Korea in Hungary

Merni újat mondani

Harc a konvenciókkal

2016. november 28. - Koreai Kulturális Központ

Napjaink fő témája az iránykeresés. Fejlődő világunk olyan problémákkal állítja szembe társadalmunkat, melyek korábban nem léteztek, vagy akár nem jelentettek problémát. Például egy aprónak számító ország művészei képesek-e újat alkotni, mely mégis képet ad önnön valójukról, ami adott esetben nemzeti büszkeséggel és tradíciókkal terhes?borito_38.jpg

Létezik-e olyan történet, amelyet még nem írtak meg? Ennyi erővel azt is kérhetném, hogy gondoljon egy színre, amit még nem látott. Finomítsunk a kérdésen! Létezik-e olyan történet, amelyet még nem írhattak meg? A lehetőségek tárháza nyílik ki varázsütésre, mintha csak Ali baba barlangjának bejáratában állnánk. Persze, hogy léteznek ilyen történetek! Az apró családi legendáriumoktól (melyek olykor felülmúlhatnák Márquez 100 év magányát), a valóság szülte James Bond-ot megszégyenítő kalandregényeken át, a technika által hamarosan valóra váló „200 éves emberig”. Következő kérdés ismét nehezebb: Létezik-e olyan történet, ami örökké fennmarad? Erre nehéz nem szélsőségekkel válaszolni… Igazítsunk rajta ismét: Léteznie kell-e egy olyan történetnek, ami fenn marad örökké?

Szókratész rávezető filozófiája segítheti a hétköznapjainkat? Konfuciusz bölcseletei kihúznak minket a bajból, ha kirabolnak bennünket? Ha mindkét filozófus életműve éppen abban a pillanatban nálunk van, akkor olyan 1-2 kg ( talán 19 newton?) erőt kölcsönözhetünk tőlük a tolvaj megállítására.

Vagyis hogyan is várhatnánk el, hogy mini Michelangelók legyenek a modern szobrászat nagyjai, vagy apró asztalok mellett  Yi Jaegwan (이재관) műveit másolgassák szorgalmasan eperfa papírra kortárs festőink? Pláne úgy, hogy rengeteg új anyag áll rendelkezésükre.

choi_jeong_hwa_theredlist_1.jpg

Az 1960-as évektől Koreában elfogadottá vált a nyugati behatás a művészetben, ámbár folyamatos távolságot tartva attól, sőt kifejezetten „koreai”-vá alakították. Ekkoriban főleg olyan művek kaptak nagyobb figyelmet, melyek a modern művészet eszközeit használták fel a kulturális hagyományok az akkori társadalomban. Majd 1970-es évek monochrome festészeti mozgalma a 단색화 (dansaekhwa) immár egy tudatos fejlesztése a tradicionális esztétikának. Így például Yun Hyong-keun hagyományos eperfa papíron dolgozott, melyen hagyta a festéket átszivárogni. Vagy Chung Sang-hwa, aki a vászonból kiemelkedő végtelenített mintát hozott létre, mintha csak egy darabka Joseon porcelán felszínét örökítette volna meg. 

chung_sang_hwa_songartgallery_co_kr.jpg

A 80-as, 90-es években, mikor a koreai művészekre elkezdett a nemzetközi közönség is felfigyelni, saját tradícióikat kezdték kritizálni. A képi világ, immár illúzióvá és megkérdőjelezendő fogalommá vált éppen úgy mint a társadalmi berendezkedés, mindezt a technika nyújtotta lehetőségekkel kifejezve. A 21. század első évtizede a kísérletezésé volt, immáron a művek kiléptek saját dimenzióikból és az alkotók képzeletének immár csak az anyagi korlátok szabhattak határt.

Így a 2008-as gazdasági válság hepehupái után is töretlen a nemzetközi színpadon a koreai művészek előre nyomulása. A 2015-ös Velencei Biennálén Im Heung-Soon „Factory complex” című dokumentumfilmje ezüst oroszlánt kapott, a Financial Times pedig „Korea driven” címmel jelentetett meg cikket. Ebben korea kortárs művészetét Ázsia egyik vezető kreatív erőművének nevezték, mely végre elismerésben részesül.

moon_beom_worldpress.jpg

Így tehát a Joeson vázák felületét idéző festményektől eljutottunk Moon Beom tájkép illúzióin át olyan kortárs művészekig, mint Choi Jeong-hwa (최정화), aki gyermekien játékos színes installációival tölti meg a teret, vagy Suh Do Ho (서도호), aki viszont maga alkotja meg a teret átlátszó poliészterből.

do-ho-suh-seoul-home-b_studiointernational.jpg

 

A cikket írta: Győrfi Viktória

Képek forrása: 

theredlist.com, songartgallery.com, artnews.com, worldpress.com, studiointernational.com

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr711969477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.