K-Pop világából, ami jópofa, őrült slágernek számít, viszont ezúttal nem került fel erre a listára. Mindenképpen érdemes megemlíteni a felfelé ívelő Momolandtől a Baam (2018) vagy a Gogobebe (2019) című számot, amik alapján a lánycsapat jó úton halad afelé, hogy egyszer majd felkerüljenek egy dilis listára. Bár G-Dragon és T.O.P. is szerepelnek a Top 15-ben, mindketten alkottak további őrült dolgokat, hol a Big Banggel együtt (Bae Bae, 2015), hol kettesben (Zutter, 2015), hol egyedül (Michigo, 2013). És természetesen Hitchhiker sem one hit wonder, van még az Elevenhez hasonló agysorvasztó produkciója, mint pl. a $10 (2016) vagy a Taeyonggal készült közös száma, az Around (2015). Tehát továbbra is érdemes lesz fél füllel a legőrültebb K-Pop slágerekre vadászni.

Addig is jó pihenést kívánunk szemnek, fülnek, agyvelőnek!

 

A cikket írta: Szilágyi Miklós

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr6714755709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.