Élet Budapesten
2019. január 02. írta: Koreai Kulturális Központ

Élet Budapesten

Magyarország egy koreai anyuka szemével

A koreainhungary.blog.hu-n már számtalan cikk révén ismerkedhettünk meg a koreaiak mindennapi életével, hagyományaival. Arra gondoltam, hogy izgalmas lenne most a másik oldalról rápillantani a magyar és koreai kultúra találkozására. Egy lassan egy éve Budapesten élő koreai anyukával beszélgettem arról, hogy milyen számára itt élni, mi az, ami számára koreaiként nálunk vicces, furcsa a hétköznapokban, és mi az, ami nehézséget jelent a boldogulásban.

header_5.png

Milyennek találta Magyarországot, amikor megérkezett? Mi volt a legfurcsább?

Az első különös dolog, amit észrevettem, hogy a gyerekek hihetetlenül magasak. A szememnek meg kellett szokni, hogy az egész kis gyerekek is milyen magasra tudnak nőni itt. Mondjuk, én eleve alacsony vagyok. Bár Koreában normális magasságúnak számítok, itt nem ritka, hogy egy 8 éves gyerek nálam magasabb, amitől néha egészen picinek érzem magam.

A másik, amihez hozzá kellett szoknom, hogy nagyon sok helyen cigaretta szag van. Én nem dohányzom, és nehéz volt megszoknom ezt az erős dohányszagot az utcán, vagy például a liftekben.

Az is érdekes volt, hogy itt sokszor úgy mennek az emberek az autóban, hogy nem kötik be a biztonsági övet. Ilyet Koreában sohasem csinálunk.

 

Mi az, ami szokatlan volt?

Itt láttam életemben először olyan parkot, amit kifejezetten kutyáknak építettek. Arra gondoltam, hogy húha, a magyarok akkor biztosan nagyon szeretik a kutyákat, hogy ilyen szuper játszótereket építenek nekik! Alapvetően az itteni játszóterekért odavagyok. A mi környékünkön hála Istennek nagyon jól felszerelt, igényes játszóterek vannak, és ez óriási könnyebbség a hétköznapokban, hiszen két kisgyerekem van.

jatszoter.jpg

Mi az, amit különösen szeret?

Adventi időszakban rengeteg karácsonyi vásár nyílik a nagyobb tereken, utcákon. Egyrészt nagyon szépek, és az embernek egészen megvidámítják a szívét, másrészt izgalmas, mert olyan helyi ételeket, alapanyagokat, kézműves termékeket látok és vásárolhatok, amit egyébként külföldiként azt sem tudnám, hol és milyen boltban keressek.

 

Volt esetleg olyan nehézség, amivel az ideköltözéskor tapasztalt?

Nehézség leginkább a hivatalos ügyek intézésében adódott, de ez valószínűleg bármelyik országban hasonló lenne. A férjemmel eldöntöttük, hogy magyar óvodába és iskolába íratjuk a gyermekeinket. Ennek elintézése iszonyatosan hosszú folyamat volt. A különféle hivatalokban időnként egymásnak ellentmondó információkat kaptunk. Magyar tolmács segítsége nélkül szerintem lehetetlen lett volna kiigazodnunk, hogy mit is kell tennünk. Most már tudjuk például, hogy lakcímkártya nélkül el se induljunk otthonról, mert lényegében semmit sem tudunk elintézni.

 

Van esetleg valami, amit furcsának tart?

Most eszembe jutott valami, amit meg is akartam kérdezni! Hogyan mennek vécére a magyarok, amikor a városban vannak? Nálunk Szöulban nagyon sok nyilvános toalett van, a metróállomásokon, a nagyobb aluljárókban, de a kávézókba is be lehet nyugodtan szaladni, ha az embernek sürgős dolga akad. Itt pedig még a mai napig nem jöttem rá, hogy mit csináljak a gyerekekkel, ha épp szaladniuk kéne vécére, de messze vagyunk otthonról. Szóval az nehéz, hogy kevés nyilvános illemhely van. Különösen például a játszóterek körül lehetne több.

 

Milyennek találja a magyar embereket?

Bár még kevéssé beszélem a nyelvet, ha valami miatt segítségre van szükségem, mindig akad valaki, aki ott terem. Az a tapasztalatom, hogy az emberek kedvesek a külföldiekkel. Jó azt is látni, hogy a magyarok könnyebben kifejezik, ha jó a kedvük. Gyakran látok nevető, mosolygó embereket az utcán, és ez rám is jó hatással van. Mi Koreában nyilvános helyeken visszafogottabban mutatjuk ki az érzelmeinket, de itt élve én is szabadabb vagyok.

 

Milyen Budapesten élni Szöulhoz képest?

Azt nagyon szeretem Budapesten és igazán megkönnyíti az életet, hogy szinte bárhova eljuthatunk tömegközlekedéssel. Ez Koreában sokkal nehezebb, különösen, ha az embernek már vannak gyerekei. Itt viszont nem is szükséges, hogy az embernek legyen autója. Gyalog vagy busszal, villamossal mindent el tudok intézni, viszem-hozom a gyerekeket az oviból, iskolából. Akkor sem néznek rám furcsán, ha babakocsit viszek, vagy nálunk van a gyerekek biciklije, rollere. Koreában akkora a tömeg, hogy ezekkel fel sem engednének a buszokra. A parkokban, játszótéren pedig nyugodtan hagyhatom szaladgálni a gyerekeket. Nagyon jól kiépített lehetőségek vannak, úgyhogy biztonságban tudhatom őket.

Másik dolog, ami miatt nagyon szeretek itt élni, hogy ahogy járok az utcákon, olyan mintha egy színdarabban lépkednék. Gyönyörűek az épületek, a parkok, a hidak. Koreában sokkal kevesebb régi épület van, itt viszont mintha a történelem elevenedne meg a szemem előtt.

 

Az interjút készítette: Kovács Janka

Képek forrása: webintravel.com, hegyvidek.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://koreainhungary.blog.hu/api/trackback/id/tr4014444374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cifu78 2019.01.03. 10:49:01

Köszönjük az interjút, érdekes volt olvasni!
Számomra magyarként főleg az meglepő, hogy egy külföldi szerint sok nevető, vidám embert lát. Ahhoz képest, hogy a magyarok meg vannak győződve arról, hogy búskomor nép, ezek szerint ez kívülről pont nem igaz.

Gandosz 2019.01.03. 10:59:03

Nem az újságírók kedvenc magyarellenes (itt minden rossz, az emberek bunkók, a szolgáltatások rosszak stb.) sztereotípiáit mondja.

boundary 2019.01.03. 11:14:58

Köszi, érdekes volt!

Terézágyú 2019.01.03. 11:15:00

"Nem az újságírók kedvenc magyarellenes (itt minden rossz, az emberek bunkók, a szolgáltatások rosszak stb.) sztereotípiáit mondja."

Nem? :)
A bagószagú liftek?
A hivatalos ügyek elintézhetetlensége? :)
A nyilvános vécék hiánya????? :)))

puddin 2019.01.03. 11:29:57

@Cifu78: Nem arra gondolt, hogy az emberek mosolyognak az idegenekre, hanem arra, hogy utcán beszélgetve nevetgélnek, Koreában meg nem szokás nevetgélni senkivel az utcán, ahogy nem szokás nyilvánosan csókolózni se.

qwertzu 2019.01.03. 11:35:55

Az illemhelyekre az a "megoldás", hogy bemész egy vendéglátóipari egységbe, megveszed a legolcsóbb valamit, ami feljogosít a mosdó használatára, és használod.

Kicsit pofátlanabb: gyorsétterem -> felkapsz egy számlát egy gazdátlan asztalról -> mosdó.

Vagy pláza.

@Terézágyú: Ezek tények.

@Cifu78: Tedd hozzá, hogy Koreához képest. Nagyon nem mindegy a viszonyítási alap.

Gandosz 2019.01.03. 11:36:04

@Terézágyú: nyilvános wécék egész Európában, egész Amerikában nem szokásosak. Valóban lehetnének.
Hivatalos ügyeket nyelvtudás nélkül nehéz elintézni; ráadásul mindent el tudott intézni és hozzáteszi, hogy minden országban nehéz lenne.

2019.01.03. 11:38:27

@Terézágyú: Budapesti tk. vs. szöuli tk. ?

2019.01.03. 11:40:18

@Gandosz: Párizsban rengeteg van..

szellemkor 2019.01.03. 11:47:51

@Cifu78: Mondjuk a koreaiak és a japók hagyományosan ultra visszafogottak az érzelmek nyilvános kifejezésében, mert akár harag, akár öröm: ha valaki nagyon átadja magát az a gyengeség jele, vagy valami ilyesmi a mentalitás. Na ehhez képest ez tényleg maga a mediterrán temperamentum ami itt van. :-)

Terézágyú 2019.01.03. 14:21:06

@Gandosz:
Igazad van!
Végre valaki elmondta az igazságot erről az országról és nem a magyarellenes, magyargyűlölő úhjsághírók propagandáját nyomatta!!!!!

Ellenzéki Tüntető 2019.01.03. 14:21:32

@Terézágyú: Ez leginkább azt mutatja hogy te mit hallasz ki az interjúból.

Ser Vazul 2019.01.03. 14:21:50

Meglepően pozitív.éljen! Ami érdekes h alacsonyabb mint a 8éves gyerekek többsége??? Mekkora egy 8 éves 130-135? Ez a hölgy nagyon apró lehet,csoda nem őt vették fel az oviba

Attilajukkaja 2019.01.03. 14:55:29

@Terézágyú:
"Végre valaki elmondta az igazságot erről az országról és nem a magyarellenes, magyargyűlölő úhjsághírók propagandáját nyomatta!!!!!"
Te ilyeneket hol szoktál olvasni?

@szellemkor:
"a koreaiak és a japók hagyományosan ultra visszafogottak az érzelmek nyilvános kifejezésében"
Ez így van!

Nancsibacsi 2019.01.03. 14:55:46

@Terézágyú: "A nyilvános vécék hiánya?"
Bpn ha wc-re akarsz menni, be kell menned egy üzletközpontba, vagy rosszabb esetben egy étterembe, és sajna ki kell fizetned egy pohár vizet. Ezzel szemben Szöulban meg szar a tömegközlekedés. Nem is tudom melyiket választanám :-D

Nancsibacsi 2019.01.03. 14:55:48

@Ser Vazul: "Mekkora egy 8 éves 130-135?"
Lehet az 150 is. Lányom 11 éves múlt az ősszel, 162 cm, és van majdnem 1 fejjel nagyobb fiú is (nem túlkoros) az osztályában (lányból is van 3-4 magasabb).

Mancilla Pectoralis 2019.01.03. 15:57:42

@Terézágyú: A bagószagú lifteknél én is csodálkoztam. Koreai cégnél dolgoztam 15 évig, állandóan szivaroztak a fejesek. Meg persze ott is van a kötelező esti ivászat a főnökkel mint Japánban(nagyon szeretnek esténként éttermekben meetingelni),és a délutáni szieszta is megvan a főnököknek(ebéd után bemennek az irodába, felveszik a papucsot és horpasztanak fél órácskát...Nyilván a droidoknak ez nem jár:-D

Attilajukkaja 2019.01.03. 16:57:30

@Mancilla Pectoralis:
"Koreai cégnél dolgoztam 15 évig, állandóan szivaroztak a fejesek."
Gondolom, ez nem ugyanaz a lift volt, ahova a kisgyerekes édesanyák is rendszeresen beszálltak a csemetéikkel. :o)

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2019.01.03. 16:57:37

@Gandosz: Flush nevű Android app. Sokszor segített már, hogy merre kell menni.
Főleg az olaszoknál, de úgy általában is.
play.google.com/store/apps/details?id=toilet.samruston.com.toilet&hl=en_GB

xszolixxx 2019.01.03. 17:38:47

Szöulnak piszok jó a tömeg közlekedése. Csak turistaként voltam ott de ég és föld volt a különbség budapestihez képest Szöul javára.

Monica Schuster 2019.01.03. 17:39:09

@Cifu78: szerintem ez a regnalo part altal keszitett interju es nem tükrözi a külföldiek igaz velemenyet...tularazott szamlak a vendeglato helyeken, udvariatlan emberek a villamoson / buszon, sietös lökdöses az üzletekben, csunya szavak hasznalata barhol barmikor...es meg sorolhatnam mint külföldi MO-on..szomoru, de ez a valosag....nem kell fenyezni MO-ot, mindenki tudja, hogy mi a helyzet, agresszivitas, eröszak, udvariatlansag es durvasag...ez a mindennapos velemeny...sajnalom...

Attilajukkaja 2019.01.03. 18:00:38

@n3spr3ss0:
" Hagyd már, pelenkás."
El lehetne érni, hogy a kommentelők a témához szóljanak hozzá és ne egymás minősítgetésével, sértegetésével foglalkozzanak?
Köszönöm!

ekat 2019.01.03. 18:00:41

@Gandosz: Különálló nyilvános vécét ugyan nem láttam az USA-ban, Viszont cserében minden mindenki által használható vécé ingyenes. :) /Pályaudvaron, kikötőben, reptéren, bevásárlóközpontban, pályamenti truck-stopban, benzinkútnál, mindenhol./

xingie 2019.01.03. 18:12:12

Először néztem nagyot, hogy miért gondolja a hölgy, hogy a budapesti közlekedés jobb, mint Szöulban, de aztán belegondoltam, hogy kisgyerekes anyukaként sajnos igaza van. Kint például buszozni lehetetlen babakocsival, nincsenek alacsony padlós buszok és hely se ahova rakhatod rendesen a kocsit.

A nyílvános WC helyzet pedig tényleg szomorú itthon meg úgy Európában. Kint pillanatok alatt lehet találni ingyen mosdót (kulturáltat!), itthon pedig ha van is mosdó fizetned kell... Koreai ismerősök panaszkodtak is, hogy ott Európában miért nincsenek ingyenes WC-k, nekik ez nagyon fura. De hogy Szöulra is mondjuk negatívat: kint alig vannak kukák az utcán, ami kicsit bosszantó tud lenni, hogy hordozod magaddal a szemetet. Viszont ettől függetlenül elég tiszta a város.

Dohányozni meg kint is sokan dohányoznak, de ott ez egy eléggé lenézett dolog, így mindenki kicsit "bujkálva" csinálja, nem pl buszmegállóban meg hasonlók.

Attilajukkaja 2019.01.03. 18:18:50

@xingie:
"kint alig vannak kukák az utcán, ami kicsit bosszantó tud lenni, hogy hordozod magaddal a szemetet"
Lehet, hogy ez rászoktat arra, hogy ne dobáld el a szemetedet, ahol csak eszedbe jut?

xingie 2019.01.03. 18:29:38

@Attilajukkaja: lehetséges, mert amúgy elég tiszta a város. De hiába kérdeztem koreaiakat, hogy miért nincs sok kuka, ők se igazán tudták megválaszolni. Ugye Londonban a bomba merényletek miatt redukálták le anno, de itt semmi ilyesmi.

Nancsibacsi 2019.01.04. 09:47:15

@Attilajukkaja: Mert ha van kuka, akkor nyilván eldobod a szemtet, és nem bele a kukába, ugye?
A város valószínűleg azért tiszta, mert betartatják a szabályokat: tilos szemetelni. Ha itthon is lenne mondjuk 10% az esély arra, hogy egy eldobott papírzsepi vagy rágóért kap egy 50ezres bírságot, akkor nem szemetelne senki se.

2019.01.04. 09:47:22

@xszolixxx: ez elég kevés összehasonlítási alap, te nyilván a fővonalokon, turistahelyeken jártál, pár napon keresztül. Bp tömegközlekedése világviszonylatban kiváló, és nem, nem a buszok szépek, hanem sűrű a menetrend, és bárhová eljutsz viszonylag hamar, jók a csomóponti kapcsolatok, plusz van például éjjeli közlekedés. Feleségem tesója Brüsszelben él, és visszasírja a jó kis budapesti éjjeli járatokat, ott ugyanis ilyesmi nemes egyszerűséggel nem létezik.

2019.01.04. 09:47:31

@xingie: Sztem a táskájukban van a szemetes,mert félnek a büntitől,és kuka ugye nincs.Szegény kis koreai,tele a tatyó mocskos szalvétákkal,pet palackokkal,taknyos zsebkendőkkel..:(

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.01.04. 09:47:47

@Attilajukkaja:

Épp ellenkezőleg, arra szoktat rá, hogy eldobjam az utcán.

Többször előfordult velem Budapesten, hogy fél-egykilométeres távon hordoztam a kezemben az almacsutkát vagy a kiürült üdítős dobozt, de hulladékgyűjtőt nem találtam. Vagy találtam, de dugig tele volt szeméttel, körülötte is ott díszelgett a kihullott szemét, mert nem ürítette senki. Aztán végül mérgemben eldobtam a járdán, mondván: ha a kerületi önkormányzatnak nem elég fontos az utcák tisztasága ahhoz, hogy kitegyen hulladékgyújtőket, pótolja az IQ-hiánnyal küszködők által jó hecc gyanánt felgyújtottakat vagy elég gyakran ürítse azokat, akkor nekem sem az.

2019.01.04. 09:48:00

@Attilajukkaja: Nem,épp arra szoktat rá,hogy eldobd.Mit csinálsz nyáron egy jégkrém csomagolással?Egész nap hurcibálod magaddal?

2019.01.04. 09:48:05

@xszolixxx: A koreai hölgy miért nem így gondolja..? Az megvan,hogy Prágában fele olyan sűrűséggel jár a metró,mint Pesten?

Nyers Fa 2019.01.04. 09:48:09

@Gandosz: most nagyon mellélőttél, nekem eddig egyik külföldi országban sem okozott gondot nyilvános wc-t találni, ellentétben magyarországgal.

room_101 2019.01.04. 09:48:15

Nekem mikor Szlovákiába (erre érzékenyeknek: a Felvidékre) kezdtünk kirándulni járni, tűnt fel, hogy arrafelé minden kisvárosban a főtéren vagy közelében rendes, karban tartott nyilvános (és nyitva lévő) WC található, és teljesen baráti áron.

cinke56 2019.01.04. 09:48:18

A tömegközlekedés általában jó, a nagyvárosokban a metróhálózat nagyon jó, de gyerekkocsival, gyerekbiciklivel senki nem merészkedhet beszállni, még csúcsidőn kívül sem, a csúcsforgalomról nem is beszélve.
Lökdösődés ott is van, ami nem meglepő, mert pl. Szöulban őrületesen nagy a népesség. Nekünk nagyon furcsa volt, hogy gyalogosan haladva a szembejövők nem térnek ki. Ebben egyértelműen rosszabb odakint a helyzet, mint nálunk.

cinke56 2019.01.04. 09:48:25

@Attilajukkaja: Nem, ez két dolgot eredményezhet. 1. kulturáltabb ember zsebrevágja és közben morog magában, hogy miért kell szemetet hurcolni magával városnézés közben. 2. kulturálatlanabb ember eldobja.
A módszer alkalmatlan a népnevelésre. Igaz, nem is pedagógiai célból van így. Nyugodtan kimondhatjuk, hogy hagyományosan nincs utcai szemétgyűjtés.

Amúgy az általánosítás sem Budapest, sem Szöul esetében nem szerencsés, mi Szöulnak olyan részén laktunk, ahol korántsem volt olyan fenenagy tisztaság, egyes helyeken a szemét bizony folyt ki a kirakott szemeteszsákokból - pedig nem a város szegénynegyede volt. A panziónkban persze tilos volt a dohányzás, a bejárat előtt elhelyezett csikkgyűjtőt viszont soha nem ürítették, így körülötte szépen halmozódott a sok csikk. Ahogy Budapesten is eldobálják, ha nincs hová bedobni.

Éhesló 2019.01.04. 09:48:29

Jó volt olvasni a riportot, még akkor is, ha tudjuk, hogy a keletiek konfliktuskerülők, nem mondanak rosszat semmi áron.

Attilajukkaja 2019.01.04. 09:48:31

@xingie:
" hiába kérdeztem koreaiakat, hogy miért nincs sok kuka, ők se igazán tudták megválaszolni"
Mert számukra talán TERMÉSZETES, hogy ne dobálják el a szemetünket. Ezt itthon is szívesen látnám!

octy 2019.01.04. 10:33:15

Angliában is természetes, hogy be lehet menni egy vendéglátóhely WC-jére.

Az egyik metróvonal külső zónájában jártam, mikor keresnem kellett mosdót. A metróállomás saját mosdójába mentem be. Fel voltam készülve mindenre...

Arra nem, hogy tiszta lesz, és lesz folyékony szappan az adagolóban! Mindezt ingyen. Pedig ott sem a királyi család jár ezekbe a mosdókba.

m.t. 2019.01.04. 11:04:41

@qwertzu: @Gandosz:
Azert leteznek erre is ertelmes megoldasok.
Barcelonaban a vendeglatoipari egysegek torvenyileg kotelezve vannak, hogy INGYEN beengedjenek a budjukba. Mert ugye ha nincs lehetoseg, a jogos reakcio hogy az ember megoldja az utcan egy fanal. Ezt pedig a varosvezetes megunta.

Franciaorszagban is viszonylag elterjedtek az utcai vecek, sajnos tobbnyire csak ferfiak szamara kisdolog eseten...

cinke56 2019.01.04. 11:04:43

@Hata Mari..: Taknyos zsebkendőkkel nincs tele, mert Ázsiaszerte illetlen dolog zsebkendőbe orrot fújni. Helyette finoman szólva szipognak, ami meg Európában számít neveletlenségnek.

kolomparlole1114 2019.01.04. 11:24:05

@Kolompár Magneto: Csakhogy az ottani fizetésedből simán veszel egy kocsit és meg van oldva, nálunk meg a kocsi az egy vagyonba kerül, muszáj a BKV-val közlekedned. Nálunk is leszarná mindenki a BKV-t, ha annyi lenne autót venni mint kenyeret.

kolomparlole1114 2019.01.04. 11:24:08

@Terézágyú: A liftet nemtom, nálunk a családi házban nincs. De biztos lakótelepire gondolt, az meg ugye közös ló, aminek túros a háta, még szerencse hogy odaszarva nincsen.

Hivatalos ügyet még magyarként is nehéz intézni, nemhogy külföldiként, akinek fogalma sincs melyik hivatalba is kéne menni (mert otthon nem oda tartozik), ki meddig ül a papírokon, egyáltalán jön-e valami elutasítás, vagy azt neki kéne kitalálnia hogy nem nyert. Nekem volt hogy a rendőrséggel kellett megfenyegetnem a postát hogy a másnak odaadott pénzemet ugyan adják már ide nekem, aztán hogy ők hogy hajtják be, az legyen az ő bajuk, mert az ügyintézőket pont nem érdekelte a dolog. Egész addig amíg fel nem emlegettem hogy ez már bűncselekmény kategória, ha rendőrt hívok, valaki ülni fog. Gondolom eddig Koreában egyáltalán el se juthat egy ügy, szal nem evidens nekik az ilyesmi.

Nyilvános klotyók hiányát rendszeresen felemlegetik a városi blogok is, pedig azok magyarok, megszokták már mi itt a stájsz, szal jó hogy egy kultúrához szokott külföldinek is feltűnik. Ez nem elő, hanem utóítélet.

Netuddki. 2019.01.04. 13:10:02

Hát, elég udvariasra sikerültek a válaszok... :/

perszy 2019.01.04. 13:10:08

@xingie:
Nekem szerencsém volt egyszer eljutni Bejingbe.
Tömegközlekedésben (metro) mindenhol volt illemhely, s ahogy kiléptél, fel is takarították utánad.
Máshol viszont nem volt. Csak a parkokban, amik fizetősek, bár igen jutányos áron, kb a metro-jegy áráért-vagy duplájáért. Viszont igaz, mindenhol volt kultúrált tiszta illemhely.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.01.04. 13:10:13

@Nancsibacsi:

"Ha itthon is lenne mondjuk 10% az esély arra, hogy egy eldobott papírzsepi vagy rágóért kap egy 50ezres bírságot, akkor nem szemetelne senki se."

Az utcák/járdák tisztán tartása közfeladat. Az efféle büntetések csak akkor jogosak, ha a város ad lehetőséget arra, hogy elfogadható távolságot belül találok egy szemetest. Nem várható el, hogy pl. náthás időszakban tucatnyi teletaknyolt papírzebkendőt hurcoljak a zsebemben vagy a táskámban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.01.04. 13:10:15

@m.t.:

"Ezt pedig a varosvezetes megunta."

És amolyan jó komcsi módszerrel a vendéglátó cégekre hárított. Miért egy étteremnek stb. kellene nyilvános WC-t üzemeltetnie és saját költségén gondoskodni a nyilván gyakoribb takarításról? Ezzel az erővel a hajléktalanok ingyenes étkeztetésére is kötelezhetnék őket,.

Untermensch4 2019.01.04. 13:21:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: " Vagy találtam, de dugig tele volt szeméttel, körülötte is ott díszelgett a kihullott szemét, mert nem ürítette senki. Aztán végül mérgemben eldobtam a járdán"

Tudtommal vietnámban ahol nincs elég utcai szemétgyűjtő ott is a képzeletbeli helyére dobják a szemetet. Ezt én itt magyarországon régebben a szétbarmolt kukácskáknál ("keret" van, tartály benne nincs) kipróbáltam soxor, a képzeletbeli csikktartóba raktam a csikket. Miután annak képzeletbeli peremén elnyomtam. :) Sokkal kulturáltabb érzés mint csak úgy eldobni. :)

Attilajukkaja 2019.01.04. 13:32:16

@kolomparlole1114:
"ugye közös ló, aminek túros a háta"
Nem túrós, hanem turós a háta. Nem akarok nyelvészkedni, egyszerűen csak más jelentése van a két szónak. Ha többen hajtanak, korbácsolnak egy lovat, annak a háta kétszer annyira turzik, vagyis verejtékezik.
Az ügyintézéssel és a WC-vel kapcsolatos megjegyzéseiddel abszolút egyetértek!

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Ezzel az erővel a hajléktalanok ingyenes étkeztetésére is kötelezhetnék őket,."
Ez meg hogy jön ide?????
A társadalmi szolidaritás, a humanitás messze nem egy "komcsi módszer". Ha valakinek vagy a gyerekének pisilnie kell, akkor kulturált helyeken ezt kulturáltan el is intézheti. Nálunk ezért is fizetni kell.

@cinke56:
"Ázsiaszerte illetlen dolog zsebkendőbe orrot fújni. Helyette finoman szólva szipognak"
Vagy "leszívják" és köpnek egy jó nagyot. :o)))

SolymosP 2019.01.04. 14:04:24

@Attilajukkaja: "Gondolom, ez nem ugyanaz a lift volt, ahova a kisgyerekes édesanyák is rendszeresen beszálltak a csemetéikkel. :o) "

Miért, mást nem zavarhat a cigifüst egy liftben?

Ellenzéki Tüntető 2019.01.04. 14:07:39

@Attilajukkaja: "Nem túrós, hanem turós a háta"

Nem túrósat írt ő sem, hanem túrosat, és az a helyes, nem az általad favorizált turós, aminek nincs értelme, de további jó okoskodást.

anyanyelvcsavar.blog.hu/2018/09/21/mitol_turos_a_lo_hata

SolymosP 2019.01.04. 14:07:41

Ebben a beszélgetésben nekem az tetszett, hogy mind a pozitívumok, mind a negatívumok meg lettek említve. Korrekt.

SolymosP 2019.01.04. 14:21:49

@kolomparlole1114: "Nálunk is leszarná mindenki a BKV-t, ha annyi lenne autót venni mint kenyeret."

Ausztriában is tök jó a tömegközlekedés, pedig ott aztán mindenki vehet autót.

Viszont nekem is volt más földrészről érkezett vendégem, aki áradozott a jó magyarországi (és általában európai) tömegközlekedésről.

Attilajukkaja 2019.01.04. 14:21:57

@Ellenzéki Tüntető:
"Nem túrósat írt ő sem, hanem túrosat, és az a helyes, nem az általad favorizált turós, aminek nincs értelme"
Lehet, hogy igazad van, mert a túrosnak (’sebes’, túr = ’seb’) jelentése is van, amit ma már nem használnak. A turzik viszont habosodást, verejtékezést jelent. Vagyis ennek is van értelme.
Amúgy nem favorizálom egyik verziót sem.
""további jó okoskodást."
Neked is! :o)))

@SolymosP:
"mást nem zavarhat a cigifüst egy liftben?"
De itt egy kisgyermekes anyukáról van szó, aki szerintem ritkán száll be szivarfüstös liftekbe. Persze lehet, hogy Japánban minden házban a liftben szivaroznak a férfiak.

" Korrekt."
Egyetértek!

kolomparlole1114 2019.01.04. 14:42:16

@Attilajukkaja:

"A turzik viszont habosodást, verejtékezést jelent. Vagyis ennek is van értelme."

Lehet, de az biztos hogy azt se ragozod hosszú ó-val. A hosszú ó minden esetben kilőve. Ha már nyelvészkedünk.

kolomparlole1114 2019.01.04. 14:42:19

@Attilajukkaja:

"Nem túrós, hanem turós a háta. Nem akarok nyelvészkedni"

Hát nem is sikerült, mert a szótő a "túr", magyarul ragozva abból az életben nem lesz "turós". :D

Gandosz 2019.01.04. 15:10:16

Nagyon elment a téma a wécék irányába. Álprobléma.

Ezek a lényeges részek: "ahogy járok az utcákon, olyan mintha egy színdarabban lépkednék. Gyönyörűek az épületek, a parkok, a hidak. Koreában sokkal kevesebb régi épület van, itt viszont mintha a történelem elevenedne meg a szemem előtt."

"Az a tapasztalatom, hogy az emberek kedvesek a külföldiekkel. Jó azt is látni, hogy a magyarok könnyebben kifejezik, ha jó a kedvük. Gyakran látok nevető, mosolygó embereket az utcán, és ez rám is jó hatással van."

Attilajukkaja 2019.01.04. 15:10:19

@kolomparlole1114:
"a szótő a "túr""
Ja, én a turzik igéből indultam ki.

alalala 2019.01.04. 15:10:20

"nagyon sok helyen cigaretta szag van"
Pedig Magyarország ilyen szempontból még egy egész kellemes hely. Jót tett, hogy kitiltották sok helyről a dohányzást. Erre mindig akkor jövök rá, mikor nyaralni megyek. Úgy látszik legközelebb Szöulba kell menni :D

"Itt láttam életemben először olyan parkot, amit kifejezetten kutyáknak építettek. Arra gondoltam, hogy húha, a magyarok akkor biztosan nagyon szeretik a kutyákat, hogy ilyen szuper játszótereket építenek nekik!"

Ez milyen érdekes. Úgy látszik, hogy nyugatról kelet felé haladva egyre romlik a helyzet. Én, ha az ellenkező irányból megyek Budapestre, akkor pont az ellenkezőjét is gondolom erről. Én így mondanám:
Itt láttam életemben először olyan parkot, amit kifejezetten kutyáknak építettek. Arra gondoltam, hogy húha, a magyarok akkor biztosan nem tartják sokra a kutyás embereket, ha abba az egy-két kutyaparkba kényszerítik őket! Nyugaton (többnyire) nincsenek kitiltva a kutyák a parkokból (és boltokból, éttermekből, stb..), Pesten meg guglizni kell, hogy hova lehet kutyával menni.

"Hogyan mennek vécére a magyarok, amikor a városban vannak?"
Közvetetten ez a kérdés is a kutyatartáshoz kapcsolódik. A járdán a falak mellett az sok folt az nem a kutyáktól származik :D
Na meg youtu.be/7zQEsqgZQXw?t=38

Attilajukkaja 2019.01.04. 15:10:23

@kolomparlole1114:
"Hát nem is sikerült"
Köszönöm!

"Ha már nyelvészkedünk."
További jó nyelvészkedést!

Untermensch4 2019.01.04. 15:16:48

@Gandosz: Addig álprobléma amíg nem két kisgyerekkel közlekedsz.

Mancilla Pectoralis 2019.01.04. 15:40:03

@Attilajukkaja: Sőt.A nem fejesek is füstöltek mint a gyárkémény csak ők nem feltétlen szivart, szóval nem értem a hölgyet miért akadt ki.Egyszer volt az,hogy egy céges bulinmegkérdezték az egyik főmuftit mi a véleménye Bp-ről, azt mondta,hogy nem tetszik neki mert tele van régi épületekkel.. (de azért gyorsan körbeutazták a kontinenst,hogy a többi ország régi épületei előtt is lőjenek képet abban a három évben míg itt voltak kiküldetésben).

Attilajukkaja 2019.01.04. 16:06:17

@Mancilla Pectoralis:
"nem értem a hölgyet miért akadt ki"
Gondolom, olyan házakban járt Japánban, ahol nem volt divat a liftben történő füstölés. Végül is egy nagy ország. :o)

"azt mondta,hogy nem tetszik neki mert tele van régi épületekkel."
Lehet, úgy értette, hogy lepusztult régi épületekkel van tele Bp? Mert azok nekem sem tetszenek.

cinke56 2019.01.04. 16:31:07

@Gandosz: Egyetértek, nem a vécé a lényeg.
A honi metróban is sok a kifejezéstelen arccal ülő utas, de ez semmi a szöulihoz képest. Ott akkora a közöny, amit nehéz elképzelni.

Kint megismerkedtünk egy középkorú koreai nővel, aki a beszédünket hallva egyre izgatottabban figyelt. Kiderült, hogy korábban hosszabb időt töltött Budapesten, valami Andrássy úti cukrászképzőben. Odavolt Magyarországért. A legfőbb érve az volt, hogy itt nincs olyan őrült rohanás, mint náluk. Szerinte nyugalmas az élet. :)

Attilajukkaja 2019.01.04. 16:51:01

@cinke56:
"ez semmi a szöulihoz képest"
Én azt vettem észre, mennyire kerülik a szemkontaktust. Nem csak velünk, hanem egymás között is.

" Szerinte nyugalmas az élet. :)"
Az én koreai vendégeim el voltak ámulva attól, hogy Bp-en milyen sok önálló ház van a zöldövezetben, és nyugalom. Náluk ezt csak a szupergazdagok engedhetik meg maguknak. (Lassan nálunk is!) :o)

kolomparlole1114 2019.01.07. 12:35:25

@Attilajukkaja: "További jó nyelvészkedést!"

Mintha nem te kezdted volna...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.01.07. 12:35:26

@Attilajukkaja:

>>@kolomparlole1114:
"ugye közös ló, aminek túros a háta"
Nem túrós, hanem turós a háta. Nem akarok nyelvészkedni, egyszerűen csak más jelentése van a két szónak.<<

Már eleve rosszul ismétled a kommentelő szavait: ő azt írta, hogy "túros", te pedig lásd fent. Kolompárlole1114 írta helyesen, a mondásban a "túros" szó a helyes. Gondolkozz, mielőtt valaki helyes megnyilvánulását rosszra "javítod" ki.

"túros melléknév -an (régies)
Túrral [2] borított, kisebesedett, feltört. Túros ló; túros hátú ló.  Hadd rugdosson a túros ló. (Arany János–Shakespeare-fordítás)
Közmondás(ok): Közös lónak túros a háta: amit többen is használnak, az rendsz. hamar tönkremegy, mert a lelkiismeretlen emberek kevésbé ügyelnek rá, mint arra, ami csak az övék."

www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-ertelmezo-szotara-1BE8B/t-4D5B8/turos-50ADA/

ParePCSI 2019.01.07. 12:35:28

@Untermensch4: Én eloltom, és visszarakom a dobozba.

Attilajukkaja 2019.01.07. 16:12:09

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Gondolkozz, mielőtt valaki helyes megnyilvánulását rosszra "javítod" ki."
Utánaolvastam, azután írtam, amit írtam. De köszönöm a gondolkodásra való intelmeidet, majd igyekszem észben tartani.

Attilajukkaja 2019.01.08. 15:18:37

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Vártam, vártam a válaszodat, de csak nem érkezett.
"Túrral [2] borított, kisebesedett, feltört."
Köszönöm az infót, de ha olvastad volna a kommentjeimet , akkor láttad volna, hogy ezt én napokkal ezelőtt beírtam. A kérdést már régen letárgyaltuk. Kicsit belassultál, de jobb későn, mint soha. Nem igaz? :o)

2019.01.09. 13:43:10

@Attilajukkaja: beégtél, mint állat, aztán még te magyarázol a magas lóról :)) Száni :) Tudom, én is elkéstem :)

Attilajukkaja 2019.01.09. 13:49:05

@Kolompár Magneto:
He? Szóltál?
Én ma kimchit készítettem, hát te?

Fanka40 2019.03.20. 15:51:44

A ló háta túros, az a helyes, túrral borított, valóban ahogy fentebb írta valaki.
Bezzegnyugaton sem jobb a helyzet illemhely ügyben, pár hete voltunk Amszterdamban és órákon keresztül sétáltunk a belvárosban, és egyetlenegy nyilvános wc-t sem találtunk. Ja, hazudok, volt egy a folyóparton, csak férfiaknak alkalmas paravánszerű kutrica, nagy zöld falak, mint egy strandöltöző, ahol lehetett állva pisilni, csak néztünk nagyokat, ilyet még soha sehol nem láttunk, pedig elég sokfelé jártunk már a világban.

alalala 2019.03.26. 14:55:37

@Fanka40: akkor az már rögtön eggyel (vagy inkább féllel) több, mint amennyit én Budapesten ismerek :) Amszterdamról konkrétan nem tudom, hogy hol vannak még, de sok másik városban szokott amúgy a metró aluljárokban nyilvános (sokszor ingyenes) wc lenni.
Nekem amúgy kifejezetten tetszik, hogy pesten pl. nem látni sehol nyilvános wc-t. Így mindig van indok beülni valahova :D
süti beállítások módosítása